Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Volvo ec15B XTV slö hydraulik, samt knackande ljud

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Fredrikjo (trådstartaren)

#1 » 21:42:49, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Ny här på forat o har mest smugit runt o läste lite nyttigheter.
Jag köpte mig en grävmaskin för ett tag sedan. En Volvo Ec15Bxtv 2008. Nu bråkar den lite med mig. Den har tappat lite ork. Främst i bomcylindern.
Kör jag med alla funktioner samtidigt sticka, tilt, bom så går bommen inte uppåt. Ner är det en väldans fart. Kör jag bara med bomen så går det hyfsat. Men jag tycker den är lite seg.
För ett tag sedan gick magnetventilen som armstödet styr för att hydrauliken skall hoppa igång sönder.
Bytte denna och nu hör man tydligt när man fäller ner armstödet att hydraulik hoppar igång. Varvtalet ändras lite.

Efter jag bytte magnetventilen så hör jag ett knackande ljud från vänster sida vid motorn när maskinen kommer upp i lite temperatur. Där sitter hydraulpumpen vad jag kan förstå. Kan det vara pumpen som är dålig så jag inte får upp rätt tryck?
Knacket hörs när maskinen tar i lite, inte alls mycket utan det räcker med att lyfta bommen eller något annat så kommer ljudet. Kan det vara 2st fel? Ett internläckage i cylindern samt en dålig pump? Maskinen har gått 3800h och är välskött.
Bommen sjunker sakta om jag stänger av motorn. Hur vet jag att det är cylindern som läcker och inte något annat?
Går det att renovera en pump? Finns det delar eller måste man köpa en ny? Den kostar väl en del antar jag.
Finns det någon som har någon bra ide. Eller har varit med om något liknande?

Mvh
Fredrik
Fredrikjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:10, 10-05-2022
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec15b



bonnen513

#2 » 22:19:14, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att mäta sevotrycket
På vilket sätt gick magnetventilen sönder? Kan det följt med nåt i oljan från den?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Fredrikjo (trådstartaren)

#3 » 22:39:03, 01-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det var spolen som brann. Min tanke där var att den kanske inte har öppnat riktigt så att jag inte har haft fullt flöde. Därför har jag inte hört knacket tidigare.

Mäta trycket är ju en bra ide. Men jag har noll koll på vad jag skall ha för mätutrustning och vilken koppling det ska vara.jag har hittat ett par ställen som det sitter mätuttag på.
Fredrikjo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:10, 10-05-2022
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec15b


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se