Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Kubota KX36- läcker olja vid locket till hydraltanken och avläsningsfönstret

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

mickkke (trådstartaren)

#1 » 10:50:06, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag är totalt nybörjare på grävmaskiner men jag har i alla fall en
Kubota KX36- (ZU) Tror jag att det är. Det i parantes är lite halft bortnött på grävaren.
Jag tror det är en 2002 och den har gått drygt 2000 timmar

Jag har en massa frågor som kommer upp undertiden jag skriver här och nu
och jag får be om ursäkt för min okunskap!

Jag håller på att gräva i lera på tomten och min enkla fråga är hur i hel_ _ _e får man leran att släppa ur skopan? Finns det något bra tips att få den att släppa leran lättare? Den är ju så liten och klen att när halva skopan är full av lera hela tiden så får man ju inte så mycket gjort.

I manualen står det att oljenivån ska läsas av vid ett "avläsningsfönster" och att det ska finnas markeringar där men det finns det tyvärr inte så min fråga är om det är någon som har en bild på avläsningsfönstret som har markeringen kvar så jag kan ha rätt mängd olja i.

Igår när jag grävde för fullt så tyckte jag att det började lukta illa och jag hoppad ur och ser att det läcker hydralolja vid avläsningsfönstret och runt stora locket till hydraloljetanken. Är det någon som vet varför?
Jag har grävt ett par kvällar i rad men det var just igår som det började läcka. Är det så att packningarna är slut eller kan det vara för mycket olja så det blir för mycket tryck?

Brukar/Ska hydralkolvarna bli varma när man kör? Hur varma blir dom isf?

Förlåt om det blev rörigt och många frågor men jag är väldigt tacksam för svar!

Jag bifogar en ritad bild ifrån paint för att förklara vart det läcker anledningen till det är för att jag sitter på jobbet och hade ingen bra bild i telefon hur det ser ut. Hoppas ni förstår hur jag menar.
//Micke

Bild
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a



Robban_C

#2 » 11:13:39, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen!

En bild fullt i klass med bilderna från Hans Borg! :grin:


Hydraulcylindrarna får efter ett tag samma temp som hydrauloljan, dvs uppåt 50-70 grader varmt. Man kan alltså bränna sig lite grann på cylindrarna om maskinen har gått riktigt hårt och länge och man är så dum att man håller tassarna en längre tid på cylindern.


Läckaget:
Har du överfullt så trycker det givetvis ut olja men då kommer oljan ut omedelbart och det med våldsam kraft. Jag skulle tro att du spränger hydraultanken om du har för mycket olja i och kör alla cylindrar i minusläge.
I ditt läge så skulle jag börja med att kolla om andningsfiltret på tanken är igensatt.

Lera fastnar. Det enda som gäller är att ha tillräckligt bred skopa och en stadig sten att knacka ur skopan mot. Knacka med måtta!

Oljenivå i hydtank:
Har du bara ett nivåglas så ska nivån vara mitt i men alla cylindrar måste stå i rätt läge eftersom nivån påverkas markant av detta. Ring http://minimaskiner.se/ och fråga hur cylindrarna ska stå.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mickkke (trådstartaren)

#3 » 11:33:25, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för snabbt svar.

Bra då behöver jag inte vara orolig över varma cylindrar =)

Vad menas med cylindrar i minusläge? Är det när dom är helt ihoptryckta?
Jag ska läsa i manualen ikväll när jag kommer hem för där står det hur kolvarna ska vara när man kolla nivån såg jag som hastigast igårkväll. Jag trodde att alla kolvar skulle vara i intryckt läge så att (för mig och mitt förstånd) få så mycket olja i tanken som möjligt-ö.

Jag har bara två skopor en "kabelskopa" och en planerskoppa som jag gräver med just nu för att det ska bita lite =)
jag har precis som du skriver knackat mot en sten men det känns inte så hälsosamt för maskinen även om jag försöker knacka försiktigt.
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

gribbe

#4 » 13:59:07, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickkke skrev:Hej och tack för snabbt svar.

Bra då behöver jag inte vara orolig över varma cylindrar =)

Vad menas med cylindrar i minusläge? Är det när dom är helt ihoptryckta?
Jag ska läsa i manualen ikväll när jag kommer hem för där står det hur kolvarna ska vara när man kolla nivån såg jag som hastigast igårkväll. Jag trodde att alla kolvar skulle vara i intryckt läge så att (för mig och mitt förstånd) få så mycket olja i tanken som möjligt-ö.

Jag har bara två skopor en "kabelskopa" och en planerskoppa som jag gräver med just nu för att det ska bita lite =)
jag har precis som du skriver knackat mot en sten men det känns inte så hälsosamt för maskinen även om jag försöker knacka försiktigt.


Hej och välkommen!
Jag äger också en liten KX36, och mina cylindrar blir också varma, men precis som Robban skrev, så ska det nog vara helt normalt när "lillen" fått jobba en stund.
Kan även rekommendera att kontakta minimaskiner.se, de gånger jag undrat över något eller beställt grejer, har de varit riktigt snabba med responsen och servicen.

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

mickkke (trådstartaren)

#5 » 22:18:48, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren.

Idag när jag kom hem och lästa i manualen så såg det ut som på bilden jag bifogar. Jag körde ca 1,5 timme och då trycker det ut olja runt det svart plastlocket och runt nivåfönstret.

Nivåfönstret som är i plast? har en form som en mutter kan man prova dra åt den och se om det slutar läcka där?

