Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas/atila 1404, lufttryck hydraultank. Bör vara. 0,5 bar

38 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Lind1977 (trådstartaren)

#1 » 15:16:27, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, börjar bli några ägare till dessa maskiner här på maskinisten, denna jag kör har slutat fylla tanken med luft. Fyllde nippeln med kompressorn och det läcker ut sakta. Verkar ha stannat på 0,3 ungefär för tillfället.
Bifogar en bild på "regulatorn" (jag kan inget om detta så rätta mig gärna).
Iaf säkert dags att ta isär o rengöra eller se om någon gummi packning kanske behöver lite service.
Finns det någon info vad som väntar innanför de 4 skruvarna?
Har letat i manualerna men hittar inget om detta.
(i kolven till svängbromsen fanns ju en fjäder som hoppade ut med en del kraft så inte man behöver ligga på golvet och leta delar ;)).

Mvh Andreas Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200925/f421b6c14b71193a0956d27664505a10.jpg


Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91



BM425

#2 » 16:25:26, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan justera trycket med den skruven under koppen, vet inte om jag hade litat på den manometern fullt ut.
Brukar höras på hydraulpumpen att den inte går full med olja om lufttrycket är för lågt. Låga varvtal är ok men vid högre varvtal tjuter det i pumpen.

Bör sitta membran o fjäder i den koppen, lossa justerskruven så långt det går om du tänker ta isär tryckregulatorn. Kan sitta något filter o kanske backventil i den också.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Lind1977 (trådstartaren)

#3 » 23:13:10, 25-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanon, tack för tipsen!
Tror manometer är rätt ok, fyllde på med kompressorn och till höger (skymd på fotot) sitter en ventil som är av typen däckventil. Manometer rörde sig upp till 0,5. Och då tyckte jag det började pysa mera där under i närheten av justerskruven. Tömde jag tankens tryck med handtaget /ventilen gick den ner till 0 när det slutade pysa ut luft.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#4 » 07:54:30, 03-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterar tråden då jag igår hade lite tid över och kunde stå inne o skruva isär tryckregulatorn.

Ett steg fram och 2 steg bakåt eller vad brukar man säga? Det såg nästan ut som om det vore bytt ut inuti. Ingen smuts, eller andra rester. Gummit såg ut att vara i gott skick.

Hade isär koppen på undersidan, fjädern packning och det som behövdes var att smörja lite där justerskruven sitter.
På ovansidan där 17 skallen är var det också en fjäder och en konisk gummidetalj, allt såg rent ut.

Skruvade så att tanken ligger på 0,5bar. Körde igång maskinen och trycket jobbar upp som vanligt. Men när den kommer upp till 6,3bar typ så öppnar sig något och den får jobba upp igen tyckte jag mig se. (Även nu börjar hydraultanken bygga upp till 0,5 bar och stanna där). Men den kommer inte högre än ca 6,3. (7,5 är det lägsta max 8,5) det pyser hela tiden under koppen i det lilla hålet som finns där när den nått 0,5. Såg inte att det fanns någon speciell monteringsriktning på koppen eller membranet mm som kan hamnat fel, men det måste väl vara något ändå med denna då maskinen la sig på höga värden när inte tanken fick 0,5 bar?

Vid detta låga tryck så släpper inte svängbromsen så kunde enbart motionera armen med alla sina kolvar och kan inte säga 100 men tycker den fungerade bättre än förut. Troligen har jag kört på låga varv och inte märkt att pumpen fått för lite olja.

Bifogar lite bilder från kvällens skruvande..
BildBildBildBildBild

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#5 » 23:58:30, 05-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får passa på att fylla på lite om inte så för mitt eget minneskort ;)
Tog isär regulatorn ikväll. Först en del fukt vilket var väntat från kompressorn. Men det var en del gegga o gammal sörja.
Jag säger bara en sak, thinner! Färgen kryllade sig lite på något ställe men blev ju som nytt!
Silen var ju full med skit, efter lite thinner oben pensel så ser man skillnaden.

