Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Mecalac 10 MSX ingen ork i hydrauliken

18 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Tunis_ (trådstartaren)

#1 » 16:22:40, 30-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flyttade tråden hit.

Så har det köpts in en Mecalac 10 MSX. Den har några år på nacken och ett enormt glapp i samtliga leder, men den grävde på bra ändå, tills det blev totalstopp.

När problemet uppstod så höll jag på att bräcka loss betong från en gammal damm (gjuten betong blandad med armering och tegelstenar, ca 10 cm tjock på sina ställen). När jag skulle lyft upp den största av bitarna så fick jag använda gafflarna till maskinen och när jag precis skulle lyfta upp så tvärdog hydrauliken. Ingenting fungerade. Jag kunde köra fram och backa för det går på en egen separat krets med egen pump. Jag kan även svänga runt och svänga midjestyrningen (tror jag), vilket också går på en separat krets, men delar flöde från pumpen som styr grävaggregatet.

Den har, om jag har förstått rätt, LS-styrning och jag har läst att det kan komma smuts och partiklar i det som gör att den inte orkar något. Om jag gasar fullt på motorn så orkar den precis lyfta bomcylindern, men det är precis. Det går inte att lyfta maskinen med stödbenen, det orkar den inte. Jag kan inte mycket om hydraulik och hur man felsöker det.

Jag har verkstadshandboken, elschema och hydraulschema (förstår inte mycket där men ändå) :)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42



Tunis_ (trådstartaren)

#2 » 11:34:24, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag inte hade lagt till några filer. Här är hydraulschemat och verkstadshandboken som förklarar alla symbolerna i hydraulschemat.

Jag kan (utan att varva upp motorn) enbart flytta på stickcylindern. Om jag styr midjestyrningen till ändläge så hör jag hur motorn belastas (antar att oljan då går mot reducerventilen). Oljan till midjestyrningen kommer från en prioriteringsventil där EF går till grävaggregatet. Det går inte att få motorn att arbeta hårdare om jag använder någon av funktionerna på grävaggregatet.

Det sitter lasthållningsventiler, eller är det slangbrottsventiler, (safety valve) på samtliga cylindrar på grävaggregatet, kan dessa ha fastnat i öppet läge?

Jag mätte trycket på servo (tror jag det var) och det var 60 bar. Skruvade ner det till 35 bar (som det stod i verkstadshandboken att det skulle ligga på). Trycket på ventilblocket ska ligga på 270 bar och jag kommer bara upp i 100 bar när jag varvar upp motorn.

När jag har kört den några minuter och försökt lyft bom eller något annat och jag känner på pump och lasthållningsventilerna så är de kalla, men jag vet att oljan cirkulerar då styrningen går på samma pump som grävaggregatet.

Tacksam för all hjälp att få igång denna franska skapelsen som är perfekt (på pappret) för mina behov..

Per



Laddade upp filerna hit:
Mecalac 10 MSX verkstadshandbok
Mecalac 10 MSX hydraulschema
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Holger

#3 » 16:03:51, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för filerna :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Jac

#4 » 17:27:39, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bomsvängen funkar säger inte så mycket, står du på plan mark så krävs det väldigt lågt tryck för att svänga bomsvängen.

Om du mäter på styrningen och snurrar ratten mot ändstopp, vad får du för tryck då?

På högra sidan av ventilblocket i schemat så sitter det två st ventiler.
Den översta är LS-tryckbegränsaren, den nedersta är kompensatorelement för LS.

Kan vara värt att kolla bägge men spesiellt den översta.
Kontrollera det vanlig:
- att o-ringarna är hela och fina
- att det inte sitter nåt snavs i ventilkäglan som gör att den inte stänger helt
- att fjädern inte är knäckt (kan dock vara otillgänglig)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tunis_ (trådstartaren)

#5 » 20:42:44, 07-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för hjälpen Jac!

Jag är inte helt säker på hur jag ska kolla trycket på styrningen? Ska jag koppla loss en slang på en av cylindrarna och på med mätaren på slangen? Styrcylindrarna sitter minst sagt otillgängligt till.

Jag lossade två ventiler som jag tror kan vara de du menade. Där var en fjäder i varje och de såg hela ut. Det satt även två oringar på varje som inte såg ut att ha några sprickor.
Bild
Bild

Eller ska jag ta isär hela det blå ventilblocket för att komma åt något där inne?

Stort tack för att du tog dig tid!

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Tunis_ (trådstartaren)

#6 » 12:23:29, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade lite tid idag att pilla på den, men kommer ingen vart.

Jag behöver några kopplingar för att koppla på mätaren på svängcylindrarna. Är det mitt största hopp nu för att ta reda på om pumpen är hel?

Det skramlar lite runt omkring den, men jag kan inte säga att det är den eller om det är något nytt fenomen. Jag känner på slangen in till ventilblocket att det går olja och kanske ganska mycket flöde.

Det jag ser när jag kopplar på tryckmätaren på ventilblocket är att jag har 35 bar (servotryck) vid tomgång och 100 bar vid 2200 (enligt mätare på kontrollpanelen i hytten). Detta är när jag kör en cylinder i botten. Vid noll belastning har jag inget tryck.

