Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Problem med extrahydraliken, Kubota KX-101 1998

17 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

hesso25 (trådstartaren)

#1 » 07:54:39, 05-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har precis införskaffat mig en Kubota KX 101 frånn 1998.
Maskinen kommer från england och har extrahydralik framdragen.
När jag igår kopplade på min nyinförskaffade släntskopa så går det bara att tilta den åt ett håll... Åt det andra hållet så är den "stum" det händer inget, det är stopp.
Jag fattar det som att den är inställd på hammarhydralik och alltså bara kan mata åt ett håll. Vad jag förstår så skall det finnas en "kran" för att aktivera extrahydraliken, problemet är bara att jag inte har en aning om var den skulle kunna tänkas vara... Jag har letat under plattan i golvet, letat runt och under maskinen utan att hitta något vettigt.
Är det någon som har en tanke eller en idé kring hur jag kan lösa detta problemet.

Mvh Petter
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101



dimorep

#2 » 12:51:39, 05-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är där riktig slänthyd. (dubbelv. funktion) framdragen eller är där bara tryck + (fri)retur?
Styr du funktionen med fotpedal, om isf är den "3-läges" dvs går att manövrera åt BÅDA hållen och med "viloläge" i mitten?

Om där är slänt.h + retur, har du kopplat slangarna rätt?

Bild på den framdragna hyd. skulle inte vara fel.. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

psau

#3 » 12:58:14, 05-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt en bild säger mer än...

Men min spontana gissning är att kranen sitter högt upp bakom ryggstödet i motorrummet...

Kollade på en likadan för något år sedan och mitt minne säger mig att du borde hitta den där, den sitter rätt skymd så det är inte ett själklart ställe.

/Peter
psau
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:20, 12-04-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Neuson 1502RD

hesso25 (trådstartaren)

#4 » 20:02:18, 05-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

psau skrev:Som sagt en bild säger mer än...

Men min spontana gissning är att kranen sitter högt upp bakom ryggstödet i motorrummet...

Kollade på en likadan för något år sedan och mitt minne säger mig att du borde hitta den där, den sitter rätt skymd så det är inte ett själklart ställe.

/Peter


Är tanken att man skall komma åt den från insidan hytten genom den plåt som sitter bakom stolen? Eller kommer man åt den från utsidan genom motorrumet?
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

hesso25 (trådstartaren)

#5 » 20:35:12, 05-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder som jag hoppas kan vara till hjälp...

Som svar på föregående fråga:Det stämmer att jag styr extrahydraliken med en fotpedal som verkar åt båda hållen med ett viloläge i mitten, se bilden.

För att göra hela scenariot något ännu enklare så byttes det under dagen ett servofilter. Efter bytet av filtret slutade hydraliken för stickan att fungera. Jag kan väldigt långsamt föra den framåt men ingenting bakåt (mot mig)... :x
Några tankar kring detta?
Vill ju bara komma igång nu...
Det här sliter på nerverna kan jag lova...

/Mvh Petter
Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av hesso25 20:51:22, 05-07-2012, redigerad totalt 2 gånger.
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

fredar

#6 » 08:29:39, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funkar resten av hydrauliken alltså?
Vad är det för servofilter du bytt? Vart satt det och vad händer om
du sätter tillbaka det gamla?

Har lite hydraulscheman och dyl. till kx91 121 och 161 men 101:an verkar inte vara inkluderad. I downloads finns verkstadshandboken
till KH101 men den har du väl redan hittat. Är du intresserad så kan
jag skicka över det jag har.
Senast redigerad av fredar 08:38:06, 06-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
fredar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:51, 16-05-2008
Ort: Arboga
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

hesso25 (trådstartaren)

#7 » 10:24:42, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

fredar skrev:Funkar resten av hydrauliken alltså?
Vad är det för servofilter du bytt? Vart satt det och vad händer om
du sätter tillbaka det gamla?

Har lite hydraulscheman och dyl. till kx91 121 och 161 men 101:an verkar inte vara inkluderad. I downloads finns verkstadshandboken
till KH101 men den har du väl redan hittat. Är du intresserad så kan
jag skicka över det jag har.


