Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas/atila 1404, lufttryck hydraultank. Bör vara. 0,5 bar

38 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

BM425

#31 » 21:00:26, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört min 1602 utan tryck i tanken då tryckluften inte fungerade när jag köpte den. Det gick att varva ca 1500-2000varv typ halvgas över det så tjöt det i pumpen av kavation.
Enkelt sätt att förstöra hydraulpumpen.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61



Turbodiesel

#32 » 21:37:00, 16-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta moderna maskiner har (på ett eller annat sätt) en lätt trycksatt hydraultank, vissa skogsmaskiner använder sig av turbotrycket & en backventil. Det vanliga annars är att ventilationsfiltrets ofta inbyggda ventil tillåter luft att komma in, men inte ut under c:a 0,5bar.

En sluten tank gör också att hydraulsystemet inte andas in så mycket damm, det blir stora mängder på t,ex äldre hjullastare.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lind1977 (trådstartaren)

#33 » 07:08:04, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Behöver du någon smörja eller montagepasta?
O-ringsfett finns

Eller du kanske behöver något till fjäderskålar och spindlar, på metall räcker det med smörjfett för att prova, behövs bara en hinna som man lägger på med fingertoppen,
Jag tänkte lägga på en tunn hinna mellan gummit och aluminium huset där det fanns lite fett förut. Fjäderskålar och andra plastdetaljer hade inte det fett som fanns kring det beigefärgade gummi "membranet". Jag har aldrig haft isär tryckluftsregulatorer förut, vilka punkter bör man smörja med fett på denna och utan att det får för sig att flyga iväg i systemet? (En tunn hinna kring membranet nr 17 på sprängskissen)

Fjäderskålar (plast resp metall mot fjäder, ovan 20 & 22) oringsfett saknar jag, kanske vore bra? :) (Verkar ju finnas ett fett för varje komponent i denna vetenskap).

Tack för alla tips :DBild

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Michael Meier

#34 » 07:51:54, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lind1977 skrev:(Verkar ju finnas ett fett för varje komponent i denna vetenskap


så illa är det , men man orkar inte hur mye som helst, det blir oftast den produkten som inget blir försämrat av.

Är grejjorna resistenta mot vanlig mineralolja funkar smörjfett också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

silverryggen

#35 » 20:32:52, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:De flesta moderna maskiner har (på ett eller annat sätt) en lätt trycksatt hydraultank, vissa skogsmaskiner använder sig av turbotrycket & en backventil. Det vanliga annars är att ventilationsfiltrets ofta inbyggda ventil tillåter luft att komma in, men inte ut under c:a 0,5bar.

En sluten tank gör också att hydraulsystemet inte andas in så mycket damm, det blir stora mängder på t,ex äldre hjullastare.


Då har man lärt sig något nytt idag,det är ju ett både smart och billigt sätt att skapa övertryck i hydraultanken med hjälp av turbotrycket från
motorn.Detta ska jag ha i åtanke i framtiden till min egna mobila hydraulik. :idee3:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Jac

#36 » 21:22:42, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är främst till variabla kolvpumpar som man använder aktiv trycksättning av tanken då dessa kan skadas av för lågt sugtryck. Kugghjulspumpar och fasta kolvpumpar är inte alls lika kinkiga.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Lind1977 (trådstartaren)

#37 » 17:37:05, 29-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvade isär regulatorn idag, allt verkar sitta som det ska. La på lite siliconfett där smörja kunde behövas. Är inte helt säker på att skissen i pdfen stämmer till 100% med denna. Några brickor och någon distans skiljer dom åt. Men när jag prövade sprang trycket upp igen, så nästa gång får jag pröva att ändra den lilla justerbara insexskruven.

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

spottnick

#38 » 18:53:04, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag läser ert resonemang om varför hydraul tanken måste vara trycksatt. kan tänkas att pumpen lättare får olja . Men det huvudsakliga syftet är att tanken inte har en öppen avluftning som andas in damm och andra föroreningar. Detta bidrar till mindre slitage i hydraulsystemet samt längre intervall på byte av olja mvh Spottnick

1 person gillar det här inlägget.
spottnick
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:14:49, 15-11-2013
Ort: Säffle Värmlandsnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Typ 20 JohonDeree med flera


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se