Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo ECR88

8 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Peter Holmqvist (trådstartaren)

#1 » 09:48:24, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle behöva lite hjälp med min ecr88 som jag nyligen har köpt.. det är en -06
två problem som jag skulle vilja ha info om… jag tycker maskinen känns lite slö i alla funktioner..
har mätt upp hydraul trycket vid pumpen å den levererar 285-290 bar vid full belastning..
dock står trycket på konstant 35bar när jag släpper alla spakar.. å vid belastning ger den upp lite tidigt å det låter som det överströmmar vid hydraul bordet .. jag tycker även att allt blir riktigt varmt efter en stunds körning.. känner jag på en hydraul cylinder efter en stunds arbete så känns det som minst 65 grader.. lägger man handen emot bränner man sig efter 3-4 sekunder..
snabbfästet vill inte låsa upp.. när jag köpte maskinen fungerade allt som det skulle men med tiden har den sporadiskt slutat fungera å nu öppnar den inte alls.. men låsningen fungerar alltid..
reläet som sitter på vänster stols sida drar inte när jag låser upp.. ett tag hjälpte det om man drog isär elkontakten vid reläbordet men nu verkar även denna lösning inte fungera.. lite tråkigt att skifta hydraulslangar vid fästet för att kunna byta skopor..
den vänstra spaken som jag styr snabbfästet med har två knappar framåt och två knappar mot mig samt svabb..
tacksam för svar.. mvh/Peter
Peter Holmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:02, 28-02-2018
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
Volvo ECR88
Barford SX6000



Mr Per

#2 » 12:26:33, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Prova att mäta trycket vid bommen eller stickan så ser du om du har fullt tryck där.
/Per
Mr Per
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:51, 28-05-2011
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 860
Massey Fergusson 6255

Jac

#3 » 12:50:32, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kladdvarning. Koppla loss returslangen från ventilbordet och kör ner i en rymlig spann. Kör en cylinder i ändläge och se om det kommer olja från ventilbordet. Kommer det mycket olja så kan det vara tryckbegränsaren i inloppsektionen som släpper igenom. Det skulle förklara både pysljud och varmgång.
Antagligen måste ledningen vidare mot tanken pluggas när du gör testen, misstänker att det kommer en del olja där annars från servopumpen.

35 bar tomgångstryck på en grävare låter högt, kanske har nån optimist försökt "skruva upp" prestandan lite.

Nixs brukar ha bra koll på dessa maskiner.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Peter Holmqvist (trådstartaren)

#4 » 15:01:38, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt olja å alla filter på maskinen å hydraul oljan såg väldigt mörk ut.. bränd...
prata lite med lokala Swecon å han pratade om ca 30 bars vilo tryck..
har bara mätt trycket vi det ena utaget på Pumpen.. finns två.. å minst ett har jag sett vid hydraul bordet..
tar jag i å håller i länge som igår när jag brottades med en riktigt stor björk stubbe så fick jag motorn att gå ner i tomgång varvtal ..
så det känns som pumpen levererar tryck ialla fall..
Peter Holmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:02, 28-02-2018
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
Volvo ECR88
Barford SX6000

QV_

#5 » 15:59:08, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja skall ju jobba på Scania några dagar i veckan som det ser ut just nu. Kan ju komma förbi och kolla på elen och se om jag får ordning på skoplåset. Välkommen till forumet föresten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Jac

#6 » 16:19:04, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så att motorn känns slö när du använder hydrauliken?
Eller är motorn pigg och rapp men hydrauliken ändå slö?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Peter Holmqvist (trådstartaren)

#7 » 23:46:13, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som det finns släkt här på forumet QV..
Saknar du inte min gamla KX151..:) körde min ecr 88
I morän.. mjuk berg.. lösa upp allt med tjärl kroken å skotta
Undan med grävskopan.. efter dagens körning så tvekar jag lite på om den är så orkeslös ... Det kändes som den bet tag ganska bra i moränen.. :hurra:
Jag tror jag även har hittat felet på snabbfästet.. jag lyfte bälgen på den vänstra spaken som jag styr fästet med .. kände lite på el kablaget vid spaken .. å vips så fungerande fästet hela kvällen.. :hurra: så det borde vara el kablarna till spaken som är lite slitna..
Tycker fortfarande att den går lite varmt så jag har beställt en 2 bars ventil till en ecr 58 ifrån swecon som borde ge lite högre flöde över olje kylaren.. vi får se.. :driver:

1 person gillar det här inlägget.
Peter Holmqvist
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:02, 28-02-2018
Ort: Södertälje
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania
Volvo ECR88
Barford SX6000

QV_

#8 » 14:52:52, 01-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag stod på chassiet i leran på nedre åkern så hade band varit mera praktiskt än hjul.
Men nu när jag flyttar på sten och drar fram trädstammar så uppskattar jag farten på en hjulare.
Man kör även "hem" maskinen vid fika, lunch och kväll vilket jag inte skulle ha gjort med bandare.

Men efter mina incidenter (oj) förra månaden så börjar runtomseendet fungera. Jag kan även hålla kurs och orientering när jag svänger med maskinen samtidigt som jag roterar tornet! Kanske låter enkelt men inte för mig i början.
Dansade balett med grävaren för första gången. Höll emot med skopan (still i marken) medans jag körde förbi den sidolutande passagen. Nu lutade det inte så mycket men man måste ju träna innan det blir verklighet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PE,Holaveden och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se