Du får jättegärna skicka över det du har... :grin:

Resten av hydraliken förutom då Slänthydraliken (som inte fungerat från början då jag fortfarande hittat någon kran, den fungerar bara åt ett håll) samt stickan som då slutade fungerade efter servofilterbytet fungerar precis som det ska...
Servofiltret satt under maskinen på vänster sida (nästan direkt under dörren) med en massa slangar direkt under. Jag misstänker att han som bytte filtret hade loss dessa för att komma åt filtret och kanske därför fick in luft i systemet.
När vi testade att sätta tillbaka det gamla filtret blir det samma resultat... :mad:

Tack för all hjälp...
Senast redigerad av hesso25 12:22:21, 06-07-2012, redigerad totalt 2 gånger.
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

hesso25 (trådstartaren)

#8 » 14:42:21, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok!
Problemet med stickan är löst... Det var en av de snabbkopplingar som lossats vid bytet av filtret som inte satt på ordentligt...
Puh, nu är det bara problematiken med slänthydraliken kvar...

Någon som fått en snilleblixt?
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

Fredrik_

#9 » 14:53:17, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klisterlappen vid pedalen ser ut att ha en nolla och en hammare på sig.. (Eller är det en etta + smuts?)
Följa slangarna om den ena går direkt mot tank/retur..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Inge79

#10 » 16:32:09, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Klisterlappen vid pedalen ser ut att ha en nolla och en hammare på sig.. (Eller är det en etta + smuts?)

Det er nok bokstavene PTO, som altså står for (hydraulisk i dette tilfelle) kraftuttak.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Robban_C

#11 » 17:26:43, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så udda att den inte ens har slänthydraulik utan bara har hammarhydraulik? Låter långsökt men men ....
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dimorep

#12 » 18:23:58, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl inte helt osannolikt att en så pass gammal maskin som dessutom inte är svensksåld från början skulle sakna slänt.hyd. :(

Följ vajern / stagen från fotpedalen och in till ventilpaketet, då ser du vilken slid som är till yttre hyd. Sen kan du följa slangarna ut från den funktionen. Är där bara en slang ut (= enkelverkande funktion) så har du bara hammarhyd, om där är två så lär du hitta den "gömda" väljarkranen på vägen ut mot aggregatet.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

hesso25 (trådstartaren)

#13 » 23:16:00, 06-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar som om att den bara för tillfället har en ledning och att den är pluggad för den andra... Uppdraget blir nu att dra ur pluggen och dra fram en ledning för den dubbelverkande funktionen.

Vad tror ni?
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101

Inge79

#14 » 00:30:33, 07-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

hesso25 skrev:Vad tror ni?

Om du merker at motoren jobber tyngre når du tråkker pedalen i den retninga som ikke påvirker skuffa, altså at det bygger seg opp trykk i den pluggede porten, så tror jeg det er "no problem". Akkurat som i denne tråden: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=29913

Gjør det ikke det, så har du bare en enkeltvirkende ventilsleide, noe som kan bli vanskeligere (eller rettere sagt dyrere, om det overhodet er mulig å skaffe) å bytte...
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

hesso25 (trådstartaren)

#15 » 12:28:55, 09-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge79 skrev:
hesso25 skrev:Vad tror ni?

Om du merker at motoren jobber tyngre når du tråkker pedalen i den retninga som ikke påvirker skuffa, altså at det bygger seg opp trykk i den pluggede porten, så tror jeg det er "no problem". Akkurat som i denne tråden: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=29913

Gjør det ikke det, så har du bare en enkeltvirkende ventilsleide, noe som kan bli vanskeligere (eller rettere sagt dyrere, om det overhodet er mulig å skaffe) å bytte...


Ok! Det verkar som systemet är dubbelverkande som tur är... Så nu blir det till att koppla hydraulik till den avsaknaden funktionen.
Någon som vet hur mycket jobb det är på en skala?

Nu till nästa frågetecken... Det högra bandet verkar ibland inte få någon vidare kraft. Jag drar spaken framåt men det får ingen riktig kraft. Drar jag däremot båda spakarna framåt så går den starkt. Likadant så kan det räcka att backa det högra bandet så kommer den igång igen... Skitkonstigt... Någon som vet vad detta kan bero på?
/Petter
hesso25
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:19:57, 12-06-2012
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX 101


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se