Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Racklande rototilt Indexator R6

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

matsibacken (trådstartaren)

#1 » 20:28:55, 27-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har kört 1200 h med min R6 och tycker det är mycket krångel med den. Just nu idag är det hydralläckage igen på slang inuti för andra gången. Orsaken är klämda slangar vid max tilt (de har bl.a. insexskruvar där skallarna trycker på slangarna. Sedan är det också lossnande skruvar som håller ihop den dvs hela huset. Det är korta M12 insex som rallar upp. Sedan var det smörjslangarna som var dåligt monterade med sneda slangar i nipplarna. Jag har också haft jordfel på styrsystemet förmodligen pga dåligt monterade kablar. Det var det som orsakade mina tidigare bekymmer. Just nu läcker den olja också förmodligen pga av att skruvarna rallat upp och det är svårt att komma åt att dra dem. Dessutom går inte korta grova skruvar att få att sitta fast. De inre korta hydralslangarna är märkta med 27.5 MPa och jag tycker det verkar konstigt eftersom jag tror maskinen ger högre tryck än så kanske upp till 300-350 bar?

Kort fråga: är det så här med rototiltar, har andra också upplevt krångel?
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8



curre 73

#2 » 21:39:19, 02-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har en R1 till min 3,5 fick byta rotormotor efter 1700 timmar och även shimsa om den för det var glapp i den fick göra shims själv för det finns inte indexator sa att det är bara att byta snäckhjul det ville inte jag. Sen om man jämför med engcon så kan man beställa delar direkt från dom indexator säljer bara till verkstäder en till som ska tjäna pengar. Smp går också och handla ifrån jag hadde högre tankar om dom röda suck.
curre 73
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:51, 25-02-2021
Ort: västra götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: new holland kobelco 135 new holland sk 70 volvo ew 140c airman 38

matsibacken (trådstartaren)

#3 » 21:03:55, 04-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bra när inte tillverkaren (Indexator) går att prata med eller beställa delar ifrån. Det är väl meningen att man ska gå via säljaren (swecon för mig). Jag pratade med dem om min R6 för ett par år sen när det gällde klämda slangar vid tiltning och dåligt montage av smörjslangar men fick ingen respons alls. Jag antar att försäljaren inte är speciellt intresserad annat än att sälja nya grejer.
matsibacken
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:16:57, 19-02-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC228USLC-8


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se