Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Pumpproblem EW 160

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

scroth (trådstartaren)

#1 » 12:23:23, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Ew 160 som har börjat låta illa från hydraulpumpen. Har tyckt att maskinen varit fruktansvärt slö speciellt vid transport då den nästan stannat i uppförsbackarna.
Vid grävning har den funkat men ger sig ganska lätt när det börjar bli tungt. Har inte så mycket att jämföra med så tänkt att det är väl så det är helt enkelt. Har haft en gammal H12 innan vilken inte stannade för något men det är ju skillnad.
Igår när jag var ute och skulle flytta maskinen tyckte jag den började låta illa från motorrummet så fort jag körde med någon funktion i grävet eller driven. Ju mer varv ju mer vinande oljud och ju sämre går funktionerna. På riktigt höga varv stannar funktionerna helt. Lät den gå på lågvarv och då gick det iaf att fälla ihop grävarmen och backa in i maskinhallen. Går fint och jämt i motorn. Kan tillägga att jag precis bytt tätningar i cylindern till stickan, så var väl en del luft i systemet vid uppstarten men det ska väl försvinna snabbt. Verkar även som något går tungt då det går väldigt trögt på startmotorn, som innan igår alltid snurrat på bra och motorn varit lättstartad. Batterierna fulladdade. Min tanke är pumphaveri, tänker jag rätt? Ska man isåfall leta beg eller renovera? Tack på förhand.
scroth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:05, 14-05-2012
Ort: Olofström Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Åkerman H12B



Anton

#2 » 15:29:04, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan var medbringaren mellan motorn och pumpen som slirar.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

scroth (trådstartaren)

#3 » 18:02:09, 15-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visade sig vara luft i systemet som var problemet iallafall. Problemet löst.
scroth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:05, 14-05-2012
Ort: Olofström Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Åkerman H12B

scroth (trådstartaren)

#4 » 10:00:33, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får inte riktigt ordning på detta ändå. Oljudet har försvunnit så det bör ju varit luften som skulle ur systemet men maskinen är väldigt orkeslös i hydrauliken. Blir bara värre och värre. Går dåligt hela tiden men än sämre ju varmare den blir. Högre varv ger sämre kraft. Går någorlunda jämnt i funktionerna på lägre varv men vid ca 2000 varv stannar funktionerna nästan för att "bygga tryck" några sek för att sedan hoppa upp en bit. Får känslan att flödet inte hinner med. Hittade en instruktion om en restriktor som brukar lossna i ställdonet på pumpen. Min restriktor satt där den skulle men inte fast. Hjälper dock inte att spänna fast den heller.
Kraftigt sliten pump?
Kan man kontrollera medbringaren på något sätt innan man konstaterar pumpfel?
Om man plockar kontakten på pumpstyrningen, ska då pumpen ge fullt hela tiden? Tänker så man kan utesluta att det har med styrningen att göra.
Om man byter pump, behöver den "nya" kalibreras eller nått annat spännande eller det funkar att slå dit en beg och köra?
Senast redigerad av scroth 21:21:20, 21-12-2020, redigerad totalt 1 gång.
scroth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:05, 14-05-2012
Ort: Olofström Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Åkerman H12B

Anton

#5 » 20:29:07, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollad pumpstyrningsventiln? Det brukar lossna en strypning bakom en plugg
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

scroth (trådstartaren)

#6 » 21:23:29, 21-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är kollad. Strypningen satt där den skulle men inte hårt. Hjälpte dock inte att spänna den.
scroth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:05, 14-05-2012
Ort: Olofström Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 805
Åkerman H12B


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se