Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Svängbroms

26 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Petter21 (trådstartaren)

#1 » 10:11:32, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gör en ny tråd om svängbromsen på min maskin pel job 200xt som sagt verkar inte svängbromsen funka. Gräver jag i sidlut eller larvar vandrar hytten så sjukt irriterande att man måste sitta och hålla mot hytte så den inte sakta roterar
Någon som haft samma problem?
Lameller eller nån ventil som läcker igenom?

Bild sväng motor
Bild
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021



bonnen513

#2 » 17:04:52, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket på sidan av motorn innehåller ju lite ventiler som kan läcka.
Den har en egen retur till tank så du skulle kanske kunna lossa den och kolla om det kommer olja ur den anslutningen.
Antagligen måste du plugga slangen då det nog sitter en mottrycksventil på tankledningen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

fretchi

#3 » 17:31:32, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har på min grävare en knapp där jag manuellt kan avaktivera svängbromsen. Du kan inte råka ha kommit åt en sån knapp bara?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Petter21 (trådstartaren)

#4 » 17:42:16, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja mycket möjligt var sitter den knappen?
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021

fretchi

#5 » 20:14:22, 28-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min (komatsu) sitter den på höger sida bakom armstödet. Men på din har jag ingen aning. Kolla instruktionsboken om du kan få några ledtrådar.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Petter21 (trådstartaren)

#6 » 09:25:58, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej tror inte det sitter någon knapp på min. lossa slangarna till blocket på motor sitter det några ventiler där under slangarna eller?
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021

bonnen513

#7 » 14:39:46, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

nä inte under slangarna

Ventilerna sitter under pluggarna.
2 chockventiler och 2 backventiler/återfyllnadsventiler (om jag fattat schemet och funktionen rätt)

Och som synes på Nixs bilder är chockventiler och återfyllnadsventiler ihopbyggda
Senast redigerad av bonnen513 20:08:45, 29-07-2021, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

nixs

#8 » 16:23:24, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns inget elektriskt som påverkar bromsen.
Det är endast hydraulmotorn som bromsar, som ovan skriver mot 2 st chock/återfyllnadsventiler.

Skruva bort slanganslutning och plugga denna, snurrar hytten fortfarande så är det internläckage antingen i chockventil eller så är motorn så dålig att den läcker igenom internt.


Bild
Bild
Bild
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

3 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Petter21 (trådstartaren)

#9 » 17:19:39, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken slang ska skruvas bort? Den på blocket eller motorn?
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021

Petter21 (trådstartaren)

#10 » 19:04:58, 29-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa ventiler sitter på motorn och själva konan verkar vara väldigt nött på den. Kan det göra att de inte håller tätt så det läcker mellan? Bild
Bild
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021

Jac

#11 » 10:13:24, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart kan det läcka genom på dessa ventiler men frågan är hur mycket, svårt att bedömma från bilderna, jag tycker inte det ser så galet ut.

Att testa om det är ventilerna eller motorn som läcker är omständigare än jag först tänkte.
Man får demontera svingblocket och montera slangarna rätt i motorn. Enligt databladet för motorn är det 3/4" gänga i portarna (1/4" för läcken) med försänkt o-ring. Lite osäker på just det med försänkt o-ring men för att köra ett test går det kanske med vanliga 3/4" adaptrar, hör med en hydraulfirma.
Prova sedan att putta runt bommen för hand, ger den efter lika mycket då är motorn kass. Om du startar dieselmotorn och kör måste du ta det försiktigt eftersom svingen då inte är skyddad av shockventilerna och det är trots allt en del massa i rörelse som ska stoppa momentant om du släpper spaken plötsligt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Petter21 (trådstartaren)

#12 » 10:51:13, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har köpt 2 nya ventiler och provar. En av ventilerna hade konan farit lite snett och det är åt de hållet den har varit minst motstånd åt. fick tillbaka konan i läge och vart betydligt mycket bättre än tidigare. men ser fortfarande slitna ut har som blivit en kant på konan så antar den inte håller tätt vilket gör att bromsen inte håller stumt
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021

Jac

#13 » 10:58:35, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om konan har suttit snett kan man ju fundera på om sätet också har fått några men.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#14 » 11:37:47, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Självklart kan det läcka genom på dessa ventiler men frågan är hur mycket, svårt att bedömma från bilderna, jag tycker inte det ser så galet ut.

Att testa om det är ventilerna eller motorn som läcker är omständigare än jag först tänkte.
Man får demontera svingblocket och montera slangarna rätt i motorn. Enligt databladet för motorn är det 3/4" gänga i portarna (1/4" för läcken) med försänkt o-ring. Lite osäker på just det med försänkt o-ring men för att köra ett test går det kanske med vanliga 3/4" adaptrar, hör med en hydraulfirma.
Prova sedan att putta runt bommen för hand, ger den efter lika mycket då är motorn kass. Om du startar dieselmotorn och kör måste du ta det försiktigt eftersom svingen då inte är skyddad av shockventilerna och det är trots allt en del massa i rörelse som ska stoppa momentant om du släpper spaken plötsligt.


Demontera slangarna från motorn, plugga både slang och motorns anslutning.

Ta läckoljeporten och dra slangen till en spann.
Ställ maskinen i lutning, kommer det då olja ur läckoljan så är det ventilen som läcker igenom.

Om överdelen vrider sig och det inte kommer olja ur läckoljeporten är det intern i motorn som det läcker igenom.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Petter21 (trådstartaren)

#15 » 17:15:55, 30-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt båda ventilerna så då är det bara motorn kvar att plocka ner och åka in till verkstaden

2 personer gillar det här inlägget.
Petter21
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:31, 14-06-2021


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se