Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Takeuchi TB045 svag hydraulik

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

LaLo (trådstartaren)

#1 » 19:30:41, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Takeuchi TB045 som har svag hydraulik för bom, sticka, skopa och larver. Både schacktblad och bomsväng är starka och fina.
Trodde först att det var en överströmningsventil som var problemet men har nu börjat misstänka hydraulmotorn, tyvärr. Om jag förstått rätt, kan ju hända, så går just schacktblad och bomsväng på en separat hydraulmotor.

Jag har läst på så mycket jag orka om överströmningsventiler och hydraulmotorer och att dessa kan dölja varandras fel. Hur tar jag reda på vilket av dem som är mitt problem? Om det nu är där jag ska börja?
LaLo
1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:46, 18-03-2019
Maskin: Takeuchi TB045
Boxer 350



Janson1

#2 » 22:10:02, 19-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar du menar hydraulpumpen/pumparna. Ja först och främst så mät trycket från pumparna, det finns med största säkerhet uttag för just detta. Förmodligen så är trycket för lågt, då skall man avgöra om det är pumpen eller ventilpaketet med dess övertrycksventil... Jag tror den har en variabel dubbelpump? Tag en bild eller två på pumperiet så utröner vi det!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

v240tic

#3 » 08:37:38, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Variabel dobbeltpumpe, driver beltemotorer, bom, stikke, skuffe og sving (alle funksjoner i joystick'ene og beltespaker). Schacktbladet og ekstrahydraulikk (hammar, bomsving) går på separat tannhjulspumpe. Under belting drives graveaggregatet av tannhjulspumpen, da hovedpumpen er opptatt med beltemotorene. Schaltingen skjer via elventil styrt av beltespakene.

Takeuchi TB045 verkstadshandbok
Takeuchi TB045 brukerhåndbok
Takeuchi TB045 delekatalog

2 personer gillar det här inlägget.
v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Jac

#4 » 12:44:57, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den svag så är trycket lågt, det hänger liksom ihop.
Däremot hade det varit intressant att mäta servotrycket. Är servotrycket för lågt klarar den inte att flytta sliderna hela vägen och då byggs det inte upp nåt tryck (i ett opencenter system)

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#5 » 16:30:05, 20-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic skrev:Variabel dobbeltpumpe, driver beltemotorer, bom, stikke, skuffe og sving (alle funksjoner i joystick'ene og beltespaker). Schacktbladet og ekstrahydraulikk (hammar, bomsving) går på separat tannhjulspumpe. Under belting drives graveaggregatet av tannhjulspumpen, da hovedpumpen er opptatt med beltemotorene. Schaltingen skjer via elventil styrt av beltespakene.

Takeuchi TB045 verkstadshandbok
Takeuchi TB045 brukerhåndbok
Takeuchi TB045 delekatalog

Fantastiskt fin dokumentation 100% perfekt. Har bläddrat igenom hela verkstadshandboken och förarhandboken.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se