Är detta normalt?

Kan någon av de servoassisterade ventilerna som styr cylindrarna läcka igenom så mycket olja internt att trycket inte orkar byggas upp till de 270 som det ska vara? Jag får samma tryck även om jag skruvar reglerventilen i botten.

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Jac

#7 » 13:34:21, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trycket till midjestyrningen kan du mäta rätt på pumpen om det finns uttag där.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tunis_ (trådstartaren)

#8 » 14:20:14, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inga uttag på pumpen, det finns bara in och ut. Bifogar bilder.

Bild
Bild

Men jag gjorde ett intressant test precis nu. Stödbenen delar olja med matningen på prioriteringsventilen som går till styrningen. Om jag har midjestyrningen rak och sänker stödbenen så går benen långsamt ner och orkar inte lyfta maskinen ens med fullgas på motorn.
Det jag gjorde nu var att svänga fullt, så att jag hade tryck bakom prioriteringsventilen och sen sänkte jag ett stödben. På tomgång gick det i en rasande fart och den lyfte utan problem maskinen.

Så felet måste väl sitta i högtrycksventilblocket? Kan en av de ventilerna läcka internt så att trycket inte orkar upp?

Eller vad rekommenderar ni att jag gör härnäst?

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Jac

#9 » 15:37:40, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte helt koll på alla cylindrar.
- Grävfunktionerna är ok såklart, du har dom vanliga plus Mecalacs motsvarighet till knäckbomcylinder.
- 32 och 41 är stödben
- 27 är parkeringsbroms/grävbroms
- 43 och 44 är broms
- 31 är pendellås
- 9 är vadåförnånting??
- 10 är vadåförnånting??
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tunis_ (trådstartaren)

#10 » 15:47:46, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

9 är knäckbomscylindern
10 är låset som håller skopan på plats (vet inte vad det heter på Svenska)

Tack för att du tar dig tid!

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Jac

#11 » 16:09:49, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunis_ skrev:9 är knäckbomscylindern


Nej det tror jag inte, knäckbommen är nog nr 5.

Ser ut som nr 9 går på en on-off NG6 ventil som får olja från ett mätuttag på huvudblocket så det är nånting smått.
Edit: ser nu att nr 9 är nån sidovinkling av bommen, kan det stämma?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tunis_ (trådstartaren)

#12 » 16:24:45, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det ja. Heter det grävelegant? Den orkar inte flytta sig oavsett fullgas.

1 person gillar det här inlägget.
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Jac

#13 » 17:07:33, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo grävelegant kallas det på våra skandinaviska traktorgrävare och det här är väl så likt det kan bli.


Huvudventilpaketet är av flowsharing typ konfigurerat för fast pump. Ventil 61 är kompensatorelement som leder olja nästan trycklöst till tank så länge man inte drar i nån spak (tror det är den stora koniska saken med insex).
LS trycket går in på fjädersidan och lasttrycket på andra sidan och på så vis balanserar den ut så att tryckfallet över en ventilslid när du bara kör en funktion blir 10 bar eller nåt. Alltså LS men med fast pump.
Ventilerna du skruvade loss är 59 (flödeskontrollventil för att dränera LS-tryck när man släpper spaken) och 60 (LS-tryckbegränsare).


Ventil 63 (grävelegant) samt ventil 33 (stödben) har ingen egen LS-signal så växlar man enbart en sån ventil så sker inget. Jag tror man har löst det genom att köra ut olja på A1 porten på ventil 62, då kortsluter man pumptryck och LS-linje och kompensatorn stänger då så att man får maxtryck.
LS-trycket står hela tiden på backventilerna 54, om nån av dom läcker genom lite grann så får du inte upp trycket.

Pumpen verkar det ju inte vara eftersom du fick fart på stödbenen genom att köra styrningen i ändläge och då funkade stödbenen.


Det här är ännu ett sånt där läskigt hydraulsystem där man har skippat tryckbegränsaren på en fast pump och förlitar sig på att LS-kompensatorer och styrningsprioritetsventil tar sig av det jobbet också. Det handlar väl som alltid om att reducera kostnader tyvärr...

Jag hade genast installerat en standard tryckbegränsare närmast pumpen som blåser över till tank, speciellt när man ska felsöka. Ska egentligen vara 3/4" men en 1/2" kan räcka för att rädda livet på pumpen om nånting går galet. https://www.weimer.se/sv/shop/Hydraulik ... ?id=650082
Vi har haft nån tråd med en teleskopare(?) som antagligen käkade pumpar på grund av det men den blev aldrig avslutad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tunis_ (trådstartaren)

#14 » 18:05:55, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för hjälpen! :)

Då ska jag ta o skaffa en tryckbegränsare så fort som möjligt. Är det logiska nästa steget efter det att kolla backventilerna 54 samt ventil 61? Jag tänker om något har fastnat där så att de inte stänger helt?

Per
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

Jac

#15 » 22:27:30, 09-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja absolut 54. 61 är inte på min lista över misstänkta men å andra sidan är den listan snart slut…
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se