Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas 1404 -89 tappar kraft efter ett tag

35 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Char-Lee (trådstartaren)

#16 » 10:41:07, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ahh ok, det är faktiskt så att när den börjar bli slö så kan jag köra de stora kolvarna bättre än tex svängen. Då borde det ju faktiskt vara 2 pumpar på denna modell.

Men även skoptilten gör att det går väldigt tungt och när man kör många kolvar samtidigt så kan den i värsta fall dö.
Svängbromsen har jag inte fått ordning på så jag får sitta och parera med joysticken hela tiden.
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag



nixs

#17 » 16:31:41, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

LS Independant Flowsharing på en sådan maskin JAC.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Char-Lee (trådstartaren)

#18 » 19:32:26, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Nu har jag fått dit denna manometer. Den som satt där innan gick bara till 6 bar, jag skaffade även en 0-60bar men var skall jag sätta den? Hittade ingen 0-300 så det får jag beställa.

Bonnen513 kan du länka till någon 0-300?

Vad säger detta nu då? knappt 1 bar visar den. Jag grävde på i en timme men den visade samma hela tiden.
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag

Hansborg

#19 » 20:44:35, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stop å belägg 400 bar minst..
Känner igen symtomen i första inlägget... Har du fullt kompressortryck 8 bar!
5 bar i (Pressure relif valve)
0,5 bar i (Pressure reducing valve) "oljetank"
Detta enligt [url]verkstadsboken[/url] för 1304 -88

Min maskin går väldig tungt före arbetstrycket nått fulla bar.. luft Sen har jag en stoppvajer med järntråd i nuläget som kanske spökar för mig, har inte kunnat kolla detta (nödlösning)

Olja
Primary presure valve 370-380 bar

Har några svårlästa kopior som jag försökt skanna in, sist så sket de sej.. alltså inte läsbart...


Annars ger matarpumpen å lite bränsle i tank samma symtom..

Första bilden i tråden är drivmotorn för växellådan, andra huvudpump variabel
Kugghjulspumpen är troligen servopumpen, (pilot control pump 25-28 bar).
finns styrservopump liknande.. 140 bar

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

bonnen513

#20 » 20:59:46, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog helt missförstått dina problem, jag trodde det var hydrauliken som blev slö men när du skriver att motorn nästan dör så är det ju inte utslitna hydraulpumpar som är problemet utan antingen motor/bränsle eller nån justering till hydrauliken
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Char-Lee (trådstartaren)

#21 » 07:14:00, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg: Tack, då har jag massa ny information att jobba med. Ska kolla att arbetstrycket verkligen kommer upp i 8 bar, och då är det förmodligen i Pressure reducing valve som jag satt manometern nu som visar 0.8bar. Ska kika i Handboken mer noggrant.

När man kollar Primary presure valve, finns det då ett ställe där man skruvar på manometern för att sedan ta bort den när man är klar, eller ska den sitta kvar? Jag hittar inga fler manometrar på maskin i nuläget.

Bonnen513: Det är skitbra att kunna utesluta saker, jag har bara haft maskinen i typ ett halvår och har inga tidigare kunskaper så när jag förklarar problemen missar jag nog massa info som har betydelse.

Körde helt slut på bränsle för ett tag sen och efter det fick jag problem. Då trodde jag att den var tvungen att luftas och när jag efter jäkla lång tid fattade hur det skulle gå till så fick jag gå från spridarna ner genom bränslefilter, den runda (som jag misstänker är bränslepumpen, efterglaskoppen) fick jag ta bort ett helt ruttnat filter ur som kom ut i flagor) plocka bort och göra rent glaskoppen och när det ändå inte kom bränsle igenom systemet så satte svärfar tryckluft i slangen in till dieseltanken och då sa det "plopp" sedan flödade det som bara fan :) nu vet jag att den går på alla cylindrar iaf.:)

2 personer gillar det här inlägget.
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag

MN

#22 » 10:32:38, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att du satt i ett nytt filter?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

magirus

#23 » 10:48:38, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som det är dags att rensa bränsletanken också. Kolla om där är en sil i tanken och rengör den ordentligt. :thummar:

3 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Mattias_E

#24 » 11:03:58, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då ska du nog börja felsöka i bränslesystemet, igen, skiten som ni blåste baklänges in i tanken har inte magiskt försvunnit. Silen i glaskoppen är första grovfiltret så det är dumt att skippa. Så börja med att gå igenom bränslesystemet igen och byt både grov- och finfiltret som sitter efter matarpumpen innan dieselpumpen.

Kan mycket väl sitta ett litet finfilter på ingående ledning på dieselpumpen, som är där för att förhindra att smuts går in i pumpelementen om man nu får fram smuts så långt i bränslesystemet. För att komma åt det så måste man lossa på ingående bränslerör. Sitter så på vissa traktorer i alla fall vad jag kunnat läsa mig till här på M.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Char-Lee (trådstartaren)

#25 » 11:23:02, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Detta filter plockade jag ur och hade tänkt att beställa nytt så det kör jag utan just nu.. ska ut nu till maskin och ta bild på var jag plockade ur det.
Filtret i glaskoppen gjorde jag bara rent så det är kvar.
Hur gör man rent en dieseltank? Skruvar loss och spolar ur med vatten och torkar eller?
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag

Char-Lee (trådstartaren)

#26 » 11:44:20, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag detta filter, direkt efter glaskoppen. Är detta matarpumpen?
Bild
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag

InläggDetta inlägg har raderats av Char-Lee den 11:49:29, 18-10-2020.

Char-Lee (trådstartaren)

#28 » 11:50:46, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Och vad är detta för pjäs som spridarören kommer ifrån?
Char-Lee
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:03:33, 01-05-2020
Ort: Ale
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -89
 
Födelsedag

magirus

#29 » 11:52:51, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta loss slang/rör vid närmaste koppling EFTER tank. Samla upp bränslet i lämpligt kärl.
När tanken är tom skruva loss slang/rör på tanken. Kolla om där är en sil inuti, enklast genom att stoppa upp en pinne av valfritt slag i hålet o känna om det tar emot.
Sen kolla om det finnes manlucka ovanpå tanken. Finnes det, öppna den o medelst grovdammsugare el dyl ta upp skiten i botten.
Ett sätt att sen torka upp resterande är att med grövre pinne etc linda på trasa o torka, but trasa, linda på nytt osvosv
Ett jäkla skitgöra som tar tid, men man har igen det framgent. skölj därefter med REN diesel samt vispa runt med ovan nämnda pinne i hörn o utefter kanter.

Ska du använda vatten så ska de va hetvatten. Därefter skälj med REN diesel. Sen förordar jag också en liter rödsprit i första tankningen. Denna blandar sej med vattnet så att det int fryser till utan de följer med ut.

Byt nu alla slangar till nya så att du vet att det är OK. Fortsätt sen med kontroll o rengöring/byte av alla filter och banjokopplingar.

Om du sedan tankar ur dunkar, använd en tratt med finmaskig sil för att fånga upp ev skit som finnes i dunkarna.

Efter denna operation borde du inte ha några problem med bränsletillförseln.
Lycka till :shake_hands:

EDIT.
Den lilla mojen längst ner med en sexkantskalle mitt på vas som liknar ett lock torde vara matarpumpen.
Troligen sitter där ytterligare en sil och om den är igengrodd skulle jag definitivt göra en storstädning av hela bränslesystemet.

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#30 » 11:55:19, 18-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Pjäsen" är insprutningspumpen. Behöver du int fundera över just nu.
Kan du ta en "helhets/översiktsbild" ?
magirus
 


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se