Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

går inte att svänga maskinen!

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

henrik4545 (trådstartaren)

#1 » 19:32:34, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!
Har en liten minigrävare, en Volvo EC27C från 2010
Satt o grävde idag, lugnt o fint, förvånad över hur bra de gick, hade förväntat mig betydligt mer sten. Men lyckan varade inte så länge, plötsligt så hände något med svängfunktionen.
Skulle vrida i sidled, något skrapade till och det tog stopp.Trodde jag råkade svänga in maskinkroppen i ett träd eller en stor sten men inte. Alternativt en sten som hamnade på larven o nöp till så jag inte kom runt. Inga hinder, o jag kommer inte åt andra hållet heller.
Fortsätter man med yoysticken så hör man hur hydrauliken pressar men kommer ingenstans. Inte åt nåt håll. När jag rör rullknappen till bomsvängen så lossnar den och det går att röra maskinen en bit innan de låser igen, maskinen är ca ett kvarts varv från de stället där den låste först. Släpper lätt när jag stöter till bomsvängen lite.

Har varit under o kollat, vändkransen ser inte ut o ha någon skada,kuggarna ser hela o fina ut. smort o fint. O vad jag kan se så har inte kugghjulet heller nån skada.
Inga oljeläckage.
Kan det vara "svängpumpen" som har sagt upp sig eller vad tror ni? Maskinen har gått 4500 timmar.

Lite typiskt när man nästan va klar, nu är jag lite orolig för att de här kan bli en dyr smäll..
Skulle vara väldigt tacksam för hjälp i vad de kan vara o förhoppningsvis stilla oron lite innan man kontaktar verkstad.

//Henrik
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500



Stridis2

#2 » 21:23:19, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ingenting om din maskin men fick en tanke när jag läste ditt inlägg. Om du kör bomsvängen hela tiden (fram och tillbaks) kan du då fortsätta svänga hela maskinen? I så fall hade jag gissat på att det finns någon form av svängbroms som inte får hydraultryck när den borde, men om du kör bomsväng så får den lite överskott därifrån som får bromsen att släppa.

Nu är detta bara lösa spekulationer. Hoppas någon som kan maskinen bättre kommer med svar. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Turbodiesel

#3 » 22:48:11, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du manuellt svänglås på en särskild knapp så kan det vara den du kommit åt. Svängbromsen ska släppa om du kör bomsväng, det brukar i alla fall vara gjort så.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

henrik4545 (trådstartaren)

#4 » 12:11:35, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Kan ingenting om din maskin men fick en tanke när jag läste ditt inlägg. Om du kör bomsvängen hela tiden (fram och tillbaks) kan du då fortsätta svänga hela maskinen? I så fall hade jag gissat på att det finns någon form av svängbroms som inte får hydraultryck när den borde, men om du kör bomsväng så får den lite överskott därifrån som får bromsen att släppa.

Nu är detta bara lösa spekulationer. Hoppas någon som kan maskinen bättre kommer med svar. :mrgreen:

Tack för ditt svar.
Har varit o testat nu, det funkar att köra runt runt åt båda håll så länge man stöter till bomsvängsknappen.
Kör jag med båda samtidigt går de sakta båda funktionerna, tar väl lite mycket kraft samtidigt.
Det Låter troligt att det är en broms som spökar.
Låg under o kollade när sambon körde runt, rullade på fint på kransen utan några skador där som tur är.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

henrik4545 (trådstartaren)

#5 » 12:13:27, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Har du manuellt svänglås på en särskild knapp så kan det vara den du kommit åt. Svängbromsen ska släppa om du kör bomsväng, det brukar i alla fall vara gjort så.


Nä jag tror inte det finns de, rörde ingen knapp när problemet uppstod.
Finns en spak för att låsa maskinen helt i transportläge så den inte kan vrida sig.
henrik4545
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:03, 01-01-2013
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se