Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Breddning Volvo EC18C fungerar inte

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

oscar73 (trådstartaren)

#1 » 14:44:42, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nybliven ägare till minigrävare (Jag är total nybörjare på grävmaskiner och hydralik).
Den är utrustad med larvbreddning, som jag dock inte får att fungera fullständigt. Den ena sidan fungerar nu efter att ha kärvat en del i början. Den andra sidan har fastnat längst in, och rör sig inte en millimeter när jag försöker få ut den. Någon som har förslag på lösning?

Detta har jag provat: Höjd upp maskinen med schaktblad och skopa så att banden hänger fritt. Hållt in omkopplar-knappen för larvbreddning och breddat med schaktblads-kontrollen. Provat med måttligt gaspåtrag, men även full gas. Endast ena sidan breddas.
oscar73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:15, 30-04-2021
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT



Tunis_

#2 » 23:20:08, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min EC18C så går först vänster sida ut och först när den är helt ute så åker höger sida ut. Men det kanske är så du har gjort? Det ska gå även vid lågt gaspådrag.

1 person gillar det här inlägget.
Tunis_
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 06:37:56, 06-10-2020
Ort: Svedala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC18C
Holder C3.42

oscar73 (trådstartaren)

#3 » 12:16:22, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tunis_ skrev:På min EC18C så går först vänster sida ut och först när den är helt ute så åker höger sida ut. Men det kanske är så du har gjort? Det ska gå även vid lågt gaspådrag.

Tack för svar. Då vet jag åtminstone att jag gör rätt. Då har den nog fastnat. Frågan är då om någon har tips lösning. Ska man försöka tvinga isär den med kraft, tex sätta domkraft emellan samtidigt som man breddar? Några andra tips?
oscar73
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:28:15, 30-04-2021
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 580DT

torbjorn_forsman

#4 » 14:38:10, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den separata hydraulcylindrar för att pressa ut vardera bandet, eller är det en enda cylinder som trycker isär dem?
Det är nog lämpligt att titta närmare på hur konstruktionen är gjord innan man börjar vålda. Kan ju vara t ex någon sten som har lagt sig på olämpligt ställe.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Nybegynner

#5 » 06:45:48, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei
Fant du ut hva som var feil på maskinen? Har samme feil på min maskin.
Nybegynner
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 07:55:33, 07-08-2022


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se