Samt det svarta plastlocket har massa upphöjningar är det för ett specialverktyg för att dra upp/dra åt den?

Är det packningar jag behöver byta på dom här ställen eller vad ska jag göra?

Min baksida ser ut som ngn har släppt en lerbomb på så jag måste komma igång så jag kan gräva hela kvällarna.

Jag bifogar fyra bilder. Dom två första är när jag hade tvättat rent med bromsrent för att få bort all olja, och dom två sista är efter jag kört ca 1,5 timme.
Bild

Bild

Bild

Bild
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

Robban_C

#6 » 22:28:45, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickkke skrev:... Är det packningar jag behöver byta på dom här ställen eller vad ska jag göra? ...

Jag föreslog ju att du ska börja med att kolla om andningsfiltret är igensatt. Har du gjort det?


Minusläge = indragen kolvstång.
Plusläge = utskjuten kolvstång.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mickkke (trådstartaren)

#7 » 22:35:44, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg det efter jag skickade inlägget. Svaret är nej jag har inte kollat det. Vet inte var det sitter eller hur jag kollar det. Sitter i skrivande stund och googlar för fullt var det kan sitta och vad det heter på eng för att hitta det i manualen.
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

Robban_C

#8 » 22:43:50, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ev sitta i påfyllningslocket.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

mickkke (trådstartaren)

#9 » 22:56:06, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är det svarta locket du menar så undrar jag då hur man öppnar det. Fyller på hydralolja gör man i hålet där man skruvar bort bulten som sitter på det svarta locket

Jag ber om ursäkt om jag verkar trög!!! :slag:
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

Robban_C

#10 » 22:59:06, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget luftningsfilter i påfyllningslocket på den där. :grin:
Men nånstans måste det väl nästan sitta ett luftningsfilter/andningsfilter? På nåt sätt måste ju volymförändringarna i tanken ut i atmosfären.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

stegmaster

#11 » 23:42:52, 07-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det är inget luftningsfilter i påfyllningslocket på den där. :grin:
Men nånstans måste det väl nästan sitta ett luftningsfilter/andningsfilter? På nåt sätt måste ju volymförändringarna i tanken ut i atmosfären.

Kan det inte vara som er det er "våran" maskiner, altså lukket trycksatt system?? :???:
Fast då brukar det det vel vara en sånn "Radiatortyp" skruv til påfyllning av olja.
(så er åtminstone på min maskin)

Er du säker at det läcker rundt nivåglaset, det er inte bara olja som rinner ner från toppen av tanken??
Verkar vel klart at en o ring under svarta lokket er paj, men frågan er ju varför.
Kan ju vara tillfeldig, eller nåt fel med tätt lufting som Robban säger, om nu sådan finns?

Men det var ju konstig om det skulle börja läcka på båda ställen samtidig.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#12 » 07:16:13, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är svarta locket ens fastdraget? Ta en lagom skruvmejsel med fyrkantig klinga och prova att dra fast locket.

Steg, menar du att det skulle vara ett helt slutet system? Finns det?
Normalt sett har man ju ett andningsfilter med backventil och "tryckreglering" för att tanken ska bli något trycksatt (underlättar för pumpen). Dvs kör man alla cylindrar i plusläge så sjunker nivån och luft går in i tanken. Kör man sen alla cyl i minusläge så ökar givetvis nivån och då ökar trycket tills man når rätt nivå (jag kan gissa på ett halvt bar eller nåt sånt) och då släpps luft ut genom andningsventilen men det kanske är annorlunda på dom där?
Så där fungerar det i alla fall på våra maskiner och mig veterligen på alla större maskiner. En del äldre maskiner (Atlas???) hade väl till och med trycksättning genom lite tryckluft tror jag.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

gribbe

#13 » 10:12:03, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mickkke, Jag ska försöka komma ihåg att kika på min maskin ikväll när jag kommer hem hur det ser ut med lock, packningar, filter osv..

/Gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

stegmaster

#14 » 13:49:37, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Steg, menar du att det skulle vara ett helt slutet system? Finns det?
Normalt sett har man ju ett andningsfilter med backventil och "tryckreglering" för att tanken ska bli något trycksatt (underlättar för pumpen). Dvs kör man alla cylindrar i plusläge så sjunker nivån och luft går in i tanken.


Ok, så det er så funkar, men var brukar det andningsfilteret och sitta, kanske skulle kolla upp det själv (har aldrig varit medveten om at det finns :eek: )??

Minns sista gången jag skulle fylla på hydraulikkolja at det et jäkligt tryck i tanken , even om maskinen hadde stått still ca en vecka (mycket mer en vad som finns på kylsystemet.)
Senast redigerad av stegmaster 13:52:32, 08-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

mickkke (trådstartaren)

#15 » 15:46:50, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Eftersom locket är i plast och jag har frågat om det behövs ngt specialverktyg för att öppna och dra åt så har jag faktiskt inte kollat så jag inte förstör dom där plastplupparna som sticker upp.

Gribbe: Kolla gärna hur nivån ska vara så jag kan ha rätt från och med nu =)
Kolla om du ser något andningsfilter för jag har sökt som en galning på internet och inte hittat något men jag ska kolla mer på maskinen när jag kommer hem.


Rätta mig om jag har fel men om jag släpper på bulten i plastlocket (där man fyller på olja) då finns det ju inget tryck kvar i oljetanken då borde det vara lättare att släppa på plast locket om jag nu ska ge mig på det?

En till sak som inte står i manualen är om man ska kolla nivån när maskinen är på eller av eller spelar det ingen roll?
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JohnE, Svenfabian och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se