Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Elventil för tipputtag

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Tomkal (trådstartaren)

#1 » 11:12:41, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinister! Har en hjulare som jag idag har en T-koppling från ett av stödbenen till ett enkelverkande tipputtag för möre kärran.
Tippningen i sig fungerar som önskat, men när man ska ner igen så går det ju väldans långsamt... :lmao:

En tanke jag hade då var att komplettera med en 4/2 elventil enligt min skiss som jag bifogat, vill mest dubbelkolla att jag inte missat något eller tänkt galet.
Vad tror de mer erfarna inom hydraulik ? :-D

Schema original
Bild

Schema ändring
Bild
Tomkal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:59, 13-06-2018
Ort: Gagnef
Sverige



Jac

#2 » 11:54:39, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns nån tråd där någon hade ett bra koncept på tipputtag som jag skissade schema på. Klarar icke att finna den nu, kanske nån annan klarar finna den.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#3 » 16:35:59, 26-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fann tråden, sista skissen är den jag tänkte på: Jac @ [Grävmaskiner] Tippvagn till minigrävare
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tomkal (trådstartaren)

#4 » 16:34:27, 29-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår tanken där, men borde inte vara nödvändigt med en till ventil i undervagnen för min del.
Har ju redan stödbenet att tjuva ifrån, det går även att låsa mekaniskt om man vill.

Annars verkar idén med en extra ventil mellan sviveln och ventilbordet som dumpar till tank samma som min skiss vad jag kan se.

Sen hade jag inte behövt en 4/2 ventil som jag ritat, men nu hade jag redan en sån liggandes

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Tomkal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:59, 13-06-2018
Ort: Gagnef
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se