Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Tappat all hydraulikfunktion - Kubota kx61

21 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

yttersjö575 (trådstartaren)

#16 » 17:02:09, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid lite närmare lyssnande kring Hydraulpumpen med dieselmotorn igång så tycker jag det småskramlar lite illavarslande, har nog inte hört så mycket sådant tidigare. Som jag då uppfattar verkar det ju pumpen bestå av vara 3 stycken segment med varsin Utgående tryckanslutning, någon som vet om det är olika tryck ut ur dessa...?

Jag skulle vilja skriva ur någon av fyrkantpluggarna ur slangblockena för utgående tryckslangarn och prova se om det kommer något...
Känns verkligen som pumpen inte bygger något tryck överhuvudtaget....
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten



yttersjö575 (trådstartaren)

#17 » 18:07:56, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittat man genom inspektionshålet i sprängkåpan verkar synas en avsliten bult, typ M8...

SÅ skulle kunna betyda att den trekantiga "överföringsplattans" tre infästningsbultar slitits av och då försvinner ju överföringsinfästningen till pumpaxeln...

På fotona här syns även ett "nygjort" spränghål där tex en bultskalle tryckts ut...
Kan även vara att det lilla skrammel/oljudet från området kommer från mer rester inuti sprängkåpan.

Öppnade och tappade ut till synes fin hydraulolja från de tre fyrkantiga pluggar på hydraulpumpens ventilblock...
Bild
Bild
Bild
Bild
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

Jac

#18 » 18:30:05, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror detta är rätt schema.

Vanligt opencenter system, två pumpar ger olja till hälften av grävfunktionerna vardera och vars en larv. Den tredje pumpen ger olja till sväng, bomsväng och schaktblad. En liten servopump försörjer spakarna med en liten mängd olja med lågt tryck.
Att fördela funktionerna på detta sättet på 3 pumpar är vanligt. Nyare maskiner har variabla grävpumpar med effektreglering och logik för raklarvning, annars ganska likt.

Dom stora sväng- och grävpumparna pumpar olja med nästan noll tryck rakt genom ventilpaketet till tank (därav namnet opencenter) så länge man inte rör nån spak. Så fort man drar i en spak stryper man centrumkanalen och trycket byggs upp tills funktionen börjar röra sig.
Genom att dela upp grävfunktionerna på två pumpar så undviker man att funktionerna påverkar varandras hastighet och styrka vid samtidig körning av flera funktioner. Samma för svängen. Med flera pumpar undgår man också att en högt belastad funktion (t.ex. skopbryt) drar upp trycket (och därmed bränsleförbrukning och värmegenerering) för alla funktioner.

Servopumpen står alltid och blåser olja över tryckbegränsaren ap när säkerhetsspaken är i grävläge. Att låta en pump stå och blåsa över en tryckbegränsare generar värme men eftersom pumpen bara är ca 4 lpm och trycket bara är ca 25 bar så blir det inte mer än ca 200 watt.

Kul detalj är att det är två tryckbegränsare till grävpumparna, en på 165 bar och en på 150 bar. Den växlar ner till 150 bar om svängtrycket går över 60 bar. Detta är en primitiv form av effektreglering, alltså att man kan ha lite större pumpar för att få bra fart men ändå inte överbelasta dieselmotorn när det går tungt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

yttersjö575 (trådstartaren)

#19 » 20:50:08, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tror detta är rätt schema.

Vanligt opencenter system, två pumpar ger olja till hälften av grävfunktionerna vardera och vars en larv. Den tredje pumpen ger olja till sväng, bomsväng och schaktblad. En liten servopump försörjer spakarna med en liten mängd olja med lågt tryck.
Att fördela funktionerna på detta sättet på 3 pumpar är vanligt. Nyare maskiner har variabla grävpumpar med effektreglering och logik för raklarvning, annars ganska likt.

Dom stora sväng- och grävpumparna pumpar olja med nästan noll tryck rakt genom ventilpaketet till tank (därav namnet opencenter) så länge man inte rör nån spak. Så fort man drar i en spak stryper man centrumkanalen och trycket byggs upp tills funktionen börjar röra sig.
Genom att dela upp grävfunktionerna på två pumpar så undviker man att funktionerna påverkar varandras hastighet och styrka vid samtidig körning av flera funktioner. Samma för svängen. Med flera pumpar undgår man också att en högt belastad funktion (t.ex. skopbryt) drar upp trycket (och därmed bränsleförbrukning och värmegenerering) för alla funktioner.

Servopumpen står alltid och blåser olja över tryckbegränsaren ap när säkerhetsspaken är i grävläge. Att låta en pump stå och blåsa över en tryckbegränsare generar värme men eftersom pumpen bara är ca 4 lpm och trycket bara är ca 25 bar så blir det inte mer än ca 200 watt.

Kul detalj är att det är två tryckbegränsare till grävpumparna, en på 165 bar och en på 150 bar. Den växlar ner till 150 bar om svängtrycket går över 60 bar. Detta är en primitiv form av effektreglering, alltså att man kan ha lite större pumpar för att få bra fart men ändå inte överbelasta dieselmotorn när det går tungt.


