Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas 1204 -86 Svängmotor svänger enbart åt ett håll

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Andreasl86 (trådstartaren)

#1 » 11:43:11, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en Atlas 1204 -86 som nyligen fick haveri på grävkolven pga en liten incident. Denna är bytt inklusive cylinder. Dock kom delar in i ventilpaketet och förstörde. Ventilpaketet blev relativt lagat ("nytt" är beställt då det ej håller helt tätt så båda ska bytas inom kort). Efter sköljningen och renoveringen slutade maskinen att svänga till höger men vänster går fint. Bytte mellan slangarna men det blev bara att spaken blev tvärtom så kunde fortfarande inte svänga höger. Ny svängmotor är beställd också men tänkte höra med er om någon har varit med om något liknande och det kanske finns några snabba grejer att kolla först såsom fjädrar etc i svängmotorn.

Tyvärr saknar jag ännu erfarenhet totalt av grävmaskiner så om någon har bilder manualer etc för svängmotorn skulle det vara superuppskattat och information.

Orsaken till förfrågan är att det är vel med leveransen sen 2 veckor tillbaka och mitt i sommaren så misstänker det kan ta ännu längre tid innan delarna är på plats. Maskinen är fullt brukbar förutom att den sjunker och inte går att svänga till höger och har en jäkla massa arbete att utföra så behöver se om det går att lösa något under tiden. Hittills har jag använt en kompis som svänger manuellt till höger när jag håller inne spaken..

Mvh

Jag är helt novis på allt detta så jag skulle jättegärna ta emot tips
Andreasl86
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:04, 14-05-2022
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1004



Michael Meier

#2 » 13:12:44, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felet sitter sannolikt i ventilpaketet för svängmotorn.

Ibland kan man laga fel, man behöver inte byta saker i grävmaskinen.

Du är snabbt uppe i inköpspriset om du ska fortsätta byta till nya kompletta enheter.

Även om man är novis på hur en 1204 är konstruerad behöver du någon form av kunskap om verktyg och åtdragningskraft, du kan inte reparera en 1204 genom att bara mecka i blindo.

Köper du in mecktjänten eller gör du det själv? har du verktyg?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

rospigg

#3 » 15:31:49, 16-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pensionerad mekaniker har berättat om samma fel, att tornat bara svängde åt ett håll.
De felsökte i timmar men ringde sedan an reparatör från Atila som kom ut på plats,
och han gick direkt på en 90° rörkoppling och i den satt en backventil som inte gjorde sitt jobb.
Mekanikern frågade hur i fridens namn han visste att felet fanns där och mekanikern svarade att han grubblat som tusan, men alla andra felkällor hade mekanikern gått igenom och rapporterat till reparatören. Det var troligen en Atila 1302 som det här felet fanns på.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Andreasl86 (trådstartaren)

#4 » 15:59:05, 18-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tack för svaren!
Det är ett försäkringsärrende på maskinen men delarna tar väldigt lång tid att få fram för varit vel med den som hade till maskinen i Tyskland. Därför jag tänkte kolla om det fanns någon simpelt att kolla först. Ventilpaketet ska oavsett bytas ut plus svängmotor. Men när jag googlade på det såg jag att en del brutit av fjädrar etc.
Jag ska kolla det där med backventilen för det kan ju vara delar kvar som låst den för det hände strax efter allt blev reparerat.

Mvh Andreas
Andreasl86
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:13:04, 14-05-2022
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Atlas 1004


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se