Hymas 89 skrev:ja-bond77 skrev:Har det egentligen nån betydelse på vilken sida man stryper? Om inte så lär ju EN enkel
strypventil eller -nippa sköta saken fullgott.
Det skulle möjligen vara om man tiltar så att lasten "frirullar" mer en strypningen släpper igenom...
Man kan väl i varje fall testa...
Jag tänker att belastningen på tiltcylindrar blir onödigt stor om det körs full
tryck och hastighet och strypningen sitter på retursidan.
Men kan he fel
Att sätta en
strypbackventil på stångsidan av en vanlig cylinder som stryper oljan ut från cylindern kan ge problem eftersom trycket förstärks pga av areaskillnaden. Man kan alltså få högre tryck där än vad pumpen levererar.
I ditt fall är det ju lika area så nån förstärkning blir det inte. Normalt tryck ska en cylinder tåla utan problem, dom körs ju i endstopp gång efter annan, inga problem. Visst blir det lite färre tryckbelastningar om du stryper på tilloppet på bägge cylindrarna, kanske hjälper det lite grann om man har cylindrar av bräcklig kvalitet.