Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Eftermontering av fler hydraulfunktioner äldre Takeuchi

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Bumpe (trådstartaren)

#1 » 18:04:54, 19-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Riktigt nybörjare som grävmaskinist.
Har köpt en äldre Takeuchi TB15 som jag vill montera tumme och slänthydraulik. Eventuellt även ett hydrauliskt snabbfäste.

Det är ju kul med prylar o funktioner men någonstans får man dra en gräns.

Min tanke är att använda 6/2 eller 8/3 ventiler för att växla mellan funktioner och sedan manövrera med standardkontrollerna.


Idag finns endast ett enkelverkande hammaruttag monterat.

Det jag mest funderar på är:
1. Vilken manöver är mest logisk att koppla bort via en växelventil vid manövrering av tumme respektive slänthydraulik?
Styr man slänthydraulik med exempelvis bomsvängpedalen eller vad är brukligt för att inte göra en nybörjartabbe!
2. Är man dumsnål om man begränsar sig till att tumme/slänthydraulik får dela på ett uttag? Att skifta slangar vid behov av funktion alltså.
3. Är det värt besväret att försöka få till ytterligare en uppsättning ledningar för hydrauliskt snabbfäste före ett mekaniskt? Förstår att det är smidigt men många gånger är det väl planerskopa man skiftar till och får endå gå ut och koppla slang?

Mvh Hampus
Bumpe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:33:25, 04-04-2012
Ort: Tranås
Maskintyp: Ej angivet



stefansmark

#2 » 18:20:23, 20-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en takeuchi tb045 från 1994.
Den hade ett vred som skulle vridas om mellan hammarhydraulik eller slänthydraulik. Vredet satt ute nedanför bränsletanken vid bomroten ungefär. På golvet inne vid pedalen som styr hammarhydrauliken satt det en mekanisk ventil som styrdes med en pinne för att växla mellan bomsväng och eller hammar/slänthydraulik.
Det tog jag bort och monterade en elektrisk ventil som jag styrde på en knapp i joysticken för att växla funktion.
Är du säker på att du verkligen inte har slänthydraulik?

Vill du ha hydrauliskt skoplås bör du koppla in låsningen så att du alltid har låstryck på när du kör. Det finns säkert någon som kan sälja dig en komplett sats med ventiler och knapp.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se