Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Tappat all hydraulikfunktion - Kubota kx61

21 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

yttersjö575 (trådstartaren)

#1 » 09:42:00, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har en gammal gårdsgrävare Kubota kx61 (80-talare troligen?) som nu tappat ALLA funktioner på hydrauliken.

Dieselmotorn startar och går hur fint som helst, men alltså inte en tillstymmelse till att få någon hydraulik att ens rycka till i försök till att röra sig. Jag är ny på grävmaskiner och vet inte i vilken ände jag ska börja.

Nya filter alltigenom bytte vi för 1 år sedan och den har gått runt 50-100 timmar säkert sedan dess.

Felbilden ser som så att till å börja med så hände det någon gång ibland att vid uppstart så gick endast schaktbladet och drivning fram/bak samt "hälften" av grävarmsfunktionerna, men man kunde då inte snurra tornet eller använda "andra hälften" av grävarmsfunktionerna.
Det MÄRKLIGA var att stängde man då av den en stund och återkom en stund senare så kunde helt plötsligt ALLA funktioner vara tillbaka och fullt fungerande grävmaskin igen.
Dom här tappade hydraulikfunktionerna kunde som sagt vara borta vid uppstart helt slumpmässigt känns det som, fanns ingen logik till att det ofta fungerade direkt vid uppstart men "felfrekvensen" att funktionerna uteblev vid uppstart ökade allt eftersom.

Och nu spelar det ingen roll hur länge jag väntar eller hur jag än försöker röra spakar eller pedaler så funkar INGEN Hydraulik!
Det hörs inga som helst missljud, oljud eller liknande annat än dieselmotorn som brummar på felfritt. Det fanns måhända ett litet litet svagt oljud? när man engageade (lade säkerhetsspak/hydraulikflödesspaken i ON-läge). Kan det vara något lager eller liknande som skurit i hydraulpumpen elelr annat som kärvat/låst så Flödet nu är NOLL?

TIPS och RÅD mottages tacksamt, måste få igång denna maskin närmaste veckan :-/

Tillvägagångssätt för felsökning?

PS. jag har hittat en Workshop manual för maskinen här på sidan som jag börjat läsa i...men konkreta erfarenheter eller sakliga tips värt mera!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten



Sparrow

#2 » 12:07:02, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag inget om hur din maskin är konstruerad i hydraulsystemet, men eftersom allt är "dött" så börja med att kolla pumpdrivningen. Brukar va nån typ av fiberkoppling lr liknande mellan motor/pump.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Alrik

#3 » 12:35:47, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De du nämner som säkerhetsspak är brytare för att hydrauliken ska fungera via spakarna eller ej? Eller normalt rör du inte den spaken alls när du startat maskinen?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Jac

#4 » 12:55:01, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna manualen stämmer bra med antal och typ av pumpar: Kubota KX31/KX41/KX61/KX71/KX101/KX151 workshop manual

I vanlig ordning har maskinen har servospakar till allt utom larver och schaktblad. Är det fel på servokretsen så kommer larver och schaktblad fortfarande fungera.
Säkerhetsspaken blockerar tillförseln till spakarna och dränerar servopumpen till tank. Det kan vara värt att kolla att där inte är nåt internt glapp mellan armen och själva ventilen. Det behövs heller inte mycket internläckage i ventilen för att dränera bort dom knappa 4 lpm som servopumpen ger.

Det sitter ett litet filter till varje spak, kanske är det bara några sintrade pluggar inne i en hydraulkoppling eller nåt. Kolla så att inte dom är igensatta.

Dessa ting går alltså inte på blad och larver men dina ursprungliga fel indikerade detta.

Om allt är dött är jag enig med tidigare post, kolla drivningen till pumparna, kan vara bortrostade splines eller nåt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

yttersjö575 (trådstartaren)

#5 » 13:46:29, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:De du nämner som säkerhetsspak är brytare för att hydrauliken ska fungera via spakarna eller ej? Eller normalt rör du inte den spaken alls när du startat maskinen?


STÄMMER, Röda säkerhetsspaken är ON/OFF för hydrauliken. När man startat maskinen rör man Röd spak till andra ändläget och då får man igång hydrauliken, men NU gör det alltså ingen skillnad...
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

Alrik

#6 » 13:55:05, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

yttersjö575 skrev:
Alrik skrev:De du nämner som säkerhetsspak är brytare för att hydrauliken ska fungera via spakarna eller ej? Eller normalt rör du inte den spaken alls när du startat maskinen?


STÄMMER, Röda säkerhetsspaken är ON/OFF för hydrauliken. När man startat maskinen rör man Röd spak till andra ändläget och då får man igång hydrauliken, men NU gör det alltså ingen skillnad...


Då skulle jag börja felsöka där vid säkerhetsspaken.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

yttersjö575 (trådstartaren)

#7 » 14:53:35, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:Nu kan jag inget om hur din maskin är konstruerad i hydraulsystemet, men eftersom allt är "dött" så börja med att kolla pumpdrivningen. Brukar va nån typ av fiberkoppling lr liknande mellan motor/pump.


