Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Servotryck

13 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Brell (trådstartaren)

#1 » 19:55:35, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Pel job 506 / Bob Cat 335 / VolvoEC50. De är samma maskin års mod -95 och enligt manualen ska servotrycket ligga på 35 Bar, jag har 20 Bar.
Var och hur justerar jag servotrycket ? lite högre tryck borde medföra lite exaktare rörelser eller hur?

1 person gillar det här inlägget.
Brell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:42, 06-01-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pel Job 506, Volvo 846, Cat 306, Holder C60



nixs

#2 » 09:56:48, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högre tryck ger inte bättre precision i lägre farter var folk än tror.
Det är lågt tryck från ca 5 bar som sliderna på de flesta vanligare märken av ventilbord när ventilen börjar öppna, det är tvärtom i högsta fart som du tappar eftersom sliden inte öppnas fullt om servotryck är för lågt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#3 » 21:20:57, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men finns det inte anledning att felsöka eller göra nånting om servotrycket ligger 15 bar under spec?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#4 » 21:36:07, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När, hur och var mäter du servotrycket till 20 bar?
Framförallt hur står maskinen när du gör mätning?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#5 » 21:37:49, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Men finns det inte anledning att felsöka eller göra nånting om servotrycket ligger 15 bar under spec?


Inte alltid så att detta skulle vara helt fel beroende på hur de har konstruerat servosidans matning.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

AN

#6 » 21:45:45, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Jac skrev:Men finns det inte anledning att felsöka eller göra nånting om servotrycket ligger 15 bar under spec?


Inte alltid så att detta skulle vara helt fel beroende på hur de har konstruerat servosidans matning.


Kan du förklara lite mer?
Hur har det inverkan hur maskinen står?
Kul att få lite kunskap :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#7 » 22:37:01, 13-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi behöver 5-15 bar utstyrt pilottryck för att förflytta från när den startar rörelsen till att sliden är fullt öppen, så kan man tänka sig att vi teoretiskt sett får en snabbare response/reaktion på det utstyrda pilot/servotrycket. Men om det är överhuvudtaget mätbart om vi jämför 20 bar matartryck med 35 bar matartryck skall jag låta vara osagt. Här får vi väl till syvende och sist lita på att maskintillverkarens rekommendationer är för att systemet skall fungera så bra som möjligt. Dessa rekommendationer kommer i regel från tillverkaren av det hydrauliska strysystemet. Av alla de olika pilot-servo-system jag konfronterats med på några dussintal maskiner så har det angivits allt mellan 25 bar till 35 bar.
På den gamla goda "Monsun-tiden" så rekommenderade Monsun-Tison ett matartryck på "max utstyrt tryck plus 15 bar". Vilket normalt då landar på runt 30 bar med en "normal" riktningsventil. Start och sluttryck beror till syvende och sist på slidens returfjädrars styvhet. I neutralläge på en gammal HV09 är de vanligen förspända så att det krävs 5 bar för att de skall börja röra på sig och ca 15 bar för att komprimera fjädern i slidens ändläge. Parker L90LS har ett starttryck på 5.5 bar och sluttryck på 15 bar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Brell (trådstartaren)

#8 » 19:27:52, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar, anledningen till min fråga om servotrycket är tudelad dels har jag monterat en rotortilt (engcon 206 med Dc2 styrning) och den reagerar dåligt på hastighetsinställningarna, tilt, rotor och speciellt gripen som beter sej som en sax.
Den andra anledningen till att jag misstänker servotrycket är svängbromsen. När man står snett och svänger runt så fortsätter tornet att svänga ca;30- 40 grader (efter att man släppt joysticken) innan bromsen slår till ,Svängmotorn är helrenoverad av en erkänt duktig och noggrann hydralfirma så själva motorn med broms har jag svårt att tro är felet.
Jag misstänker att servotrycket ligger kvar för länge på motorn
Summering: skulle rotortilten bli exaktare med högre servotryck?
Skulle svängbromsen fungera bättre med högre servotryck?
Eller är jag helt fel ute?
Brell
Brell
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:42, 06-01-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Pel Job 506, Volvo 846, Cat 306, Holder C60

