Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Dimensionering hydraulmotor till klippaggregat.

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

martcarl (trådstartaren)

#1 » 21:58:50, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan närmare efterforskning kring om liknande trådar redan existerar.

Tänkte bygga ett enkelt klippaggregat att sätta på grävmaskinen (Takeuchi TB135, 2007) för lite dikesröjning mm.

Utgår från ett Belos klippaggregat med en roterande kniv på 75 cm. Avser sätta ett S40 fäste och en hydraulmotor på klippaggregatet som ska drivas av 3 funktionen på stickan.

Blir inte riktigt klok på vilken data jag ska använda för hydrauliken. Enligt specifikation så är flöde/tryck enligt nedan

Bild

Skulle det lämpa sig med någon av nedan angivna (rödmarkerade 19cc, 22cc eller 26 cc) hydraulmotorer för detta ändamål?

Bild

Gissar även jag behöver någon form av fri retur eller shockventil för att förhindra att det slår tvärstopp i aggregatet när flödet bryts, men det är ett senare bekymmer.

Tacksam för input!

Mvh
Martin
martcarl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:47:10, 05-01-2015
Ort: Knivsta
Sverige
Maskin: Takeuchi TB135, CF MOTO U-Force 800



Jac

#2 » 10:09:28, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta har varit uppe i en tidigare tråd. Slutsatsen var att tar du ut tillräckligt med olja för att kunna köra klippaggregat så kan du inte köra resten av maskinen.

Det är samma pumpar till extrahydrauliken som till vanligt grävning/körning, bara att man kopplar om dom. Extrahydrauliken på såna här maskiner är i första hand tänkt att användas med hammare och då står maskinen still och grävfunkionerna rör sig inte, då funkar det fint.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

björken

#3 » 09:01:02, 13-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Också intresserad av detta.
Om vi för stunden bortser från frågan om körning samtidigt med andra funktioner, jag är inte speciellt oroad av det för min användning.
Jag funderar på en tallrik och nav från en slåtterkross som fästs i en hemsnickrad kåpa med fäste. Tänker att 3000 varv/min kan vara en lämplig hastighet på tallriken vid ca 45lpm och 200 bar från maskinen och såklart så mkt kraft som möjligt med de parametrarna.
1. Vilken motor kan vara lämpligt?
2. Frågan nedan, hur förhindrar man tvärstopp när man stänger extrafunktionens ventil
3. Läckolja från motorn måste dräneras trycklöst till tank via separat ledning antar jag?
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se