Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

extra hydraulik för att köra slimtilt via ordinare styrspakar

18 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i grävmaskiner

Hymas 89

#16 » 18:55:30, 21-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Har det egentligen nån betydelse på vilken sida man stryper? Om inte så lär ju EN enkel strypventil eller -nippa sköta saken fullgott.

Det skulle möjligen vara om man tiltar så att lasten "frirullar" mer en strypningen släpper igenom... :klia: Man kan väl i varje fall testa...



Jag tänker att belastningen på tiltcylindrar blir onödigt stor om det körs full tryck och hastighet och strypningen sitter på retursidan.
Men kan he fel
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.

1 person gillar det här inlägget.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad



Andthu (trådstartaren)

#17 » 17:09:45, 24-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:
ja-bond77 skrev:Har det egentligen nån betydelse på vilken sida man stryper? Om inte så lär ju EN enkel strypventil eller -nippa sköta saken fullgott.

Det skulle möjligen vara om man tiltar så att lasten "frirullar" mer en strypningen släpper igenom... :klia: Man kan väl i varje fall testa...



Jag tänker att belastningen på tiltcylindrar blir onödigt stor om det körs full tryck och hastighet och strypningen sitter på retursidan.
Men kan he fel


Har monterat en ren strypventil på den ena sidan av bommen på den klenare av ledningarna ( troligen + sidan ). Men en fundering som dykt upp i min skalle som jag inte får bort är att om man monterade en strypback på varje sida och monterar dom så att de flödar fritt vid retur och stryper på framledning. Så borde mottrycket i cylindrarna bli lägre?? Har jag rätt eller fel?
Andthu
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:53, 09-03-2021
Ort: Vansbro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Nuvarande grävmaskin: Volvo EC20B XTV-08

Tidigare: Yanmar B15-3 -04

Jac

#18 » 17:38:52, 24-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymas 89 skrev:
ja-bond77 skrev:Har det egentligen nån betydelse på vilken sida man stryper? Om inte så lär ju EN enkel strypventil eller -nippa sköta saken fullgott.

Det skulle möjligen vara om man tiltar så att lasten "frirullar" mer en strypningen släpper igenom... :klia: Man kan väl i varje fall testa...



Jag tänker att belastningen på tiltcylindrar blir onödigt stor om det körs full tryck och hastighet och strypningen sitter på retursidan.
Men kan he fel


Att sätta en strypbackventil på stångsidan av en vanlig cylinder som stryper oljan ut från cylindern kan ge problem eftersom trycket förstärks pga av areaskillnaden. Man kan alltså få högre tryck där än vad pumpen levererar.

I ditt fall är det ju lika area så nån förstärkning blir det inte. Normalt tryck ska en cylinder tåla utan problem, dom körs ju i endstopp gång efter annan, inga problem. Visst blir det lite färre tryckbelastningar om du stryper på tilloppet på bägge cylindrarna, kanske hjälper det lite grann om man har cylindrar av bräcklig kvalitet.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se