Hoppas kunna montera den imorgon :).BildBildBildBildBildBildBildBildBildBild

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Michael Meier

#6 » 07:24:56, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ger testuttaget för resultat egentligen ? (det borde vara efter reglering)

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#7 » 09:06:10, 06-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett uttag för däckpumpning, det brukar blockera regulatorn för att tillfälligt få ut ett högre tryck till däcken. Säkerhetsventilen bestämmer då trycknivån.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lind1977 (trådstartaren)

#8 » 23:32:01, 07-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade tillbaka allt och startade maskinen. Dock förändrades inget fortfarande går den upp till 6,3 eller om det är 6,5 som max.pyser inte mer än lite vid 0,5 regleringen. Ska se om bromsarna släpper så jag kan köra hem för att ansluta kompressorn till cejn kopplingen vid lufttankning (antar att den är tänkt för att kunna förse fettspruta med luft, eller var den den som var till att fylla däcken @Turbodiesel?
Tror inte kompressorn går så högt i tryck men ev luftläckage kan ju lättare höras utan att motorn är på.
Såg något luftschema i en annan tråd jag inte hittade nu.
Men är det samma till de flesta modellerna av atlas?
Om säkerhetsventilen spökar, så borde den väl pysa? Hörde en slang som jag skruvade åt lite extra men blev inte bättre av det.


Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Michael Meier

#9 » 08:10:13, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lind1977 (trådstartaren)

#10 » 17:09:55, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åhh, ja det var den jag hade sett. Tackar! Tänkte att de är säkert ganska lika. Glad att bromsen hade släppt och jag skulle köra den till garaget. Men det sket sig. Bromsarna släppte så den rullade dit det lutar men drivningen fungerade inte. Ska se om jag kan tjuvkoppla 2st tryckluft ha kopplingar så jag kan koppla till en liten kompressor. Fast frågan är om den stiger upp till högre än 6,5 bar...

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Michael Meier

#11 » 21:37:19, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fortfarande läckage ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lind1977 (trådstartaren)

#12 » 14:01:03, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den slangen som var vid regulatorn är nu åtdragen och läcker inte mer.
Lite pyser ut från regleringen för 0,5bar vid hydraultanken. Stoppade det med 2 fingrar men märker ingen skillnad på huvudtrycket på mätaren i hytten.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Lind1977 (trådstartaren)

#13 » 17:41:32, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog tag i regulatorn vid hydraultanken igen.. något måste ju ändå varit fel där då det var vad jag hade ändrat på.
Så jag plocka isär de 2 in resp utgångarna men inget spännande där, dock den översta skruven med en fjäder mot en konformad plastplugg! Den hade hamnat snett och tryckte inte mot hålet!
Detta gjorde så att det läckte nästan inget alls och kompressorn fyllde upp maskinen så även svängbromsen släppte. Har även matat maskinen med lite sprit för tryckluftsdrivna maskiner i spritburken.

Startade maskinen och den gick att flytta igen.

Bytte skopa för att se hur det nya trycket på 0,5bar från hydraultanken hade ändrat gången till det mer positiva. Upptäckte plötsligt att inte svängbromsen tog. Tittade på tryckmätaren i hytten, 10 bar! Max på skalan. Parkerade och stängde av maskinen. Förut har det ju hållt sig stabilt på 8,5 bar som max. Någon som kan var "nöd"/maxtryck- brytaren kan sitta eller hur den ser ut? Hade ju isär och tvättar regulatorn efter kompressorn, fast ändrade tillbaka den ställskruven på toppen när jag justerat den med en insexnyckel.

BildBildBildBild

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

Michael Meier

#14 » 18:28:35, 10-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den med insex, som ska avlasta kompressorn,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Lind1977 (trådstartaren)

#15 » 00:16:03, 11-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack! Jag har den i samma position som från början. Men efter rengöring mm kan det krävas att den ändras? (Vet du var man kan få mer info, så jag inte skruvar 20 varv åt fel riktning ;)).
Vill minnas att det kom ett distinkt psst när trycket hamnade på 8,5 bar. Var det när insex skruven nått sitt mål eller någon annan detalj jag missar?

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se