Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Montera Tilt på minigrävare (Neuson 1503)

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Petertexas (trådstartaren)

#1 » 12:42:49, 05-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister.

Nu tänkte jag köpa ett tiltfäste och därmed behöver jag hjälp med hydrauliken.

Fästet jag tänkt mig är från Marks Mekaniska S30/180 med hydrauliskt lås.

https://marks-mekaniska.myshopify.com/c ... hydraulisk


Nedan kan ni se bilder på hur det ser ut på den ledning som är framdragen på stickan. Det är en kombinerad hammarhydraulik och extrafunktion som jag ställer om manuellt på ventilpaketet. Men mina frågor är många, så jag radar upp dem här.

1. De "klumparna" som sitter på stickan. Ska de vara kvar och ska nya kopplingar anslutas där insexskruven sitter eller ersätter man dem med ny utrustning?

2. Jag behöver två funktioner så måste ha en ventiler till det. Ska jag ha en 3/2 ventil på varje sida eller dra över allt på samma sida och ha en 6/2 ventil där?

3. Förstår konceptet vad det gäller att man med elventilen kopplar om mellan olika funktioner men kommer det här fungera i mitt fall? Jag tänker på skoplåset och om det behöver ligga tryck på det hela tiden eller hur fungerar det?

4. Dimensionerna? Ska jag ha olika på de bägge sidorna precis som rören är idag? Ytterdiametern på rören är 12mm och 15 mm. Eller kan jag köra med samma dimension och i så fall 12 eller 15? Eller räknas det om till tum?

5. Räcker det med 2 funktioner eller ska man ha en extra till andra funktioner eller hur gör man om man vill använda hammarhydrauliken i framtiden?

Det här är början. Jag kommer säkert ha många fler frågor när jag sätter igång men har kollat lite på "oie.se" och kommer säkert handa det mesta där.


Bild

Bild
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet



Petertexas (trådstartaren)

#2 » 11:09:07, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er,

Fort går det tyvärr inte och Marks mekaniska ser ut att ha kursat men tänkte kolla en sak med er experter på området.
De tiltar jag hittar har antingen axeldiameter 30 eller möjligen 35 vid infästningen. Min maskin har nästan 32, se mått nedan. Är den helt unik eller?


Axel diameter = 31,59 mm
C/C mått = 130 mm
Bredd på stickan o hundben = 118,5

1 person gillar det här inlägget.
Petertexas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:06, 29-10-2013
Maskintyp: Ej angivet

Iznogoud

#3 » 15:10:26, 11-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heter de inte Arkmix eller Kinna mekaniska idag?
0320-79 44 00
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se