Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas / Atila 1302 D hydraultryck över 0.5 bar inställningar

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

nils_s (trådstartaren)

#1 » 12:34:27, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! En fråga från en novis. Ser i hytten på min Atila 1302 från 79 att jag inte skall starta arbetet innan trycket är 0.5 bar. Skall trycket ligga konstant på 0.5 bar eller är det ett minimum arbetstryck? Det finns en aluminiums låda som jag inte vet vad den har för funktion men trycket ändras då jag justerar på skruven som den har på sidan. Kan någon hjälpa mig förklara vad det är för en boks, och om jag skall ha något riktmärke på hur många bar den mätaren skall visa under körning?

Tack mvh

Bild
Bild
Bild

Bild
nils_s
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 03-08-2021
Ort: Ljusdals kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302



BM425

#2 » 13:13:15, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller för lufttryck i hydarultanken. Det hjälper hydrauloljan att fylla hydraulikens huvudpumpar.
Kör du utan lufttryck där så hörs det ett tjutande av att oljan kaviterar i pumparna, de går inte fulla med olja o bildar luftblåsor. Det går bra på låga varv men inte på fullvarv för då tjuter det rejält om lufttrycket är för lågt. Pumparna slits mycket då.

Nackdelen med lufttryck i tanken är att om en slang går sönder så hjälper luften till att trycka ut olja även om motorn är avstängd, gäller inte alla slangar. Du bör ha en ventil ovanpå hydraultanken där du snabbt kan tömma ut luften.

Tryckregulatorn brukar sättas igen av oljesörja o fukt, kan behöva underhåll då o då. Enkel att ta isär för underhåll, ge akt på fjädrar som kan fara iväg.

Finns flera tidigare trådar som behandlar samma ämne på Atlas.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

BM425

#3 » 13:15:53, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista bilden beskriver också minimum lufttryck 5,3 bar för att bromsar o svängbroms ska fungera riktigt.
Ska inte gå att köra maskinen utan detta lufttryck.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

nils_s (trådstartaren)

#4 » 14:44:53, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Är tryckregulatorn den lilla lådan som är på bild 2? Kan maskin få för högt lufttryck för den tryckmätaren på bild 1 gick tidigare i botten. Eller vad för värde skall jag sikta efter? Jag vill inte gärna borra och installera en ventil i hydrauliktanken. Jag släpper ju ut kondens och lufttryck efter varje gång jag kört maskin men du tänker att det går för långsamt eller att det inte påverkar trycket på hydraulikoljan och att det kommer att spruta oavsett.
nils_s
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:53:38, 03-08-2021
Ort: Ljusdals kommun
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1302


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se