Maskinen i fråga är alltså en tidig erc88d från 2015 med serienummer 2113xx utrustad med ls-hydraulik, enkelpump och ventilpaket troligen från KYB enligt eget detektivarbete: https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf pumpen är någon variant av deras "PSLV" serie sid. 19 med påbyggd servopump, ventilpaket "KVMX-18" på sid 58.
Problemet är att maskinen upplevs svag i vissa funktioner, framförallt sväng, men även larvmotorer och bom ned. Maskinen har gått ca 1200 timmar, och har enligt uppgift haft dessa problem sedan ny. Bland annat Swecon har tittat på maskinen, kollat huvud och svängtryck. Huvudtryck ligger rätt (290 bar), svängtrycket ligger på ca 200 bar, skall vara 250. Domen har blivit att man inte kan förvänta sig mer av den här modellen, men det är troligtvis något problem med ls-regleringen också, sedan har det så att säga runnit ut i sanden. Jag har själv provkört, och maskinen har problem att svänga med tom skopa redan vid mindre lutning, kör man tex. schaktblad samtidigt får svängen en hyfsad effektökning (trycket går också upp mot 250 som det skall ligga på). Jag och ägaren har under sista tiden ägnat några timmar åt att själva kolla tryck och leta eventuella orsaker och lösningar på problemen, kan tilläggas att dieselmotorn knappt tappar varv eller låter ansträngd när grävaren inte "orkar".
Huvudtryck ligger som sagt på 290 bar
Servotryck 35 bar
Vilotryck 30 bar
Delta P ca 20 bar (svårt att se med 2 analoga manometrar).
Har provat att justera vilotryck samt delta p utan någon större skillnad varken på mätare eller beteende hos maskinen, har även testat att byta reduceringsventiler på svängmotorn till justerbara för att utesluta dessa då det är störst problem där, och den inte kommer upp i rätt tryck, dock utan framgång.
LS-kretsen är av modellen med avlastning via strypning till tank, min teori lutar åt att ls kretsen har ett för stort internt läckage för att pumpen ska hänga med hela vägen då det börjar gå tungt i funktioner med lågt flöde (både sväng och bom ned har ju egna flödesbegränsningar) larvmotorerna har en förmåga att orka så länge man ger fullt utslag på pedalerna, men orkar inte igång igen om man stannar och försöker fortsätta vid hög belastning.
Jag är inte ute efter någon direkt lösning på problemet, men det skulle vara intressant att höra åsikter från de som kan mer än mig om hydraulik.