Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Hainzl 200 LSE -95 Hydraulikproblem

61 inlägg • Sida 1 av 5
Hydraulik i grävmaskiner

bl1958 (trådstartaren)

#1 » 10:39:06, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Behöver lite support när det gäller hydrauliken på en Hainzl 200 LSE -95. Har en sådan maskin stående där styrdonet har brunnit upp och flera magnetventiler ärjat sönder..
Jag är ny inom grävmaskiner, så hoppas på att expertisen här kan hjälpa mig :smile:

Nu till mitt problem. Det finns väldigt begränsat med delar till dessa maskiner och maskinen är i så pass dåligt skick elektriskt/hydrauliskt att jag funderar på om det är möjligt att montera ett manuellt ventilpaket med spakar istället för det elektriska? Skulle detta vara möjligt? Det praktiska med att flytta/omorganisera komponenter/slangar är inget problem. Tänker mer på om det skulle fungera rent praktiskt.
Bifogar lite bilder på hur det ser ut.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Vilket ventilpaket skulle jag kunna använda i så fall? Något speciellt att tänka på?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE



Janson1

#2 » 12:51:30, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se på bilderna så är den i dag proposionalstyrd via typ pulsbräddsmodulering. Är du haj på elektronik och kanske lite programmering? Jag ser det som en ganska smal sak att få liv i själva ventilpaketet (och kanske spakarna med om dom nu inte brunnit upp). Däremot så har jag ingen aning om LS-systemet kräver elektronik&intelligens?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jac

#3 » 13:05:38, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som Danfoss PVG32. Är det PVG32 så finns det mycket goda möjligheter att bygga om, är det nån annan äldre sort så tror jag det blir vanskligare.

Om det är PVG32 bör det inte vara några problem att byta ut "solenoiderna" mot pilotstyrningslock (tror man måste byta fjäder på sliden också). Det är en ganska rimlig ombyggnation, billigare och enklare än att byta hela blocket med du måste skaffa hydrauliska pilotjoystickar och dra små slangar till dom, en del jobb.

Om det var helt mekaniskt manuella spakar du var ute efter så finns det också till PVG32 (kanske sitter det redan uttag för spakar på undersidan). LS-systemet behöver antagligen ingen elektronik (möjligtvis finns där en elektriskt dumpventil som man får ha kontroll på), flyttar du en slid så vinklar pumpen.

Till info så är dom tjockare "solenoiderna" mer än bara solenoider, dom har egen inbyggd styrelektronik (dom styrs av en ren volt signal, inte PWM styrning). Det går alltså inte att bara mäta med ohmeter på dom för att se om dom funkar. Dom är ganska dyra så funkar dom har dom ett värde.

Vad är det för joysticks som sitter där idag? Om det är Danfoss joysticks så går det antagligen att köra dom rätt på ventilen utan styrkort.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#4 » 13:13:50, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vill det ju till att i princip samtliga soleonider är hela för att det skall vara lönt/möjligt att spinna vidare på elektrisk styrning?
Det borde väl gå att göra en testutrustning till solenoiderna och dess inbyggda elektronik?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bl1958 (trådstartaren)

#5 » 13:24:55, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svar! :smile:

Maskinen har stått still i några år, tyvärr med en hel del fukt samlat i näst intill all elektronik. Så gott som alla anslutningar är gröna, kretskorten under joystickarna likaså. Därför är jag ute efter en manuell konvertering för att få maskinen att klara ett par år till..

Det jag är lite osäker på är just LS-systemet. Om man nu skulle byta ut hela paketet, finns det anslutningar på tex. det här paketet för LS? Eller hur gör man med LS-slangen mellan pump och ventilpaketet som sitter där idag.

Bild

Ursäkta mina kanske korkade frågor men hydrauliken är en ganska ny värld för mig :screwy:

Med vänlig hälsning. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

Jac

#6 » 13:45:47, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Då vill det ju till att i princip samtliga soleonider är hela för att det skall vara lönt/möjligt att spinna vidare på elektrisk styrning?
Det borde väl gå att göra en testutrustning till solenoiderna och dess inbyggda elektronik?


Tja, en ny elmodul kostar väl 7 papp eller nåt. Om det nu är Danfoss PVG32 (detta bör vi få bekräftat så snart så möjligt så inte tråden spinner ut av kontrol ), så är dom modulerna extremt tåliga mot väder och vind, allting är ingjutet i en seriös plastmassa.
Dom kan ju gå hädan av andra grunder än väder och vind så klart.

