Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Kubota KX36- läcker olja vid locket till hydraltanken och avläsningsfönstret

21 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Robban_C

#16 » 15:52:54, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickkke skrev:... Rätta mig om jag har fel men om jag släpper på bulten i plastlocket (där man fyller på olja) då finns det ju inget tryck kvar i oljetanken ...

Korrekt.

Och det spelar ingen roll om puffran går eller ej när du kollar hydoljenivå.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



mickkke (trådstartaren)

#17 » 21:11:07, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: det gick att skruva åt plastlocket lite till och det blev bäytre men inte bra.
Du frågade om det läcker runt avläsnigsfönstret och svaret är Ja det läcker mycket där. Vågar inte köra mer. Jag ringer minimaskiner eller alsike maskin imorgon och frågar vad ja ska göra.
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

gribbe

#18 » 21:48:50, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickkke skrev:Gribbe: Kolla gärna hur nivån ska vara så jag kan ha rätt från och med nu =)
Kolla om du ser något andningsfilter för jag har sökt som en galning på internet och inte hittat något men jag ska kolla mer på maskinen när jag kommer hem.


Har kollat lite. Nåt andningsfilter lyckas jag inte hitta nån info om. Det sitter 2 filter i hydraultanken, ett returfilter under plastlocket, samt ett insugsfilter i botten på tanken. Nivån ska vara i mitten på nivåglaset.

/gribbe
Användarvisningsbild
gribbe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:32, 09-05-2006
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX36-3
Agria 4800

stegmaster

#19 » 22:27:26, 08-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mickkke skrev:
Du frågade om det läcker runt avläsnigsfönstret och svaret är Ja det läcker mycket där.


Kollade du om avläsningfönsteret er loss, det brukar vel ochså vara av skruvtyp, kolla försiktig i så fall, endast med handkraft, inga nycklar.
Verkar ju som er det er o ringar som er paj på både ställen, frågan er vel varför detta skjedde.
Men det vore fint om man kunne redat ut nåt om andningfilters, för det jag aldrig hört talas om innan.
Kan inte vara nåt som ska bytas eller rengöras, eller, för då bordet det vel stå nåt i instruksjonsboken?? :???:
Senast redigerad av stegmaster 22:28:03, 08-05-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

mickkke (trådstartaren)

#20 » 11:11:56, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag pratat med Mattias på minimaskiner.se och hans råd var att byta dom två filtren i hydraltanken.
Om det är någon annan som undrar så ska nivån vara mitten av glaset på den här maskinen. Något andningsfilter pratade han inte om och när jag nämnde det så sa han återigen att jag skulle börja byta filtren i tanken.

Ja inspektionsglaset satt något löst men det sitter så dåligt till att jag inte kommer in med fingrarna och kan dra åt. En hylsa måste införskaffas då det var en 42mm hylsa. =)

Nu ska jag ringa runt och se om jag kan få tag i några filter så jag kan byta imorgon eller på fredag så jag kan gräva i helgen!

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!
Jag åkterkommer om det funkar att byta filtrerna inne i tanken.


//Micke
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a

mickkke (trådstartaren)

#21 » 10:17:57, 29-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det räckte inte att byta filtret för det fortsatte att läcka vid inspektionsglaset. Igår fick jag äntligen en ny packning trodde jag men det var ett helt nytt inspektionsglas. Naturligtvis så var det hylsa 46 och inte 41 som det var på det gamla så två nya hylsor var tvunget att införskaffas.

Så nu kan jag forstätta mitt lerförflyttande så gumman blir glad ngn gång.


Tack åter igen för hjälpen!
mickkke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:48:44, 04-05-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota xk36-2a


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se