akkamaan

#9 » 19:54:08, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brell skrev:Tack för alla svar, anledningen till min fråga om servotrycket är tudelad dels har jag monterat en rotortilt (engcon 206 med Dc2 styrning) och den reagerar dåligt på hastighetsinställningarna, tilt, rotor och speciellt gripen som beter sej som en sax.
Den andra anledningen till att jag misstänker servotrycket är svängbromsen. När man står snett och svänger runt så fortsätter tornet att svänga ca;30- 40 grader (efter att man släppt joysticken) innan bromsen slår till ,Svängmotorn är helrenoverad av en erkänt duktig och noggrann hydralfirma så själva motorn med broms har jag svårt att tro är felet.
Jag misstänker att servotrycket ligger kvar för länge på motorn
Summering: skulle rotortilten bli exaktare med högre servotryck?
Skulle svängbromsen fungera bättre med högre servotryck?
Eller är jag helt fel ute?
Brell


Nej det finns en del logik i vad du har berättat...

För att flytta huvudsliden med servotryck behövs en viss oljevolym. En 25 mm diameter huvudslid som flyttar sig t ex 7 mm kräver 3.5 cc. För att inte en huvudslid ska överreagera om man ger max spakutslag snabbt så är det brukligt att man stryper oljeflödet in till rummet, den sk servokåpan, där oljan påverkar huvudsliden. Detta är bara ett ca 0.7 mm hål i en insexskruv (Monsun/VOAC/Parker design). Den strypningen gör således också att slidens återgång till neutralläge "fördröjs" när man släpper spaken.

Om man nu tänker sig att det finns ett lite skräp inne i servokåpan (långsökt men iaf teoretiskt möjligt) så skulle det skräpet ytterligare fördröja slidens återgång till neutralläge, och orsaka att svängen går dessa ytterligare 30-40 grader" när du släpper spaken...

Om ditt sevotryck bara är 20 bar så skadar det inte att höja till 30 bar -35 bar....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#10 » 22:20:48, 17-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mycket att skriva på telefonen i kväll.
Mycket att reda ut...
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#11 » 21:30:50, 18-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
nixs skrev:
Jac skrev:Men finns det inte anledning att felsöka eller göra nånting om servotrycket ligger 15 bar under spec?


Inte alltid så att detta skulle vara helt fel beroende på hur de har konstruerat servosidans matning.


Kan du förklara lite mer?
Hur har det inverkan hur maskinen står?
Kul att få lite kunskap :smile:


En hel del mindre maskiner är uppbyggda med en servokrets som inte har någon servopump.
Man kan använda arbetspumparna för att leda in arbetstryck via en backventil(er) -> tryckreducerare -> (eventuellt ytterligare en backventil) -> ackumulator och så har man sin servokretsmatning klar.
Ännu enklare om man har en maskin med LS hydraulik och ett standbytryck på 10-15 bar, då kan man direkt få reaktion att påbörja förflytta manöversliden och då stiger trycket högre på arbetssidan än vad servotryckets maxtryck och tryckreduceraren får jobba.

Det är inte ovanligt att backventilerna inte är helt täta så de läcker igenom och tappar trycket i ackumulatorn när maskinen står still.
Har man Open Center arbetshydraulik så kan det behövas att man kör en mekaniskt manövrerad funktion för att ladda upp servokretsen då rundpumpningstrycket är för lågt för att kunna manövrera huvudsliderna.

Lägger man ihop ovan att en EC50/EB506 har LS hydraulik, och om den stått och tappat trycket i servomatningen.
Och innan man har manövrerat en funktion kommer servotrycket inte vara högre än högsta tillgängliga trycket i maskinen dvs 16 bar som standbytrycket bör vara ställt till.

