Drivningen fungerade lite mystiskt, så tänkte man börjar med att kolla sviveln och tätningarna. Allt tydde på att den knappast blirvit servad de senaste åren.
Klottigt jobb att få bort den.
Summa summarum:
- Alla tätningar var på plats, ingen var av eller fattades
- De två o-ringarna som tätade uppåt hade slitits flata => Ingen konst att lägga diagnosen där.
- Själva tätningarna mellan sektionerna består av två delar, en inre, hårdare ring samt en mera gumnmiliknande ring under den. De inre ringarna var nerslitna från ~3,1mm till 2,4. Den inre gummiringen var kanske 0,3mm tunnare - och bra mycket mjukare än den nya.
- Räcker detta för att orsaka läckage mellan sektionerna?
Sen visade själva centrumaxeln vissa tecken på slitage. Främst däruppe där o-ringarna ska täta utåt, och troligen orsaken til att de blivit flata på insidan. Den nedersta tätningsytan visade också tecken på slitage, om inte lika mýcket som den för o-ringarna. Fast, mellan sektionerna är ju trycket ett helt annat. Resten av ytorna såg helt ok ut, verkar det som.
Tätningsytan vid o-ringarna som tätar uppåt
Nedersta tätningsringen
Hela axeln
Så, hur ska man tänka här? Plocka ihop den med de nya tätningar man har och hålla tummarna? Eller går det att svetsa på material och ha ett proffs som jag känner att svarva till de ytor som är dåliga? Det verkar ju inte vara hårdförkromat? Det verkar finnas nya svivlar att få från Kina, även om maskinen är gammal. Vad det skulle bli att kosta är en annan femma, så långt har jag inte kommit i mina efterforskningar.
Detta är ju en gammal maskin, och kommer inte att användas i något entreprenadarbete... Men, det är ändå trevligt om de fungerar någotsånär