TACK för utförligt svar!

NU har jag kommit "fram" till "brottsplatsen"; alla 3 bultar har gått av, splinsen för pumpaxeln i den trekantiga medbringaren ser dock ok ut, även de cylindriska aluminiumhylsorna för respektive bult ser hyffsade ut, något ovala hål så funderar skarpt på att gå upp på M12 bultar istället för M10, vad tror ni?

Och när man nu ändå har lös pumpen, den går att snurra rätt lätt med handen, känns som kugghjulspump när man snurrar axeln...Finns det något snabbt eller enkelt sätt att kolla skicket på den, kan ju inte vara alltför komplicerad att plocka isär...??

NOTERA dock att på svänghjulet ser det ut som att bultar gått av 2ggr tidigare och man har borrat nya hål eftersom man inte verkar fått ur de avbrutna bultarna...!!

Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

Jac

#20 » 22:06:16, 19-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips om renlighet och hydraulik, några gruskorn i en pump kan fort halvera livslängden. Gör rent allting innan du öppnar slangkopplingar etc.

Lite suspekt när kraftupptagande delar runt en pump går sönder. Förhoppningsvis är det som som Turbodiesel säger, att grejorna är underdimensionerade från början. Det finns dock en liten risk att nåt snille har varit i farten och skruvat på tryckbegränsningsventilerna för att maskinen ska bli starkare.

Man kan kanske möjligtvis litegrann se skicket på en pump genom att öppna och se hur mycket kugghjulen har ätit sig in i aluminiumhuset. Pumpens täthet kommer av att gapet mellan tänder och hus är nästan noll så slitagegränsen är liten, säkert under 1/10 mm.

Teoretiskt sätt ska en hydraulpump ge samma flöde oavsett tryck (tryckbegränsningen ligger i en extern tryckbegränsningsventil har man inte det smäller en axel eller liknande direkt). I verkligheten har pumpar alltid ett visst internläckage.
Det bästa och mest korrekta sättet att kolla skicket på pumpar är att mäta flöde vid olika tryck men det krävs mätinstrument för det. Jabond-77 testar pumpar till sin Kockums dumper här, dessa pumpar är dock tokslut: https://youtu.be/JHWl9xkuVTQ

En ny pump tappar kanske 10% flöde när belastningstrycket går från noll till max (250 bar eller nåt sånt) vid nominellt varvtal och oljeviskositet. Kanske slitagegränsen är ytterligare 10%, jag vet inte, det är svårt att finna info om detta.
Att mäta trycket på tomgång kan också ge en indikation om skicket, den bör klara att hålla inställt tryck. Gör den inte det så betyder det att internläckaget är större än hela flödet på tomgång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

yttersjö575 (trådstartaren)

#21 » 23:49:43, 27-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Tror detta är rätt schema.

Vanligt opencenter system, två pumpar ger olja till hälften av grävfunktionerna vardera och vars en larv. Den tredje pumpen ger olja till sväng, bomsväng och schaktblad. En liten servopump försörjer spakarna med en liten mängd olja med lågt tryck.
Att fördela funktionerna på detta sättet på 3 pumpar är vanligt. Nyare maskiner har variabla grävpumpar med effektreglering och logik för raklarvning, annars ganska likt.

Dom stora sväng- och grävpumparna pumpar olja med nästan noll tryck rakt genom ventilpaketet till tank (därav namnet opencenter) så länge man inte rör nån spak. Så fort man drar i en spak stryper man centrumkanalen och trycket byggs upp tills funktionen börjar röra sig.
Genom att dela upp grävfunktionerna på två pumpar så undviker man att funktionerna påverkar varandras hastighet och styrka vid samtidig körning av flera funktioner. Samma för svängen. Med flera pumpar undgår man också att en högt belastad funktion (t.ex. skopbryt) drar upp trycket (och därmed bränsleförbrukning och värmegenerering) för alla funktioner.

Servopumpen står alltid och blåser olja över tryckbegränsaren ap när säkerhetsspaken är i grävläge. Att låta en pump stå och blåsa över en tryckbegränsare generar värme men eftersom pumpen bara är ca 4 lpm och trycket bara är ca 25 bar så blir det inte mer än ca 200 watt.

Kul detalj är att det är två tryckbegränsare till grävpumparna, en på 165 bar och en på 150 bar. Den växlar ner till 150 bar om svängtrycket går över 60 bar. Detta är en primitiv form av effektreglering, alltså att man kan ha lite större pumpar för att få bra fart men ändå inte överbelasta dieselmotorn när det går tungt.



Ser man till denna skiss så indikerar ju att just P3-delen av pumpen som felar; schakblad, hyttsnurr och bomsväng är helt döda...

Försöka sig på mäta tryck eller kanske tom köra startmotorn med öppnad tryckslang på P3, för å se om det kommer nå olja...eller spån...:-/

Steg 2 kanske få tag på Manometer och trycktesta P3 på tomgång, samt gröna av synligt länkage att allt verka helt.

NÅGRA andra Förslag?
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se