Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Kellfri ATV-grävare ventilproblem & läckage.

52 inlägg • Sida 4 av 4
Hydraulik i grävmaskiner

Michael Meier

#46 » 20:28:36, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bypass sitter i filterhållaren.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



mitec

#47 » 17:01:51, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd men... Har samma maskin och samma bekymmer som TS. Har opererat ventilpaket och lastbackventilen i sektionen för bommen kändes inte rätt så jag borrade/brotchade ur den gamla tätningsytan och svarvade ett nytt ventilsäte som pressades i. När jag skulle sätta ihop paketet igen började jag fundera, det finns inga tätningar internt mellan kanalerna i sektionerna utan bara en stor o-ring som hindrar läckage utåt vilket även syns i bilderna i tråden. När jag lade ihop två mötande sektioner ser jag att de är allt annat än plana så det är följdaktligen internt läckage och det kan ju också ge liknande symptom bl.a. Sannolikt har TS samma problem med sina sektioner.Tänker försöka planslipa eller skava ytorna. Men vad tror församlingen, kan det verkligen gå att få tätt utan o-ringar eller liknande?

1 person gillar det här inlägget.
mitec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:18, 30-03-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#48 » 18:54:47, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ytorna inte är väldigt kuperade så är det läckaget nog i samma storleksordning som det normala läckaget mellan slid och hus. Hålla på att fräsa en billig kina ventil är inget jag hade lagt ner tid på.

Västerländska ventilpaket har oftast o-ringar (bilden visar Bucher HDS11).
Bild
Originalets URL: https://www.hydraulicstore.com/images/1/Category/1503.jpg



Ser alla sliderna i ditt ventilpaket likadana ut? Det är dom små halvcirkelformade krypspåren som är intressanta.
I såfall finns möjligheten att köpa ett nytt ventilpaket. Bucher HDM11S t.ex. som är en monoblockventil och har alltså varken tätningsytor eller o-ringar, garanterat tätt.
Antagligen bättre passform på sliderna också.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#49 » 19:14:20, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alternativt en griplastarventil av känt märke. https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... entil_TR55
Jag misstänker dessa paket har specialanpassade slider på åtminstone bom och sving för bättre körbarhet. I tillägg får du shockventiler på utsatta funktioner, det har väl inte ditt nuvarande paket?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

mitec

#50 » 22:33:12, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för feedback. Det vippade en hel del när jag lade ihop blocken så jag bedömer dom som väldigt oplana. I vilket fall som helst kommer jag att skava ihop ytorna så gott det går i rent rekreationssyfte. Jag är ganska övertygad om att det är en stor del av problemet. Jag vill minnas att krypspåren är lika i alla ventilerna fast krypfunktionen i stort sett har varit obefintlig, åtminstone i bommen. Jag inbillade mej att dessa spår skulle vara V-formade för bästa funktion? Sedan funderar jag på vad spåren i periferin på sliden har för funktion, tätning på nåt vis? Körbarheten har inte varit fantastisk minst sagt... Jag är urdålig på hydraulsystem så jag vet inte vad chockventiler har för funktion och det enda som sitter i sektionerna är slid och lastbackventil. I ena gaveln sitter vad jag gissar är överströmnings ventilen.

1 person gillar det här inlägget.
mitec
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:18, 30-03-2012
Sverige
Maskintyp: Traktor

Jac

#51 » 02:00:53, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör egen tråd på bearbetningen och lägg ut bilder.
Finns olika varianter av krypspår. På seriösa ventiler så är dom alltså olika utformade på olika funktioner. T.ex. bommen har trånga spår på retursidan på sänksidan för att det inte ska kännas som bommen faller när man tar i spaken. Svängslid har också strypta returspår för att den ska bli lite lugnare.

Spåren som går runt hela sliden är för att minska friktionen
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#52 » 11:12:00, 03-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Shockventiler beskyddar maskinen mot yttre krafter, tex om nån backar på ett utsträckt aggregat så öppnar shockventilerna och ger efter innan ståldelar bryts sönder.
Shockventiler är standard på alla maskiner, hjullastare, grävmaskiner, griplastare etc. På mindre/billigare maskiner så är det främst på bom och sväng eftersom dom kan utsättas för stora brytkrafter men annars sitter det på alla funktioner.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se