Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Skoplås

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Atlaskillen (trådstartaren)

#1 » 23:17:29, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett flera ställer frågan om skoplås. Om man enbart har en knapp på instrumentpanelen som visar ett lås, men maskinen är såpass gammal så man har inte rullar eller liknande knappar på joysticken. Vilken mer funktion kan vara tänkbar för att öppna låset? Eller sitter det fast tro?

Tyckte jag ryckte i det lite osv, men fick aldrig upp det,

Det gäller en äldre Atlas


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Atlaskillen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:31, 25-06-2021
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas AM29R



fretchi

#2 » 23:22:08, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta brukar det kunna vara att du måste köra skopbryt in i ändläge för att den ska låsa upp.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Atlaskillen (trådstartaren)

#3 » 23:22:56, 28-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:Ofta brukar det kunna vara att du måste köra skopbryt in i ändläge för att den ska låsa upp.
Okej tack

Skall testa detta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Atlaskillen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:31, 25-06-2021
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas AM29R

Tomkal

#4 » 17:23:35, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atlaskillen skrev:
fretchi skrev:Ofta brukar det kunna vara att du måste köra skopbryt in i ändläge för att den ska låsa upp.
Okej tack

Skall testa detta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
På min Hitachi från 00 så håller man in knappen och använder flödespedalen för rototilten/knäckbommen för att öppna låset.
Sen är det fjäderbelastat så att det går tillbaka i låst läge när man släpper pedalen.

På något vis lär du få ut olja till låset när knappen är intryckt.
Testa alla pedaler du hittar

Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Tomkal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:20:59, 13-06-2018
Ort: Gagnef
Sverige

Atlaskillen (trådstartaren)

#5 » 17:28:42, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack

Inte provat än, blir i kväll


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Atlaskillen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:31, 25-06-2021
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas AM29R

Stridis2

#6 » 22:31:09, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får väl erkänna att jag inte heller fick mitt skoplås på maskinen att fungera. På RT:n var det inga problem, men kunde inte koppla bort snurran. Slutade med att jag fick följa slangar och elkablar för att därefter börja analysera vad olika ventiler gjorde. Till slut sätta ena dottern i maskinen att göra olika manövrar medan jag kände på slangarna. Till slut hade jag räknat ut hur det fungerade, samt att låste hade fastnat. Då fick någon av döttrarna göra upplåsningsmanövern medan jag gav låsmekanismen en lätt smekfull behandling med slägga och grov dorn... Sedan kunde jag koppla av snurran. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Atlaskillen (trådstartaren)

#7 » 22:36:46, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Jag får väl erkänna att jag inte heller fick mitt skoplås på maskinen att fungera. På RT:n var det inga problem, men kunde inte koppla bort snurran. Slutade med att jag fick följa slangar och elkablar för att därefter börja analysera vad olika ventiler gjorde. Till slut sätta ena dottern i maskinen att göra olika manövrar medan jag kände på slangarna. Till slut hade jag räknat ut hur det fungerade, samt att låste hade fastnat. Då fick någon av döttrarna göra upplåsningsmanövern medan jag gav låsmekanismen en lätt smekfull behandling med slägga och grov dorn... Sedan kunde jag koppla av snurran. :mrgreen:
Försökte ikväll igen att lossa skopan som sitter i men utan resultat. Började först med att vika skopan i botten och öppna låset men inget händer. Testade sedan att öppna låset och prova fotpedalen för tilten det också utan resultat.

Kan ju hända den satt sig. Får se om jag kan göra några fler tester.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Atlaskillen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:31, 25-06-2021
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas AM29R

Stridis2

#8 » 22:41:51, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, två man är kanon för detta jobb. En som gör manövrarna i hytten medan den andre känner på slangarna om de får tryck eller är trycklösa. Själv är det nästan omöjligt att göra jobbet att leta upp hur man ska göra.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

fretchi

#9 » 23:06:16, 30-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Atlaskillen skrev:
Stridis2 skrev:Jag får väl erkänna att jag inte heller fick mitt skoplås på maskinen att fungera. På RT:n var det inga problem, men kunde inte koppla bort snurran. Slutade med att jag fick följa slangar och elkablar för att därefter börja analysera vad olika ventiler gjorde. Till slut sätta ena dottern i maskinen att göra olika manövrar medan jag kände på slangarna. Till slut hade jag räknat ut hur det fungerade, samt att låste hade fastnat. Då fick någon av döttrarna göra upplåsningsmanövern medan jag gav låsmekanismen en lätt smekfull behandling med slägga och grov dorn... Sedan kunde jag koppla av snurran. :mrgreen:
Försökte ikväll igen att lossa skopan som sitter i men utan resultat. Började först med att vika skopan i botten och öppna låset men inget händer. Testade sedan att öppna låset och prova fotpedalen för tilten det också utan resultat.

Kan ju hända den satt sig. Får se om jag kan göra några fler tester.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Vek du in skopan först och tröck på knappen sen? Om skoplåset fungerar normalt ska du göra tvärtom. Först flippa brytaren och sedan köra in skopbryten. Knappen dirigerar om oljan till låset men du måste köra brytcylindern till ändläge för att bygga nog tryck för att låset ska släppa.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Atlaskillen (trådstartaren)

#10 » 08:28:34, 01-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:
Atlaskillen skrev:
Stridis2 skrev:Jag får väl erkänna att jag inte heller fick mitt skoplås på maskinen att fungera. På RT:n var det inga problem, men kunde inte koppla bort snurran. Slutade med att jag fick följa slangar och elkablar för att därefter börja analysera vad olika ventiler gjorde. Till slut sätta ena dottern i maskinen att göra olika manövrar medan jag kände på slangarna. Till slut hade jag räknat ut hur det fungerade, samt att låste hade fastnat. Då fick någon av döttrarna göra upplåsningsmanövern medan jag gav låsmekanismen en lätt smekfull behandling med slägga och grov dorn... Sedan kunde jag koppla av snurran. :mrgreen:
Försökte ikväll igen att lossa skopan som sitter i men utan resultat. Började först med att vika skopan i botten och öppna låset men inget händer. Testade sedan att öppna låset och prova fotpedalen för tilten det också utan resultat.

Kan ju hända den satt sig. Får se om jag kan göra några fler tester.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Vek du in skopan först och tröck på knappen sen? Om skoplåset fungerar normalt ska du göra tvärtom. Först flippa brytaren och sedan köra in skopbryten. Knappen dirigerar om oljan till låset men du måste köra brytcylindern till ändläge för att bygga nog tryck för att låset ska släppa.
Skall testa detta också. Tack


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Atlaskillen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:31, 25-06-2021
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas AM29R


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se