Efterfyllnadsproblem.
När man lyfter en last med en cylinder funkar allt som det ska, cylindern går precis så fort som pumpen levererar olja.
När man sänker en last med en cylinder blir det annorlunda, är lasten tung så klarar den att pressa ut
olja från lastsidan av cylindern fortare än vad pumpen hinner fylla på med olja på lågtryckssidan. Detta blir mycket värre om det är cylinderns minussida som bär upp lasten (alltså sidan med kolvstången) pga skillnaden i area.
När du har skopan utsträckt och drar den mot dig så pressar vikten av rototilten ut oljan från lastsidan av cylindern (som är minussidan) snabbare än vad pumpen hinner fylla på på lågtryckssidan (som ju är den mycket större plussidan). När skopan har kommit till att peka rakt ner så byter lastsidan plats, nu är det plötsligt andra sidan av cylindern som ska bära lasten när du fortsätter att bryta skopan mot dig och där saknas det alltså olja. Resultatet blir att skopan känns lite lealös tills pumpen har fyllt upp den oljemängd som saknas.
Det finns olika lösningar på problemet, det första man försöker göra är att installera backventiler i ventilblocket så att cylindern kan suga åt sig olja direkt från tanklinjen vid behov. Detta är en vanlig lösning men det funkar sällan fullt ut pga begränsad kapacitet i backventiler och slangar, det går ju i utgångspunkt bara att suga med ca 1 bar.
Genom att montera en
mottrycksventil på returen från ventilblocket så kan man boosta eftermatningen med några enstaka bar. Det är inte alltid detta räcker heller.
Ytterligare en lösning är ett något trångare krypspår på ventilslidens retursida på minussidan.
Antagligen är alla dessa åtgärder designade in i maskinen från början och antagligen så funkade det ganska bra ända tills skopcylindern fick en tung rototiltklump att bära på. Bara en liten andel av dessa små grävare utrustas med rototilt så antagligen har man inte designat för det.
Ställbara strypventiler monteras ibland och hjälper hyffsat men justerar man in den för att funka bra vid full fart så gör den liten eller ingen nytta vid finkörning. Rattar man in den för att funka bra vid finkörning så stryper den för mycket vid full fart.
Man kan experimentera med övercenterventil eller mottrycksventil om man vill, funkar i teorin men mer än så vet jag inte.
Nixs har säkert mer konkreta råd att komma med.