Hmmm, ja det är ju något sådant jag funderar lite kring, men kan i dagsläget för lite...

Drivningen/övergången från motorns vevaxel till Hydraulpumpen, enligt denna skiss i manualen så är det väl kugghjulsdriven pump iaf. Rakt mot Dieselmotorns vevaxel?
Det ser dock ut som det sitter någon slags converterkåpa monterad mellan motorblocket och hydraulpumpen, mån tro det är där inne som kugghjulsdrivnignen sitter...så klart...?
Bild
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

yttersjö575 (trådstartaren)

#8 » 14:58:48, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:
yttersjö575 skrev:
Alrik skrev:De du nämner som säkerhetsspak är brytare för att hydrauliken ska fungera via spakarna eller ej? Eller normalt rör du inte den spaken alls när du startat maskinen?


STÄMMER, Röda säkerhetsspaken är ON/OFF för hydrauliken. När man startat maskinen rör man Röd spak till andra ändläget och då får man igång hydrauliken, men NU gör det alltså ingen skillnad...


Då skulle jag börja felsöka där vid säkerhetsspaken.


hmmm MEN Röda spaken verkar bara stänga/starta flödet till Grävarmen (joysticksen) medans stående spakarna för drivbanden och spaken för Schaktbladet HAR ALLTID kunna köras oberoende av Röda Spakens läge....
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

yttersjö575 (trådstartaren)

#9 » 15:07:46, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Denna manualen stämmer bra med antal och typ av pumpar: Kubota KX31/KX41/KX61/KX71/KX101/KX151 workshop manual

I vanlig ordning har maskinen har servospakar till allt utom larver och schaktblad. Är det fel på servokretsen så kommer larver och schaktblad fortfarande fungera.
Säkerhetsspaken blockerar tillförseln till spakarna och dränerar servopumpen till tank. Det kan vara värt att kolla att där inte är nåt internt glapp mellan armen och själva ventilen. Det behövs heller inte mycket internläckage i ventilen för att dränera bort dom knappa 4 lpm som servopumpen ger.

Det sitter ett litet filter till varje spak, kanske är det bara några sintrade pluggar inne i en hydraulkoppling eller nåt. Kolla så att inte dom är igensatta.

Dessa ting går alltså inte på blad och larver men dina ursprungliga fel indikerade detta.

Om allt är dött är jag enig med tidigare post, kolla drivningen till pumparna, kan vara bortrostade splines eller nåt.


FÖRSTÅR jag allt rätt om jag säger att Hydraulpumpen skall alltid snurra så länge dieselmotorn snurrar, OM kraftöverföring/splinse/kuggar är hela?

OCH jag skulle egentligen vilja starta dieselmotorn och öppna/pysa/lufta ut någon koppling/ventil/skruv så jag kan få det bekräftat OM den snurrar och ger något som helst flöde ELLER om pumpen helt står stilla? KAN man kolla på något mer ofarligt sätt med dieselmotorn i drift om Hydraulpumpen ger nå flöde???
Bild
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

johaniskogen

#10 » 15:11:43, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär finnas flertalet mätuttag du kan använda dig av. Införskaffa dig några manometrar. Man har mkt nytta av dom
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

yttersjö575 (trådstartaren)

#11 » 15:12:26, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här hittade jag även en rätt bra systemöversikt för oljan:


Bild
yttersjö575
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:57, 22-04-2008
Ort: Västerbotten

Turbodiesel

#12 » 15:19:14, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har någon typ av vibrationsdämpande koppling mellan hydraulpumparnas axel & dieselmotorn.

De lite större & kanske något nyare med kolvpump har sex? små gummistålbussningar som gärna går sönder med några tusen timmars mellanrum. Just den varianten är både enkel & billig att laga, brukar börja skramla en tid innan haveri.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

bonnen513

#13 » 15:24:13, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan lossa tryckledningen ut från pumpen och antingen starta eller bara köra på startmotorn.
Kommer det då inget så kan du ju kolla in i pumpen genom tryckanslutningen medans du kör på startmotorn och se om kugghjulen snurrar.
Snurrar dom så bör ju felet vara på sugsidan, antingen sugfilter, krackelerad sugslang eller att det suger luft.
För oljenivå har du väl koll på?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Alrik

#14 » 15:35:19, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

yttersjö575 skrev:
hmmm MEN Röda spaken verkar bara stänga/starta flödet till Grävarmen (joysticksen) medans stående spakarna för drivbanden och spaken för Schaktbladet HAR ALLTID kunna köras oberoende av Röda Spakens läge....


Missade detaljen om blad och drivning. :ohnej:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Jac

#15 » 15:39:26, 12-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju relevant iallafall. För mig låter det som om det är två helt olika fel på maskinen, ett som bara går på servostyrda funktioner och ett som går på all hydraulik.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se