Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

JCB 8045-2006 ompackning av kolv.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Samuelormes (trådstartaren)

#1 » 18:15:53, 18-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Cylindern till stickan, hur får jag av kolvhuvudet? Huvudet går att gänga fram och tillbaks litegrann men känns som att det snabbt hugger tag i en låsning. Är gängorna körda helt enkelt eller finns det en låsning till?
Samuelormes
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:35, 09-07-2016
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ggh



Anders Edholm

#2 » 15:27:51, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den 8045 2007 jag skruvat med var det en insex stoppskruv som låste mot gängan vilket innebar att gängan var skadad och kolvhuvudet skar när jag skulle gänga ut det.
ser man på de bilder jag har från den jag skruvade med ser din änddämpning inte likadan ut.

Bild
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

Samuelormes (trådstartaren)

#3 » 17:17:39, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Edholm skrev:På den 8045 2007 jag skruvat med var det en insex stoppskruv som låste mot gängan vilket innebar att gängan var skadad och kolvhuvudet skar när jag skulle gänga ut det.
ser man på de bilder jag har från den jag skruvade med ser din änddämpning inte likadan ut.

Bild


Den bild du visar stämmer överens med sprängskissen i verkstadshandboken jag fick tag på. Den boken ska enligt serienummer vara korrekt men som sagt så är kolvhuvudet ett annat i verkligheten. På bilden tycker jag det ser ut som att det inte finns en änddämpning och det får mig att tro att det kanske kan vara ett tilläggsalternativ.

Tack för att du tog dig tid. Jag får fortsätta att klura på det här :insomnia: :ohnej:
Samuelormes
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:35, 09-07-2016
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ggh

Samuelormes (trådstartaren)

#4 » 22:47:22, 19-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problem solved! Det visade sig att det enda som fattades var lite hederligt våld.

Det enda frågetecknet som kvarstår är hur fan den där ändlägesdämpningen är konstruerad för den gick verkligen inte att demontera, men det får vi leva med.
Samuelormes
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:35, 09-07-2016
Ort: Söderköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ggh


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se