Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Fel på tiltmellandel

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

rahkko (trådstartaren)

#1 » 16:00:40, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får börja med att säga att jag inte är någon van grävmaskinsförare eller mekaniker.
Jag har en ECR88 -08 med tiltmellandel som har slutat fungera som den ska, efter ett startmotorhaveri blev skopan hängande i luften i 3 veckor innan jag fick igång den. Efter det slutade tiltmellandelen att fundera som den ska, den går helt enkelt bara att tilta åt ett håll.

Tilten har endast en cylinder med två slanganslutningar.
När jag skiftade på snabbkopplingarna tiltade den bara åt andra hållet. Jag har provat att plocka bort snabbkopplingarna och det är fortfarande samma fel. Man hör att hydraulpumpen kämpar men det märks knappt något i skopan, kolven i cylindern rör sig bara nån cm.
När jag hjälper skopan/cylindern på traven genom att håll ned skopan och vrida maskinen så går det att få cylindern i bottenläge, men när jag sedan lyfter upp skopan åker den tillbaka (dock inte hela vägen ut). Och tvärtom gäller då när jag skiftar på snabbkopplingarna.

Min känsla är att slangen på ena sidan av armen har hårdare tryck, men det är fortfarande tryck i den andra sidan också.
Jag provade nu sist att vrida av de ventiler som sitter på armen, just ovanför där snabbkopplingarna satt. Och jag justerade innan det skopan så att den var horisontell och då fastnade den i det läget.
När jag vrider på båda ventilerna så märker man att det skakar till i skopan (dvs att det strömmar igenom hydraulolja till skopan).
Inga läckage som jag kan upptäcka någonstans.

Är det någon som är kunnig i området och säga hur jag ska gå vidare med felsökningen?
Är det hydraulcylindern som inte är tät?
Är det något i maskinen som gör att hydrauloljan inte "backar" när man försöker trycka med motsatt sida?


Bild
Bild
Bild
rahkko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:35, 11-01-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Avant 225



Turbodiesel

#2 » 16:37:11, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du bordr ha någon omställarkran på maskinen, för att välja hammare (enkelverkande) eller slänthydraulik. Kanske står kranen i ett mellanläge?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rahkko (trådstartaren)

#3 » 17:17:00, 08-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan nog ha slagit huvudet på spiken, jag var och flippade på brytare i hytten för att hitta vilken som styrde belysningen.
Ska testa flippa om dom och se om det är någon som styr mellan enkel/dubbelverkande
rahkko
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:35, 11-01-2021
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Avant 225


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se