Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Ventilfel skopan går bara i en riktning helt plötsligt

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

FH115 (trådstartaren)

#1 » 08:51:26, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Fattar att problemet är skumt men alla förslag/ spekulationer på vad jag mer kan kolla uppskattas.

Har en Fiat Hitachi 95a med Lamborghini ventilpaket och som jag förstår är detta servovientiler drivna av pilottryck från spakarna men med någon form av tryckavkännare på varje ventil som jag inte vet vad den egentligen gör. Bedömer att denna avkännare inte kan påverka funktionen i ventilen dvs ingen reläfunktion = inget elfel troligt.

Grävaren fungerade utmärkt förutom att knäckbommen bara gick åt ett håll. Mekade med detta genom att kolla pilotflödet, korskopplade pilotslangarna och kolvslangarna men allt tyder på att ventilen bara fungerade åt ett håll dvs inte fel på pilotflöde eller kolv. Varje servoventil har också en justering och när jag vred på denna till olika extremlägen dvs max öppenoch stängd så gick helt plötsligt gick det hela igång och har funkat sedan dess.

Som lök på laxen upptäckte jag helt plötsligt (i samband med att detta började fungera) samma fenomen för skopan dvs nu går den helt plötsligt enbart i en riktning. Samma "behandling" och undersökning gjordes men inget fel kunde hittas mer än att ventilen verkar fungera bara åt ett håll. Öppnar man tex slangarna till kolven helt så kommer det rikligt med olja ur båda slangarna när motorn är på (vilket jag upplever som felaktigt) och drar man spaken åt det håll som fungerar ökar trycket ur slangen som sig bör medan om man gör det på den icke fungerande riktningen så sker ingen förändring dvs konstant oljeflöde ur båda slangarna.

Har någon någon form av tips vad detta kan vara och vad jag mer kan kolla innan jag river ur hela ventilpaketet?
FH115
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:30, 16-11-2021
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fiat Hitachi 115



Bengt Erik Eriksson

#2 » 09:59:10, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara tätningar på servokolven som ät otäta och eller olja bakom servokolvarna. Har altså ingen aning om detta system men tar mig friheten att spåna lite.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ja-bond77

#3 » 10:33:21, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servokolvarna är alltså plunscharna under hyttspakarna? Kan inte dess funktion direkt utantill men har svårt att se att där bildas något "baktryck"...

Att det pumpas ut lågtrycksolja på både A och B-matningar till en hydraulcylinder är helt normalt då returtrycket alltid ligger på mest överallt inom ett hydraulssytem. Denna funktion återfyller en cylindersida om själva arbetspumpen inte hinner med att mata olja dit. Typ då man släpper stickan snabbt på grävaren/kranen...

Men varför det inte ger tryck till skopfunktionen slår mig inte så där direkt just nu...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BM425

#4 » 11:16:47, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du mätt trycket i servosystemet?
För lågt tryck kan göra att ventiler inte öppnar som de ska. Vid för lågt tryck så går antagligen oljan direkt tillbaka till tanken.

Gäller även pumpen den måste kunna ge ett flöde som gör att servoventilerna öppnar. Dessa har ett förutbestämt läckage, är flödet för lågt så läcker det bara igenom.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

2 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

FH115 (trådstartaren)

#5 » 11:35:28, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra ideer.

Bra att få vet att det ska vara lite grundtryck i systemet, då är det inte läckande ventil på nått sätt.

Dåligt pilottryck: Har varit en hypotes men förutom att fixa pilotfiltret så har jag korskopplat piloterna dvs ventilen funkar lika illa även om jag byter pilotslangarna in-ut mot ut-in.

PIloterna och "spak-plungarna": Vid öppna pilotslangar pumpas olja snyggt och prydligt i var och en vid spakutslag men svårt att säga exakt när de får mottryck och om någon ev har lägre tryck än den andra.

Även kört med motverkande pilotslang borta dvs skulle ventlien läcka borde allt mottryck gå fritt ut på andra sidan (om det är så det hela funkar)

Att dessutom felet hoppat från bomknäcken till skopan indikerar att det är nått skräp som flyter på pilotsidan, men att skräpet skulle gå från en spak genom pilotfiltret och genom en helt annan spak till en ny ventil verkar aningen långsökt.

Nu har jag snart bara kvar att det är övernaturliga krafter i rörelse som inte vill att jag ska gräva min husgrund :???:

1 person gillar det här inlägget.
FH115
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:30, 16-11-2021
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fiat Hitachi 115

ja-bond77

#6 » 20:33:36, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det möjligt att lossa servoslangarna på skopcylinderventilen och manuellt peta på sliden och kolla så att den inte kilat fast av nån smuts? Fjädrarna under servokåporna kan kräva lite kraft att påverka manuellt så det kan eventuellt behövas lite brytande med brytjärn och nån liten tapp...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

BM425

#7 » 21:59:13, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

FH115 skrev:Nu har jag snart bara kvar att det är övernaturliga krafter i rörelse som inte vill att jag ska gräva min husgrund :???:

Har hänt på Island att de ändrade vägens dragning när maskinerna började haverera av okänd anledning.
Så prata med de naturväsen som finns på tomten.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Jac

#8 » 16:51:02, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

FH115 skrev:Att dessutom felet hoppat från bomknäcken till skopan indikerar att det är nått skräp som flyter på pilotsidan, men att skräpet skulle gå från en spak genom pilotfiltret och genom en helt annan spak till en ny ventil verkar aningen långsökt.