akkamaan skrev:Om vi behöver 5-15 bar utstyrt pilottryck för att förflytta från när den startar rörelsen till att sliden är fullt öppen, så kan man tänka sig att vi teoretiskt sett får en snabbare response/reaktion på det utstyrda pilot/servotrycket. Men om det är överhuvudtaget mätbart om vi jämför 20 bar matartryck med 35 bar matartryck skall jag låta vara osagt. Här får vi väl till syvende och sist lita på att maskintillverkarens rekommendationer är för att systemet skall fungera så bra som möjligt. Dessa rekommendationer kommer i regel från tillverkaren av det hydrauliska strysystemet. Av alla de olika pilot-servo-system jag konfronterats med på några dussintal maskiner så har det angivits allt mellan 25 bar till 35 bar.
På den gamla goda "Monsun-tiden" så rekommenderade Monsun-Tison ett matartryck på "max utstyrt tryck plus 15 bar". Vilket normalt då landar på runt 30 bar med en "normal" riktningsventil. Start och sluttryck beror till syvende och sist på slidens returfjädrars styvhet. I neutralläge på en gammal HV09 är de vanligen förspända så att det krävs 5 bar för att de skall börja röra på sig och ca 15 bar för att komprimera fjädern i slidens ändläge. Parker L90LS har ett starttryck på 5.5 bar och sluttryck på 15 bar.


Manöversliden kommer INTE att börja flytta sig fortare eller annorlunda om man så har 15, 40 eller 65 bars matande tryck i servokretsen!

Det är manöverspaken som styr ut och reglerar hur mycket tryck det blir, som regel proportionerligt mot hur lång väg man har flyttat spaken.
Det brukar finnas fina diagram över spakar och andra manöverventiler hur mycket rörelse gärna i X antal mm manövrerad motsvarar Y antal bar.

Som Akkaman skriver så är det manöverslidens returfjäders/ars fjäderkonstant som man måste övervinna och det beror som nämnt ovan på vad konstruktören har valt för fjäderkonstant.

På merparten av alla ventilbord jag jobbat med ligger öppningen av manöversliden runt 5-6 bars servotryck, sedan kan man välja lite olika karaktär beroende på vilken sorts rörelse man vill driva.

Hur som kan från början på öppning av slid ca 5 bar, och slut på reglerande flanker i mellan ventilen och sliden ligga på 20-30 bar.
Man brukar ha sista delen av rörelsen på servomanöverventil att gå från så kallat slut på reglering -> fullt servotryck för att inte riskera att sliden är delvis stängd och ger flödesförlust/värmeförlust när man kör fulla utslag.
Dessutom ger detta en marginal om man tappar lite verkningsgrad med tiden när maskin blir lite sliten.

Grovt sammanfattat ungefär:
Början på flöde = reglerstart -> ca 5 bar
Fullt flöde = reglerslut -> 20-30 bar - säg 25 bar som ett snitt
Max flöde = Slid mot mekaniskt stop -> över 25 bar upp till servokretsens maxtryck (Exponentiellt stigande upp till maxtryck.)

akkamaan skrev:
För att flytta huvudsliden med servotryck behövs en viss oljevolym. En 25 mm diameter huvudslid som flyttar sig t ex 7 mm kräver 3.5 cc. För att inte en huvudslid ska överreagera om man ger max spakutslag snabbt så är det brukligt att man stryper oljeflödet in till rummet, den sk servokåpan, där oljan påverkar huvudsliden. Detta är bara ett ca 0.7 mm hål i en insexskruv (Monsun/VOAC/Parker design). Den strypningen gör således också att slidens återgång till neutralläge "fördröjs" när man släpper spaken.

Om man nu tänker sig att det finns ett lite skräp inne i servokåpan (långsökt men iaf teoretiskt möjligt) så skulle det skräpet ytterligare fördröja slidens återgång till neutralläge, och orsaka att svängen går dessa ytterligare 30-40 grader" när du släpper spaken...



Det mesta stämmer men lite tillägg så det blir komplett:

Strypningar in i servokåpan sitter det väldigt ofta, men oftast i all hydraulik jag jobbat med från de senaste 25-30 åren har det suttit strypbackventiler.
De stryper oljan inåt men släpper ut fritt vid returgång av sliden, däremot så sitter strypningen på motsatt sida och begränsar oljan som skall sugas tillbaka i motsatt servokåpa när sliden går till neutral. ( :off_topic: Konstruktörerna hade missat det på en modell jag jobbade med, konstigt att det blev fördröjning och eftersläpning när man skulle stanna den funktionen som var drabbad. :ohnej: )

Sedan så vill jag påpeka att det är TRYCKET som flyttar sliden i och med att det övervinner fjäderkraften i returfjädrarna, sedan stämmer det att det krävs en viss volym olja för att flytta sliden en viss mängd.

Brell skrev:Tack för alla svar, anledningen till min fråga om servotrycket är tudelad dels har jag monterat en rotortilt (engcon 206 med Dc2 styrning) och den reagerar dåligt på hastighetsinställningarna, tilt, rotor och speciellt gripen som beter sej som en sax.
Den andra anledningen till att jag misstänker servotrycket är svängbromsen. När man står snett och svänger runt så fortsätter tornet att svänga ca;30- 40 grader (efter att man släppt joysticken) innan bromsen slår till ,Svängmotorn är helrenoverad av en erkänt duktig och noggrann hydralfirma så själva motorn med broms har jag svårt att tro är felet.
Jag misstänker att servotrycket ligger kvar för länge på motorn
Summering: skulle rotortilten bli exaktare med högre servotryck?
Skulle svängbromsen fungera bättre med högre servotryck?
Eller är jag helt fel ute?
Brell


Tiltrotatorn, reagerar den dåligt på inställningarna i DC2 styrsystemet?
Vad är det som inte reagerar som förväntat?
Hur hade du förväntat dig?
Är det inte möjligt att få upp tillräcklig fart i Tiltrotatorn?

Med allt ovan, är det troligt att du får bättre precision i reglering av Tiltrotatorn med ett högre servotryck? (Nej. Om inte du har extremt lågt servotryck och det har du inte. (Tänk 5-8 bar eller ditåt.))

Svängmotorn, den har en mekanisk PARKERINGSBROMS.
Den skall inte jobba för att bromsa upp maskinen eller hålla den stilla med en gång.
Den har en fördröjning som gör att parkeringsbromsen inte sätts an innan tryckbegränsningsventilen/erna har bromsat upp rotationen och eventuellt rekyldämpningsventilen har gjort sitt.
Detta görs av svängmotorn som blir en pump när du släpper manöverspaken och den kinetiska energin i överdelen fortsätter driva runt överdelen.

Om överdelen vandrar mycket när du står i lutning, efter att ha gjort en manöver med svängen så finns det inte mycket mer än internt läckage i motorn eller i bromsventilerna i blocket på svängmotorn.
Mycket troligt att det är normal rörelse dessutom, en maskin står inte blixtstilla bomfast. :razz:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#12 » 02:52:05, 19-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Ännu enklare om man har en maskin med LS hydraulik och ett standbytryck på 10-15 bar

Vilken maskin har så lågt LS standby tryck som "10-15 bar"? :klia:



Manöversliden kommer INTE att börja flytta sig fortare eller annorlunda om man så har 15, 40 eller 65 bars matande tryck i servokretsen!

När vi genom att flytta servosliden med ett visst spakutslag så skapas en öppning/strypning av en viss storlek. Vid huvudslidens neutralläge är servotrycket nedströms strypningen, dvs mellan servoslid och huvudslid 0 (noll) bar.
Flöde genom en strypning är en funktion av huvudsakligen öppningens/strypningens storlek och tryckfallet över strypningen. Ett högre matartryck ger ett högre tryckfall och därmed ett högre flöde och slutsatsen blir att huvudlsiden snabbare när sin avsedda position. Sen om detta är mät/märkbart om matartrycket varierar mellan 20 bar eller 30 bar är ju en annan fråga.

Resten av din kommentar har jag inget direkt att invända mot

:thumme:

Bild

Fungerar på samma sätt med elektrisk förstyrventil
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#13 » 01:36:55, 20-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev: Ett högre matartryck ger ett högre tryckfall och därmed ett högre flöde och slutsatsen blir att huvudlsiden snabbare när sin avsedda position. Sen om detta är mät/märkbart om matartrycket varierar mellan 20 bar eller 30 bar är ju en annan fråga.

Jag ska tillägga att Monsun/VOAC/Parker ALLTID har rekommenderat 10 bar resp 15 bar högre matartryck än max utstyrt servotryck just av anledningen att funktionen/huvudsliden skall "reagera" lämpligt/tillräckligt snabbt....
Här klipp från boken Avståndsmanövrering som Monsun-Tison gav ut på 1980-talet

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se