Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo ECR88D med svag hydraulik

29 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

kmracing (trådstartaren)

#1 » 17:32:46, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen i fråga är alltså en tidig erc88d från 2015 med serienummer 2113xx utrustad med ls-hydraulik, enkelpump och ventilpaket troligen från KYB enligt eget detektivarbete: https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf pumpen är någon variant av deras "PSLV" serie sid. 19 med påbyggd servopump, ventilpaket "KVMX-18" på sid 58.

Problemet är att maskinen upplevs svag i vissa funktioner, framförallt sväng, men även larvmotorer och bom ned. Maskinen har gått ca 1200 timmar, och har enligt uppgift haft dessa problem sedan ny. Bland annat Swecon har tittat på maskinen, kollat huvud och svängtryck. Huvudtryck ligger rätt (290 bar), svängtrycket ligger på ca 200 bar, skall vara 250. Domen har blivit att man inte kan förvänta sig mer av den här modellen, men det är troligtvis något problem med ls-regleringen också, sedan har det så att säga runnit ut i sanden. Jag har själv provkört, och maskinen har problem att svänga med tom skopa redan vid mindre lutning, kör man tex. schaktblad samtidigt får svängen en hyfsad effektökning (trycket går också upp mot 250 som det skall ligga på). Jag och ägaren har under sista tiden ägnat några timmar åt att själva kolla tryck och leta eventuella orsaker och lösningar på problemen, kan tilläggas att dieselmotorn knappt tappar varv eller låter ansträngd när grävaren inte "orkar".

Huvudtryck ligger som sagt på 290 bar
Servotryck 35 bar
Vilotryck 30 bar
Delta P ca 20 bar (svårt att se med 2 analoga manometrar).

Har provat att justera vilotryck samt delta p utan någon större skillnad varken på mätare eller beteende hos maskinen, har även testat att byta reduceringsventiler på svängmotorn till justerbara för att utesluta dessa då det är störst problem där, och den inte kommer upp i rätt tryck, dock utan framgång.

LS-kretsen är av modellen med avlastning via strypning till tank, min teori lutar åt att ls kretsen har ett för stort internt läckage för att pumpen ska hänga med hela vägen då det börjar gå tungt i funktioner med lågt flöde (både sväng och bom ned har ju egna flödesbegränsningar) larvmotorerna har en förmåga att orka så länge man ger fullt utslag på pedalerna, men orkar inte igång igen om man stannar och försöker fortsätta vid hög belastning.

Jag är inte ute efter någon direkt lösning på problemet, men det skulle vara intressant att höra åsikter från de som kan mer än mig om hydraulik.
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Jac

#2 » 18:59:23, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Har provat att justera vilotryck samt delta p utan någon större skillnad varken på mätare eller beteende hos maskinen, har även testat att byta reduceringsventiler på svängmotorn till justerbara för att utesluta dessa då det är störst problem där, och den inte kommer upp i rätt tryck, dock utan framgång.

LS-kretsen är av modellen med avlastning via strypning till tank, min teori lutar åt att ls kretsen har ett för stort internt läckage för att pumpen ska hänga med hela vägen då det börjar gå tungt i funktioner med lågt flöde (både sväng och bom ned har ju egna flödesbegränsningar) larvmotorerna har en förmåga att orka så länge man ger fullt utslag på pedalerna, men orkar inte igång igen om man stannar och försöker fortsätta vid hög belastning.


Jag har vid några tillfällen varit med om att LS-regulatorn på en pump inte vill längre. Tar man ut sliden så ser den ut som ny men den funkar iallafall inte. Har bytt fram och tillbaka med ny regulator så det är ingen tvekan. Kanske var det läckage inne i huset där man inte ser så bra.

Om du kommer åt LS-dräneringen så kan du ju prova att strypa eller plugga den för att bekräfta teorin om LS-läckage.
På traditionell LS hade man även kunnat misstänka skyttelventilerna mellan sektionerna men det är väl nån form av flowsharing här så det är inte säkert det finns några, nån kanske.

Nixs brukar ha koll på dessa maskinerna.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kmracing (trådstartaren)

#3 » 20:10:21, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sektionerna har individuella kompensatorer, som vad jag förstått prioriterar funktionen med högst belastning, samt skickar det högsta ls-trycket till pumpregulatorn. (Hoppas på överseende med mina kunskaper i ämnet, då jag för några veckor sedan knappt visste mer än att ls stod för lastkännande).

LS-dräneringen har jag haft loss och tittat på, tyvärr var det inte så enkelt att plugga den då det verkar vara en specialanpassad plugg för just detta paket, har inte lyckats hitta något liknande, så isåfall får man nog svarva till en egen blindplugg. 1/4" bsp gänga verkar den ha iaf.

Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Jac

#4 » 20:53:59, 29-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara en flödesregulator, isåfall finns det en liten fjäder invändigt som kanske kan ersättas med en bit rör för att temporärt steloperera den.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kmracing (trådstartaren)

#5 » 00:41:32, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan se och känna är det bara en sil i änden, ett litet hål i centrum som mynnar ut i ett 1.5 mm hål borrat tvärs igenom pluggen - som ett upp och nervänt T . Nu känns det ju också orimligt att man skulle lyckats designa systemet med för stort flöde på ett sånt här ställe utan att det uppdagats och åtgärdats.

Några saker jag undrar över:

I ett korrekt fungerande ls system, om man ger ett minimalt spakutslag på en funktion som står mot ändläge, ska man förvänta sig att pumpen, om än med viss fördröjning bygger upp maximalt tryck för funktionen? Rent teoretisk känns det ju som att detta borde ske så länge flödet övervinner ev. läckage i tex. ls-dränering. I den aktuella maskinen får man ge ett ganska generöst utslag på spakarna innan maxtryck byggs upp i detta läge, och just på svängen uppnås det aldrig trots fullt spakutslag.

