Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo EC20B läckage genom tryckgivare/sensor

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Andthu (trådstartaren)

#1 » 07:03:22, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett läckage genom en tryckgivare som satt monterat i ett hydraulblock alldeles under stolen. Tog ur den och pluggade blocket så jag kunde köra vidare. Jag upplever ingen skillnad på maskinen och det kom inte nån felvarning eller så. Tydligen så var det ström på kontakten till givaren så kabelskorna fick isoleras så länge. Har beställt och fått en ny givare en suco 1-10 bar 1/4 anslutning. Vad jag kan se så är den justerbar med en ställskruv. Jag har inte en susning vad denna har för funktion och heller inte hur man ev ska ställa in den. Är det någon som vet vad jag pratar om för en givare?
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04



torbjorn_forsman

#2 » 11:23:37, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen en givare (som lämnar analog utsignal), eller är det en tryckvakt (med till/från -funktion)? I och med ställskruven så kan man misstänka att det är en vakt med inställbart omslagstryck.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andthu (trådstartaren)

#3 » 12:16:40, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Är det verkligen en givare (som lämnar analog utsignal), eller är det en tryckvakt (med till/från -funktion)? I och med ställskruven så kan man misstänka att det är en vakt med inställbart omslagstryck.


Kan du förklara för mig vad ett omslagstryck är? Det är nog som du säger en vakt, det betvivlar jag ej. Men vad har den för funktion och varför finns den. Det skulle jag vilja veta och hur man ställer in den så den funkar som tänkt.

Mvh Andreas
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

torbjorn_forsman

#4 » 12:38:06, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Omslagstrycket = det tryck då vakten slår till respektive från. Om du har köpt den som originalreservdel så är det stor sannolikhet att den levereras rätt inställd. Annars borde det väl stå i VHB för maskinen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andthu (trådstartaren)

#5 » 13:32:18, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Omslagstrycket = det tryck då vakten slår till respektive från. Om du har köpt den som originalreservdel så är det stor sannolikhet att den levereras rätt inställd. Annars borde det väl stå i VHB för maskinen?


Jag har inte köpt den som en originaldel utan köpte den av Elfa. Jag har tyvärr ingen VHB. Är det någon som ev har en sådan som man kanske kunde få köpa eller om det kanske finns digitalt. Annars monterar jag väl dit den som den kom så får vi se om den larmar när vi börjar köra och belastar hydrauliken.
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se