Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Svampig rörelse i grävskopans cylinder på stickan

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Andreas79 (trådstartaren)

#1 » 15:06:06, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 2,5t grävaren med engcon rotor och micrpropstyrning som beter sig lite märkligt.

När man kör skopans rörelse inåt mot mig så efter ungefär halva slaget stannar den till en jättekort stund inte länge men tillräckligt så att de märks tydligt sen fortsätter den men då är den svampig och har liksom inget distinkt stoppläge när man släpper spaken som den har i början av rörelsen, de känns typ som om de skulle vara luft i oljan då den typ "fjädrar" till när man släpper spaken.

Någon ide? Maskinen är en volvo år 2016 o gått typ 600h så de är inget gammal vrak.
Andreas79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:37, 27-12-2013
Ort: Södertälje kommun
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC55C,KX019,U-10,Weidemann,Swepac,HIlti



Jac

#2 » 15:44:39, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efterfyllnadsproblem.
När man lyfter en last med en cylinder funkar allt som det ska, cylindern går precis så fort som pumpen levererar olja.
När man sänker en last med en cylinder blir det annorlunda, är lasten tung så klarar den att pressa ut olja från lastsidan av cylindern fortare än vad pumpen hinner fylla på med olja på lågtryckssidan. Detta blir mycket värre om det är cylinderns minussida som bär upp lasten (alltså sidan med kolvstången) pga skillnaden i area.

När du har skopan utsträckt och drar den mot dig så pressar vikten av rototilten ut oljan från lastsidan av cylindern (som är minussidan) snabbare än vad pumpen hinner fylla på på lågtryckssidan (som ju är den mycket större plussidan). När skopan har kommit till att peka rakt ner så byter lastsidan plats, nu är det plötsligt andra sidan av cylindern som ska bära lasten när du fortsätter att bryta skopan mot dig och där saknas det alltså olja. Resultatet blir att skopan känns lite lealös tills pumpen har fyllt upp den oljemängd som saknas.

Det finns olika lösningar på problemet, det första man försöker göra är att installera backventiler i ventilblocket så att cylindern kan suga åt sig olja direkt från tanklinjen vid behov. Detta är en vanlig lösning men det funkar sällan fullt ut pga begränsad kapacitet i backventiler och slangar, det går ju i utgångspunkt bara att suga med ca 1 bar.
Genom att montera en mottrycksventil på returen från ventilblocket så kan man boosta eftermatningen med några enstaka bar. Det är inte alltid detta räcker heller.
Ytterligare en lösning är ett något trångare krypspår på ventilslidens retursida på minussidan.
Antagligen är alla dessa åtgärder designade in i maskinen från början och antagligen så funkade det ganska bra ända tills skopcylindern fick en tung rototiltklump att bära på. Bara en liten andel av dessa små grävare utrustas med rototilt så antagligen har man inte designat för det.

Ställbara strypventiler monteras ibland och hjälper hyffsat men justerar man in den för att funka bra vid full fart så gör den liten eller ingen nytta vid finkörning. Rattar man in den för att funka bra vid finkörning så stryper den för mycket vid full fart.

Man kan experimentera med övercenterventil eller mottrycksventil om man vill, funkar i teorin men mer än så vet jag inte.

Nixs har säkert mer konkreta råd att komma med.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#3 » 17:47:45, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac har sammanfattat väldigt bra. :thumme:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#4 » 23:15:43, 25-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack nixs!
Hade inspiration och alla de andra planeterna i linje, lika bra att passa på att skriva då. :mrgreen:

Skulle bara kluddat till nån bild också, kan bli lite träigt med så mycket text för nån som är grön. Får se vad tid som blir över imorgon kväll.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se