Ända sättet samma skräp kan byta ventilsektion är om det befinner sig på trycksidan. Låter långsökt men inte omöjligt...
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#9 » 18:10:35, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Chockventilen kanske fastnat i öppet läge?

Annars så är nog ändå kontroll av servotrycket bästa åtgärden då det mycket väl kan vara olika justering på olika funktioner.

Sen har jag inte en aning om det är en vanlig slid eller hur mycket grejer som finns i sliden ellr i ventilsektionerna, här skulle behövas en sprängskiss
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#10 » 18:26:16, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vilken riktning fungerar kolven? Kolv in eller kolv ut?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

BM425

#11 » 11:03:17, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med om att en kolvstång har brustit, den gick bara att köra utåt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

3 personer gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

akkamaan

#12 » 17:02:18, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Jag har varit med om att en kolvstång har brustit, den gick bara att köra utåt.

Det var därför jag ställde min fråga. Eller att kolven lossnat från kolvstången. I land kan det räcka med ett stort haveri på kolvtätningen. Men då borde man i alla fall se försök på inåtgående rörelse. Kolven är ju svagare på inåtgående också...
Ganska enkelt att kolla upp detta...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#13 » 17:54:01, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

citat från första inlägget
Öppnar man tex slangarna till kolven helt så kommer det rikligt med olja ur båda slangarna när motorn är på (vilket jag upplever som felaktigt) och drar man spaken åt det håll som fungerar ökar trycket ur slangen som sig bör medan om man gör det på den icke fungerande riktningen så sker ingen förändring dvs konstant oljeflöde ur båda slangarna.

detta talar ju emot kolvproblem
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#14 » 18:36:23, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:citat från första inlägget
Öppnar man tex slangarna till kolven helt så kommer det rikligt med olja ur båda slangarna när motorn är på (vilket jag upplever som felaktigt) och drar man spaken åt det håll som fungerar ökar trycket ur slangen som sig bör medan om man gör det på den icke fungerande riktningen så sker ingen förändring dvs konstant oljeflöde ur båda slangarna.

detta talar ju emot kolvproblem

Vet inte om du skriver vad du menar eller kanske uttrycker dig fel? :klia:
Om man vill kolla om det är "kolvfel" så lossar man slangen på kolvens +sida och sedan försöker att göra en inåtgående rörelse. Kommer det då olja ut ur kolvens +port så är det något fel inuti kolven, antingen ahar kolven lossa från kolvstången eller att kolvtätningen har havererat.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#15 » 02:52:41, 30-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

FH115 skrev:Hej
Fattar att problemet är skumt men alla förslag/ spekulationer på vad jag mer kan kolla uppskattas.

Har en Fiat Hitachi 95a med Lamborghini ventilpaket och som jag förstår är detta servovientiler drivna av pilottryck från spakarna men med någon form av tryckavkännare på varje ventil som jag inte vet vad den egentligen gör. Bedömer att denna avkännare inte kan påverka funktionen i ventilen dvs ingen reläfunktion = inget elfel troligt.

Grävaren fungerade utmärkt förutom att knäckbommen bara gick åt ett håll. Mekade med detta genom att kolla pilotflödet, korskopplade pilotslangarna och kolvslangarna men allt tyder på att ventilen bara fungerade åt ett håll dvs inte fel på pilotflöde eller kolv. Varje servoventil har också en justering och när jag vred på denna till olika extremlägen dvs max öppenoch stängd så gick helt plötsligt gick det hela igång och har funkat sedan dess.

Som lök på laxen upptäckte jag helt plötsligt (i samband med att detta började fungera) samma fenomen för skopan dvs nu går den helt plötsligt enbart i en riktning. Samma "behandling" och undersökning gjordes men inget fel kunde hittas mer än att ventilen verkar fungera bara åt ett håll. Öppnar man tex slangarna till kolven helt så kommer det rikligt med olja ur båda slangarna när motorn är på (vilket jag upplever som felaktigt) och drar man spaken åt det håll som fungerar ökar trycket ur slangen som sig bör medan om man gör det på den icke fungerande riktningen så sker ingen förändring dvs konstant oljeflöde ur båda slangarna.

Har någon någon form av tips vad detta kan vara och vad jag mer kan kolla innan jag river ur hela ventilpaketet?


det var detta jag avsåg och som talar för ventilfel, dock var det kanske fel av mig att skriva att det talar mot kolvproblem då något test inte verkar utförts. För en sak jag har lärt mig är att vid svårbegripliga fel är det ofta två saker som felar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se