Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo EC15C slänthydraulik för snabb...

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

peppeh (trådstartaren)

#1 » 14:48:14, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej forumet, jag har skaffat mig en lite grävare (EC15C) men jag upplever att slänthydrauliken (skop-tilten) är alldeles för snabb, skopan kastar sig från läge till läge och enda sättet att få en någorlunda kontrollerad rörelse är att sätta skopan mot backen vi justering och detta är inte optimalt om man vill kunna smyga lite med tilten...

Frågan nu är om det går att sätta en strypventil (inte en optimal lösning för mig) eller om man skall försöka bygga om med proportionella ventiler och allt vad det innebär(!) Jag har sökt både forumet och nätet utan några riktigt bra resultat, är det någon vänlig själ här som kan peka mig i rätt riktning för att:

A) hitta servicemanual där jag ser kopplingarna för hydrauliken.
B) Ett bra ställe att köpa prisvärda ventiler från, gärna från en demontering av gamla maskiner exempelvis.

En id'e var att bygga på befintligt ventilpaket men jag vet inte vad Volvon använder för märke/modell på ventiler och om det ens är möjligt att bredda ventilpaketet ytterligare, kan ju bli trångt där under golvet. :vissla:

Tacksam för alla svar och om någon vänlig själ har en servicemanual till Volvo EC15C årsmodell 2011 som dom kan tänka sig att dela med sig av blir jag glad! :wave:
peppeh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:15, 28-10-2015
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC15B och Volvo EC15C



bert

#2 » 18:38:12, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte enklast och sätta en strypning i tiltkolven på på skopan? allra enklast är är väl och svetsa igen en del av hålet finns väl strypnipplar och köpa annars som man får borra till lämplig storlek
Har gjort så själv till rotatorn på skogskranen med gott resultat
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Jac

#3 » 19:56:05, 27-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att sätta strypningar (strypback) på en skoptilt är en lite mer ok lösning för ett open center system (som ovan nämnda skogskran antagligen är.

EC15 tror jag har LS flowsharing (LUDV) konfigurerat för fast pump. Det går att sätta strypbackventiler där också men det systemet försvarar sitt flöde aggressivt, hastigheten går inte ner förrän man har strypt så mycket att pumpen går på maxtryck. Liknande frågeställning brukar dyka upp med ojämna mellanrum, man borde skriva lite mer om det.

Lite googlande gav att maskinen har ett Rexroth (Sigma?) SX10 ventilbord (nixs dyker upp ibland och reder ut då han kan dessa, vi kan bara hoppas). Proportionalt ska det ju vara men hur styr du den egentligen?
Antagligen ger sliden på extrafunktionen fullt flöde. Den flottaste lösningen hade varit en slid med mindre krypspår som ger ut lagom mängd olja. Inget som den lokale Rexroth handlaren har på hyllan och antagligen får han 20 piskrapp om han frågar Rexroth centralt. En lattjo lajban grej man dock kan pröva är att byta plats på sliderna mellan schaktblad och extrahydraulik och se om det gör skillnad, schaktbladet har antagligen mindre flöde.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

nixs

#4 » 08:06:19, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enkla och vanliga lösningen är att du sätter strypningar på ledningarna till tiltskopan.
Det var så återförsäljaren löste det när dessa var nya.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

peppeh (trådstartaren)

#5 » 10:30:13, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar så här långt, om det är som Jac säger att pumpen försöker kompensera låter lite som att reglera hastigheten på en bil genom att bromsa istället för att släppa på gasen vilket inte låter optimalt, men jag som inte vet tänker så här; Om pumpen idag jobbar mot en stängd ventil och sedan får jobba mot en ventil som öppnar lite (dvs. har en strypt ledning på utgången) så borde ju inte pumpen försöka göra något annat än normalt? För visst stryper jag på matningen till skopan så den får mindre flöde in, eller tänker jag fel, bör man strypa på utgången från skopan så att fullt tryck ligger på kolven till skopan? :klia:

