Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Atlas 1104 problem med knäckbom

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

OscarPersson (trådstartaren)

#1 » 19:41:24, 20-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har problem med att det inte går att köra knäckbommen på min atlas 1104. Den svänger bara grävagregatet när jag trycker på pedalen.

Den har bråkat någon gång innan på detta vis, men har efter att ha köra några andrq funktioner sedan fungerat. Körde sönder en slang som jag fick byta och tappade en hel del olja, kan detta ha påverkat? Har fyllt på olja såklart efter slangbytet, kam det vara luft i systemet eller är det på den elektriska sidan det strular? Kanske brytaren?

Mvh Oscar Persson
OscarPersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:42, 20-10-2022
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1104 Allis Chalmers td20



Martin_N

#2 » 21:01:21, 26-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är samma som på min 1004 -99 som har knäckbom default och knappen måste hållas inne för bomsväng så är enda felet jag kan se att magnetventilen på bommen hängt sig.

Magnetventilens placering är jag inte hundra på men det är ju bara att följa slangarna.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Beckvall

#3 » 21:13:26, 28-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har likande problem på min 1602d den vill svänga höger när jag kör knäck/sticka in och den är svag i sväg funktionen. På min misstänker jag överlast ventil eller huvudventil. Kanske samma på din?
Beckvall
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:57:52, 01-07-2020
Sverige

OscarPersson (trådstartaren)

#4 » 22:26:38, 29-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Efter mycket felsökning så visade det sig att det var knappen på spaken som hängt sig. Tydligen är den kopplad mellan magnetventilerna och brytaren. Därav fick jag 12v på båda sidor brytaren, rätt logiskt nu när man tänker efter. Men tog ett tag att klura ut utan elschema eller flödesschema.

1 person gillar det här inlägget.
OscarPersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:42, 20-10-2022
Ort: Ängelholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1104 Allis Chalmers td20


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se