Om man kör en funktion med ökande motstånd, tex. trycker upp maskinen med bommen, är det rimligt att pumpen gradvis växlar ned flödet för att orka hålla upp tryck och bibehålla motorvarv och till sist hamnar i ett läge där flödet är i princip 0 även om trycket bibehålls?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Jac

#6 » 01:15:41, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:I ett korrekt fungerande ls system, om man ger ett minimalt spakutslag på en funktion som står mot ändläge, ska man förvänta sig att pumpen, om än med viss fördröjning bygger upp maximalt tryck för funktionen? Rent teoretisk känns det ju som att detta borde ske så länge flödet övervinner ev. läckage i tex. ls-dränering. I den aktuella maskinen får man ge ett ganska generöst utslag på spakarna innan maxtryck byggs upp i detta läge, och just på svängen uppnås det aldrig trots fullt spakutslag.

I ett vanligt enkelt LS-system, ja. På ett grävmaskinssystem kan det ha gjorts diverse tricks för att förbättra spakänslan men inte så mycket som du beskriver och svängen måste ju funka.

kmracing skrev:Om man kör en funktion med ökande motstånd, tex. trycker upp maskinen med bommen, är det rimligt att pumpen gradvis växlar ned flödet för att orka hålla upp tryck och bibehålla motorvarv och till sist hamnar i ett läge där flödet är i princip 0 även om trycket bibehålls?

Nja den ska ju orka lyfta sig själv med bommen utan problem.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kmracing (trådstartaren)

#7 » 11:14:09, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite till och från om den orkar lyfta sig själv med bommen, ibland orkar den med stickan helt ute och det går inte ens tungt, i nästa stund orkar den inte med stickan helt inne, och detta är alltså på en slät, hård grusplan. Att lyfta sig med schaktbladet nere bakåt går absolut inte oavsett "humör". Den här maskinen används till kabelgrävning i väldigt skiftande terräng, så det är av yttersta vikt att man kan rädda sig själv från surhål och liknande genom diverse akrobatiska övningar.

Det lustiga är att när den orkar ligger trycket runt 250 bar när man pressar upp sig med sticka ute, och maskinen fortsätter uppåt i bra fart utan bekymmer. När den är på sämre humör (det kan vara någon minut senare) börjar den trycka upp sig fint, men så saktar rörelsen in gradvis för att helt stanna av i ett visst läge, samtidigt stiger trycket upp till max, och man kan iaf. få för sig att den inte uppnår maxtryck förrän efter att rörelsen avstannat. Står man nu kvar i detta läge och öppnar en funktion som går lättare, får man ett tryckfall på ls och helt plötsligt fortsätter maskinen uppåt fast den nyss inte orkade längre, det går alltså att lura igång pumpen igen genom att orsaka tryckfall på ls ?

Vi har alltså provat att spänna fjädern i ls regulatorn, och resultatet är att maskinen blir mer "hysterisk", precis som det borde bli, man får iaf. för sig att den inte har lika lätt ge upp när det börjar gå tungt. Tyvärr blir finmotoriken och körbarheten väldigt lidande av detta, och det känns inte som detta är lösningen på problemet.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Jac

#8 » 11:59:41, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte dra några mer slutsatser baserat på detta.
Jag hade chansat på ny LS-regulator/effektregulator. Posta gärna en bild på pumpen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kmracing (trådstartaren)

#9 » 19:11:56, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart känns det som något i regulatorkretsen kärvar eller läcker igenom. Tyvärr verkar det finnas en uppfattning om att den här serien av dessa maskiner inte har ett helt lyckat hydraulsystem, och pga. det känns det som att alla dras över en kam och så länge det fortfarande går att köra felsöks det inte mer än att kolla huvudtrycken.

Pumpen sitter ganska trångt till, men här kommer några bilder:

Bild
Bild
Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Turbodiesel

#10 » 19:26:28, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte en tvåkretspump? tycker det ser ut lite åt det hållet på skissen
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing (trådstartaren)

#11 » 19:40:17, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är inte en tvåkretspump? tycker det ser ut lite åt det hållet på skissen


Menar du att det ser ut att vara 2 passager till porten på bild nere till höger? Vet ej, men enligt den beskrivning jag har ska den vara enkel, och det finns bara en slang för huvudpump ut till ventilpaket.
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Turbodiesel

#12 » 19:49:20, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är förhållandevis vanligt med den typen, och det är ritat väldigt onödigt för att vara en enkelflödespump. Även halvmoderna lastbilar med både krok & ploghydraulik har ofta sådana pumpar, men då fasta (ej variabla) modeller.

Bara min tanke, är inte på hugget för djupare analys.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing (trådstartaren)

#13 » 20:20:19, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är schema över pumpen, som synes är det många bitar som ska vara med och bestämma.
Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Jac

#14 » 22:04:54, 30-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt när Volvo presterar hydraulikschema som ser ut att vara ritade av en sommarjobbare.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

kmracing (trådstartaren)

#15 » 08:37:56, 31-03-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tråkigt när Volvo presterar hydraulikschema som ser ut att vara ritade av en sommarjobbare.


Håller med. Översättningen från koreanska - engelska (eller vad originalspråket nu är) i beskrivningarna är inte att leka med heller.
Du pratade om felaktiga regulatorer, var problemet att de kärvade eller var det läckage?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se