Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Nåt knas med hydrauliken

40 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Atter (trådstartaren)

#16 » 18:54:56, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så då har jag gjort lite nya mätningar.

Tomgång 0bar
Full gas 0 bar

Tomgång ändläge 260 bar
Full gas ändläge 260 bar

När jag kör ändläge på tomgång då dör han nästan



Mvh Daniel
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1

#17 » 22:29:06, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta verkar nästan onödigt bra värden... Då är det väl motorn som är orkeslös? Eller rättare frågat: Vad upplever du som mest problem med? Ett förtydligande av felsymtomet behövs nog... Vad är knas?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Atter (trådstartaren)

#18 » 22:40:40, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet som jag känner är att det inte går att gräva på låga varv, man måste köra full gas. Jag kan inte larva sakta måste larva max för att den inte skall dö. Sen när jag drar in stickan och skopan så får motorn jobba väldigt mycket utan att jag gräver. Får inga såna symptom på schaktbladet eller bommen. Nu mätte jag på den lastavkännande pumpen. Vet inte om det är rätt. Kan det va att den inte får tillräckligt med soppa, men då borde det väl vara så på alla funktioner?
Sen blir motorn väldigt varm också
Mvh Daniel
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

Janson1

#19 » 23:06:50, 13-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du skriver: kan inte larva sakta, menas det att du inte kan smyga med spakarna eller att den nästan dör om man larvar för fullt men på låga varv? Att motorn blir varm kan ju bero på att den faktiskt går väldigt tungt men i tomme så är det i princip inget tryck nånstans,(enligt din mätning förut) upplevs motorn som att den går tungt då med?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Atter (trådstartaren)

#20 » 08:53:55, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis det går inte att smyg köra, försöker man det då går motorn hårt. Precis som med skopan och stickan.
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

Janson1

#21 » 13:21:48, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som pumpen tvångstyrs till att ge full fart istället för smygande?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Turbodiesel

#22 » 16:35:31, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen är effektreglerad, det innebär att den förväntar sig en viss effekt från drivmotorn, pumpen är egentligen överdimensionerad men reglerar ned när summan av tryck (från båda pumparna) & flöde når en viss nivå. Att gräva på låga varv blir då en utmaning.

Det betyder såklart inte att det kan vara något fel med den, men den är inte designad för att mysköra på tomgång.

Pumptrycket från stora pumpen mäts troligen undertill på det U-formade röret, där du mäter idag är uttaget för signaltrycket, LS-ledningen.


Blir motorn varm bör det vara något knas med dess kylsystem, toppackningsfel, för mycket bränsle et,c. Eller att hydrauloljekylaren, ifall den sitter monterad framför motorns kylare blir het & värmer kylluften för mycket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Janson1

#23 » 19:10:30, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En frågefortsättning: Har felet kommit nyss eller va det där vid inköpet? Har du renoverat insprutningspumpen pga ev fel eller har det blivit efteråt? Vilken färg har avgaserna vid obelastat resp belastat? (Ja, många frågor kommer det att bli, måste ringa in felet).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Atter (trådstartaren)

#24 » 20:53:36, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all support. Då skall jag se till att göra en ny mätning imorgon. Problemet har vart från inköp men det känns som det har blivit värre. Motorn får ju jobba väldigt hårt även när man gräver luft på full gas. Speciellt när man drar in Stickan och skopan. Motorn ger ifrån sig svart rök när man gör dessa manövrar. Insprutnigsspumpen renovera vi när vi köpte den. Och även spridarna. Även satt en matar pump så nära tanken som möjligt.

Mvh Daniel
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

Janson1

#25 » 22:02:12, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att luftfiltret är kollat? Om luftfiltret är tätt/dålig genomströmning så ryker dom svart men blir ju knappast överhettad av det... Om ingen annan har nåt konkret som bör kollas upp så får jag nog säga pass för vidare fjärrfelsökning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Atter (trådstartaren)

#26 » 22:51:29, 14-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftfilter är bytt. Dieselfilter är bytt fin och grov. Hydraulfilter är bytt. Motorn låter som den går jämt och fint. Det konstiga är att motorn får jobba så hårt när man drar in stickan och skopan samt kör långsamt med larverna. Kör man på tomgång så dör den. Kör man på full gas så går det men den får jobba hårt utan att man gräver. Skall kolla lite till imorgon. Om det är nånting med bränslet så borde den väl vara så på alla funktioner?. Vi har haft problem med en magnetventil som hängt sig, tror det är någon bypass som öppnar när man vrider om nyckeln. Men den tror jag bara är för att göra det trycklöst.
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

Janson1

#27 » 06:27:58, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka funktioner går inte tungt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

Lind1977

#28 » 06:53:16, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag googlade på den modellen och fick fram att det sitter en luftkyld motor i den?
Har precis haft liknande problem med vår atlas 1404. Orkade nästan inget på låga varv, svart rök och blev varm.
Insuget för luften var draget ganska nära motorn (motorn sitter som under en huv, en vägg som skulle leda luften utifrån in genom fläkten var bortplockad. Hål på avgasröret efter ljuddämparen så avgaser fanns inne i huven. Sist men inte minst hade tillverkaren dragit en stor grov slang från luftfiltret in under huven bakom motorn. Så maskinen andades varm luft med avgaser. X)

Kolla vara värt att kolla iaf.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Atter (trådstartaren)

#29 » 09:00:47, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bommen går bra att köra, även vrida bommen går bra. Schaktbladet är inga problem. Hammarhydrauliken funkar också.
Atter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:13:05, 14-07-2018
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat x335-97

Janson1

#30 » 14:09:38, 15-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nåt vajsing är det nog... Har du något anslutet till hammarhydrauliken? Med inget anslutet skall motorn gå skit-tungt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nils-B-Eriksson och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates