Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

JCB 803, Akutt bortfall av gravefunksjon

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Skrot1 (trådstartaren)

#1 » 11:40:52, 26-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei,

Min JCB 803 mistet plutselig all funksjon i graveaggregatet (egen kretsbom, stikke, skuffe). Det er kun meget lite bevegelse ved høyt turtall på motor.
Belteaggregat, svingmotor og doser fungerer normalt (egen krets).
Oljenivå er på topp.
Sikkerhetsbryter i kabin er ohm'et ok og det er målt 12V ned til magnetventil når sikkerhetsbryter er lukket.

Ved å gjøre et veldig lite utslag på spak for doser, belter eller sving, så er alle funksjoner i graveaggregat tilbake med full kraft.

Er det noen her som forstår hvor jeg bør feilsøke videre?
På forhånd takk! :)
Skrot1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:29:37, 25-08-2020
Ort: Kongsberg
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803
Massey Ferguson 3050 Turbo
Massey Ferguson 35



hobbymekk

#2 » 13:01:35, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte hydraulschemat framför mig, men låter ju ändå som att servokretsen inte får olja. Så även om brytaren vid armstödet fungerar kan själva elventilen kärva.

1 person gillar det här inlägget.
hobbymekk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:16:33, 19-04-2017
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803 -94
Huddig 960 -96
Valmet 405

Jac

#3 » 17:42:31, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er ikke egen krets på belteaggregat, de går på samme som bom, stikke og skuffe. Grunnen til at beltene likevel virker er at spakene går rett på ventilene og er ikke avhengig av servotrykk.

Servopumpen brukes også til sving og dozer. Dozer er manuell spak så den virker uansett. Svingen virker sannsynligvis for at den selv bygger opp trykket på servopumpen.

Fann ut dette fra sjema på siden 5 her: JCB 802.7/803/804 verkstadshandbok

Sannsynligvis er problemet ditt en plass i servoblokket; kanskje 23A ventilen har hengt seg i åpen stilling, kanskje blåst en o-ring. Kanskje er det nok at akkumulatorblæren er punktert. Kanskje er dyse 23B tett.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Skrot1 (trådstartaren)

#4 » 21:00:37, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for tips!
Jeg begynte med å sjekke alt elektrisk, alle magnetventiler er ok og jeg kan høre svak "klikk"/reaksjon ved aktivering av disse.
Jeg antar du har rett i at noe har hengt, enten pga slitasje eller fremmedlegeme i oljen (?)
Jeg tok nemlig graveren i bruk for å fullføre en liten jobb, ved å kjøre med delvis åpen doserspak for å få alt til å virke.
Etter noen minutters bruk så løsnet alt og nå virker alle funksjoner igjen.
Skrot1
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:29:37, 25-08-2020
Ort: Kongsberg
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: JCB 803
Massey Ferguson 3050 Turbo
Massey Ferguson 35


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se