Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo EC18E svag bom.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

David Nilsson (trådstartaren)

#1 » 11:35:31, 06-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej allihopa. Tänkte kolla här på forumet om det är någon som kanske jobbar med volvo maskiner eller vet vilken ventil som är till bommen.

En kort story. Har en liten volvo på 1,8ton med lång sticka och engcon rotor. Tycker maskinen är riktigt trevlig dock så är den lite svag i bommen. Vad jag fått veta så är bommens styrka inställd så att den inte ska kunna lyfta så att maskinen välter. Det roliga är att stickan är mycket starkare. Problemet jag har är att jag inte får upp bommen om jag inte drar in lasten mot maskinen och sedan kör med dubbla kommandon. När jag väll fått upp bommen så är det inga problem att lyfta upp med stickan. I cylindern för bommen så sitter det en fjäder som bromsar sista biten in för att inte kolven ska i full fart nå sitt ändläge.
Jag tror att själva arbetstrycket för bommen ska kunna ställas in utan att behöva ändra trycket i hela maskinen. Övriga arbetstrycket är rätt, dvs 172bar.

Har försökt följa ledningarna från bom cylindern men lyckas inte se vart dem går.

Är det någon som kan ha vetskap om hur maskinen är byggd eller till och med kanske kan få fram en ritning som visar hur bommens hydraulik är byggd?

Frågat på swecon men dem verkar inte vara så intresserade.

Tackar för all hjälp jag kan få!
Mvh David Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220606/aac049ddfef602fc5c2982e7ccecafa5.jpg


Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
David Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:46, 17-06-2017
Ort: Sollentuna
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Bobcat 443
Volvo EC18E
Tahoe - 99



Jac

#2 » 12:20:51, 06-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

David Nilsson skrev:Vad jag fått veta så är bommens styrka inställd så att den inte ska kunna lyfta så att maskinen välter.

Hmm, tveksam till det. Forummedlem Nixs har god kunskap om dessa maskiner, har vi tur så dyker han upp.

David Nilsson skrev:Det roliga är att stickan är mycket starkare. Problemet jag har är att jag inte får upp bommen om jag inte drar in lasten mot maskinen och sedan kör med dubbla kommandon.

Hade det varit vanlig LS hade jag misstänkt läckage i en LS-skyttelventil men jag tror det är flowsharing på dessa maskiner och då finns det inga LS-skyttelventiler. Kanske kompensatorn för bommen har fastnat eller nåt...

David Nilsson skrev: I cylindern för bommen så sitter det en fjäder som bromsar sista biten in för att inte kolven ska i full fart nå sitt ändläge.
Nån fjäder tror jag knappast det är. Ändlägesdämpning på en cylinder brukar vara hydraulisk, sista cm'na tvingas oljan ut från cylindern att gå genom en strypning (innebyggd i cylindern).

David Nilsson skrev:
Jag tror att själva arbetstrycket för bommen ska kunna ställas in utan att behöva ändra trycket i hela maskinen.

Hade det varit "vanlig" LS så hade det varit så, men nu tror jag detta är flowsharing. Nixs?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Janson1

#3 » 06:06:42, 07-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror: Den har dragande lyftcylinder för bommen och en extra tung grundlast i form av rototilt och på bilden en planerskopa. Det är helt enkelt lite för tungt för maskinen... Sen vet jag inte om man överhuvudtaget har vältskydd i systemet, bär man sig illa åt så välter dom väl ändå? Men, sätt manometern direkt på lyftcylinderns minussida (upptill) och mät trycket då den inte orkar. Medicinen kan vara en något större cylinder eller en cylinder med lite mindre diameter på själva kolvstången om det nu visar sig att det redan är fullt tryck...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

David Nilsson (trådstartaren)

#4 » 07:11:11, 07-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att jag läst det någonstans att den har en reducerad lyftkraft för att inte välta och det är det som stör mig mest. Sen att lyfta med stickan är inget problem. Bara bommen som inte vill.

Tyvärr så har jag ingen tryckmätare med rätt kopplingar just nu för att sätta på cylindern till bommen. Det skulle vara det bästa sättet för att veta om det är ett lägre tryck just där eller om det är samma som i övriga. Ska se om jag kan lösa en T koppling till detta.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
David Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:46, 17-06-2017
Ort: Sollentuna
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Bobcat 443
Volvo EC18E
Tahoe - 99

David Nilsson (trådstartaren)

#5 » 07:50:32, 08-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Jag har nu mätt trycket i cylindern för bommen och det är samma som i övriga maskinen, dvs 170 bar.

Så för att få den starkare i bommen så krävs det en grövre cylinder.

Skönt ändå att jag nu får lägga det bakom mig att bommen skulle ha en reducerad lyftkraft.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
David Nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:46, 17-06-2017
Ort: Sollentuna
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Bobcat 443
Volvo EC18E
Tahoe - 99


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se