Jag har hittat en firma (Weimer) som verkar ha rimliga priser på hydraulkopplingar, eller har ni tips på bättre leverantörer att handla?
peppeh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:15, 28-10-2015
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC15B och Volvo EC15C

bert

#6 » 10:34:03, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kvittar väl vilken du stryper iom oljan passerar den oavsett vilket håll du tiltar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

peppeh (trådstartaren)

#7 » 13:47:59, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det låter rimligt, då bör jag inte heller välja en "strypback" ventil utan bara en vanlig stryp...
peppeh
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:15:15, 28-10-2015
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC15B och Volvo EC15C

Jac

#8 » 15:35:29, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

peppeh skrev:Tack för svar så här långt, om det är som Jac säger att pumpen försöker kompensera låter lite som att reglera hastigheten på en bil genom att bromsa istället för att släppa på gasen vilket inte låter optimalt,

Det är fast pump, inte variabel.
peppeh skrev:men jag som inte vet tänker så här; Om pumpen idag jobbar mot en stängd ventil och sedan får jobba mot en ventil som öppnar lite (dvs. har en strypt ledning på utgången) så borde ju inte pumpen försöka göra något annat än normalt?


Det går inte att köra en fast pump mot en stängd ventil kontinuerligt och låta den blåsa över tryckbegränsaren på maxtryck, då kokar oljan snart.

Det funkar heller inte så som du beskriver. Denna maskinen har en typ av Load Sensing system (konfigurerat för fast pump), rör du ingen spak så släpps oljan till tank via en LS-bypass ventil med lågt tryck, typ 15 bar eller nåt. Så fort du drar i en spak så får bypassventilen trycksignal från lasten och reglerar bypassöppningen så att den ventilen du aktiverar ger ut precis det flöde den ska, nästan oavsett om det är tung eller lätt last. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt, pumptrycket kommer alltid att vara 15 bar högre än tyngsta lasten. Alltså har du bara lätt last så blir det inte så mycket tryck.

LS system är lite otacksamma att montera en vanlig strypning på, bypassventilen kommer att försöka tvinga genom samma flöde oavsett ända tills trycket blir så högt att tryckbegränsaren öppnar på 170 bar.
Eftersom det är en liten maskin och tilten körs kortvarigt så funkar det ok att bara köra med en enkel strypning. Vill man vara extra duktig kan man sätta en strypbackventil på varje sida och strypa oljan på väg ut ur cylindern men det funkar säkert att bara montera en enkel nålventil.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#9 » 18:11:46, 28-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Eftersom det är en liten maskin och tilten körs kortvarigt så funkar det ok att bara köra med en enkel strypning. Vill man vara extra duktig kan man sätta en strypbackventil på varje sida och strypa oljan på väg ut ur cylindern men det funkar säkert att bara montera en enkel nålventil.


Har du lust att utveckla varför det är fördelaktigt att strypa oljan ut ur cylindern i ett sånt här fall? Det förekommer väl sällan någon negativ last att tala om när man kör den funktionen som stökar till det. Jag tänker mest på en eventuell tryckförstärkning ifall man stryper ner returoljan på stångsidan lite väl hårt.

Jag är säkert ute i nattmössan och tänker, men då kanske man kan bli lite klokare på kuppen :smile:
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#10 » 19:16:58, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst kan det väl komma negativ last, det är ju bara att det ligger lite tryck på den sidan som ska upp. Konsekvensen är naturligtvis väldigt liten så det är ju nästan hårklyveri
Och visst har du rätt i att det blir tryckförstärkning och har man redan högt tryck in på kolvsidan så kan det bli ohälsosamt högt på stångsidan, det är bara att multiplicera med arealförhållandet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Tom N

#11 » 20:13:09, 29-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var mest nyfiken på ifall det fanns aspekter i detta som jag inte tänkte på/ kände till.

Men jag ska inte leda tråden på villovägar. Tack för svar :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se