Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Nissan grävmaskin tappar orken.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 19:05:06, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min nissan n50 har börjat dumma sig när den blir varm. Märker efter en halvtimme-timmes grävning att den blir både klenare men framförallt långsammare. Sitter tre kugghjulspumpar. En driver sväng och extrahydraulik, dom andra två grävaggregatet och larvningen fördelat på tre olika ventilpaket.
Trycket sjunker på ena pumpen från 210bar(kall) till 190 varm. Den andra går ner från 210 till 180.
Flödet är svårt att mäta men kall går den fint att gräva med på 1500rpm, varm lär man upp på 1800-1900 och lik förbenat går den långsamt i allt och orkar knappt larva.

Ger en sliten pump ett så pass märkbart flödesbortfall men endå ett hyfsat bibehållet tryck?

Ska man satsa på två nya pumpar? (den tredje är redan bytt pga läckage)
Eller är det nått annat jag ska kolla upp.
Filter sitter enbart på retursidan, inget sugfilter vad jag kan se.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Turbodiesel

#2 » 19:11:05, 11-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjunker trycket under överströmmarens inställning har du troligen noll flöde vid din tryckmätning. Är pumparna dåliga blir de snabbt mycket heta vid maxtryck. En frisk pump blir bara märkbart varm i sig själv.

Kolla att fläktremmen är tillräckligt spänd & i skick och att kylaren (oljekylaren är den del av den vanliga kylaren) är så ren det går. Oljekylningen är viktig på dessa maskiner med enkelt och värmeskapande hydraulsystem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

robin.gustavsson (trådstartaren)

#3 » 19:36:26, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provkörde idag och kan inte säga att det är nån skillnad i temp mellan den "nya" pumpen och dom två äldre, båda blir varma men inte brännheta.
Fläktrem ska bytas.
Kyl ser ren ut men skadar inte att blåsa den.
Dock är det nog som du är inne på ett värmeproblem, kör mycket med dörren uppställd och då blir ju den ivägen för ventilationsgallret så luftgenomströmmningen blir helt klart begränsad.

Ska ta med ir tempen nån dag när jag har möjlighet att gräva några timmar i stöten.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Jac

#4 » 20:30:10, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin.gustavsson skrev:Trycket sjunker på ena pumpen från 210bar(kall) till 190 varm. Den andra går ner från 210 till 180.
Flödet är svårt att mäta men kall går den fint att gräva med på 1500rpm, varm lär man upp på 1800-1900 och lik förbenat går den långsamt i allt och orkar knappt larva.

Ger en sliten pump ett så pass märkbart flödesbortfall men endå ett hyfsat bibehållet tryck?


Även en riktigt sliten pump klarar att hålla trycket uppe om man kör mot en cylinder i ändläge, den behöver ju bara pumpa tillräckligt med olja för att kompensera för sitt eget internläckage då.

Om den däremot ska utföra grävarbete där det behövs flöde så tappar en sliten pump fort trycket.

Testa detta:
- Kör hydrauliken helt varm
- låt motorn gå på tomgång eller lite över
- dra FULLT utslag på en funktion som använder sig av "180 bars pumpen", kör helt i ändläge och håll kvar spaken fullt
- låt en medhjälpare känna på pumpen samtidigt

Om det är pga av pumpens internläckage som trycket sjunker till 180 bar när oljan blir varm så kommer all oljan att återcirkulera inne i pumpen när du kör mot cylinderstopp och pumpen blir varm som f på några sekunder.

Motsvarande test blev gjort här: [Traktorgrävare/Grävlastare] Är det dags att byta pump?



Dock bör en pump bytas långt innan den har blivit så dålig att man kan göra handpåläggningstest men att mäta upp hur dålig en pump är kräver en flödesmätare så som visas här: ja-bond77 @ Nyförvärv: Kockums 414B

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: emilar3 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se