En basic testutrustningen blir inte svår att bygga, en potmeter och ett motstånd så man får en spänningsdelare och får ut mellan 3 och 9 Volt och se om det går att köra ventilen (krävs att pumpen snurrar då). Neutral är 6V. Ingångsimpedansen är väl 10k ohm eller nåt.
Nåt annat test kan jag inte komma på. Hitta en maskin med motsvarande ventil och se om den funkar där kanske? Har försökt gräva ut elektroniken en gång på en kasserad ventil, blev bara trash av alltihop.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#7 » 13:52:27, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

bl1958 skrev:Hej och tack för svar! :smile:

Maskinen har stått still i några år, tyvärr med en hel del fukt samlat i näst intill all elektronik. Så gott som alla anslutningar är gröna, kretskorten under joystickarna likaså. Därför är jag ute efter en manuell konvertering för att få maskinen att klara ett par år till..

Det jag är lite osäker på är just LS-systemet. Om man nu skulle byta ut hela paketet, finns det anslutningar på tex. det här paketet för LS? Eller hur gör man med LS-slangen mellan pump och ventilpaketet som sitter där idag.

Bild

Ursäkta mina kanske korkade frågor men hydrauliken är en ganska ny värld för mig :screwy:

Med vänlig hälsning. Christoffer



Billiga ventiler på internet är sällan av LS-typ och den på bilden ser heller inte ut så, så spontant skulle jag säga nej. Vill du ha ett garanterat korrekt svar och inte bara en gissning så får du säga vilket märke (och kanske typ) det är.

Som nämnt ovan så går det antagligen att modifiera den ventilen du har både till hydraulisk pilotstyrt eller mekaniska spakar.
Kan du kolla om du ser några beteckningar på ventilen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bl1958 (trådstartaren)

#8 » 13:59:44, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kolla närmare på ventilen när jag kommer hem betrf. märkningar osv. Återkommer med resultat. Tack så länge! :thumme:

Med vänlig hälsning. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

Jac

#9 » 14:18:29, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På hydraulikschemat ser det ut som LS-slangen går rätt in i pumpen, ingen elventil på vägen. Bara att dra i "spakarna" så följer pumpen efter, inga problem.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#10 » 17:21:49, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går motorn att köra?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

bl1958 (trådstartaren)

#11 » 18:01:51, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Detta är vad jag hittar på ventilpaketet.

Ja, motorn går klockrent.

Mvh. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

Jac

#12 » 19:47:52, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om det sitter spakhus på undersidan:
Bild

Om inte så finns det att köpa
https://www.kramp.com/shop-gb/en/103728 ... uation+PVM

Då kan du testa lite.


La till ett datablad från 2010, Jansson kan gå direkt till sidan 20. PWM'andet sker i oljan

Danfoss PVG32 är en väldigt vanlig ventil, det är lätt att finna delar till den.
Dom svarta elmodulerna är visserligen dyra men å andra sidan tål dom en del, jag tror inte dom har påverkats av att stå ute några år.
Se om du kan se vad det står på elmodulerna, ska stå ett 157B nummer nånstans på det svarta.


Laddade upp filen hit:
Sauer Danfoss PVG32 teknisk information
/Holger
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bl1958 (trådstartaren)

#13 » 20:36:39, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ni är grymma! :thummar: tack som... för hjälpen hittills!

Har nu kollat under. Sitter spakhus undertill. En 9mm ringnyckel och vips kunde jag köra alla funktioner utom höger larvmotor. Den rycker till lite sen rinner det olja rätt friskt ur motorn.. :uupps:

Min tanke är då att bygga på vajrar till spakhusen. Då löser jag bom, sticka, skopa, rotation, larver. Resterande funktioner sitter i det mindre ventilpaket vid sidan om. Det matas tydligen av den sista ventilen på det stora paketet om jag förstår det rätt? Finns dock inget att skruva på det paketet så dessa funktioner (schaktblad, bomsväng och extra uttag) kan jag inte köra. Det är detta paket som ser värst ut. Stiften i anslutningarna är så gott som bortrostade. Tips på hur jag kan göra för att få dessa funktioner i drift igen mottages tacksamt :smile:

Mvh. Christoffer
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

bl1958 (trådstartaren)

#14 » 21:07:32, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
bl1958
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:55, 18-05-2019
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hainzl 200 LSE

Janson1

#15 » 21:14:27, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få någon slags precision i grävandet så bör du ha (om inte pilotsystem eller bef. elstyrsystem) glappfria stag mellan ventilpaketet och spakarna.
Om du skall försöka använda befintliga elanslutningar så försök fila rent en yta lite försiktigt och löd på en kabelstump och kontaktera sen därifrån.
Skall kolla sid 20 (Blandannat)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se