Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Lännen M 213 C , Hjälp!!!!!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

Trånshult (trådstartaren)

#1 » 21:38:34, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett par år sedan blev jag och mågen med grävmaskin. En Lännen i bra skick som vi skulle planera ett par tomter med och framför allt markbereda med (momark) och bredda och bättra vägar med. Straxt efter blev min hustru påkörd och jag blev tvungen att prioritera detta. Hon avled sedan 2021 och vardagen börjar återvända i livet. Under den här tiden har vi bara i stort sett provkört grävmaskinen då och då. Allt har varit sin ordning. Jag har börjat jobba med en väg och då när jag hade varit ute ur maskinen och kollat så fungerade ingenting av hydrauliken. Jag kunde inte köra och inte gräva. Efter ett tag provade jag igen och då funkade allt igen. Jag beslöt då att återvända till maskinhallen och parkerade där. Därefter är det likadant igen. Av hydrauliken är det bara servon som funkar. Motorn funkar jättebra. Jag har haft min vanliga traktorreparatör som har kollat det han förstår och det verkar väl inte vara så mycket i det här sammanhanget. Han sade att hydraulpumparna fungerade och han kunde inte se något elektronikfel. Annars en jättebra kille. Nu undrar jag om det är någon som kan hjälpa mig, diagnosistera felet och hjälpa mig tillrätta hur och var jag åtgärdar.
Ev någon som vet var man får tag på en som kan ta sig an att åtgärda. Kalmar län.
Trånshult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:23, 28-05-2017
Ort: Högsby kn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 70-90



Mattias Petterson

#2 » 22:30:24, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det någon brytare i armstödet?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Antevante

#3 » 23:04:58, 26-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade prövat med Stefan på Entrep Syd i Växjö. Han har bra koll på Lännen. Hans nr 070-679 68 00
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Trånshult (trådstartaren)

#4 » 10:35:41, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det sitter en brytare där. Både en elektriker och min traktorreparatör har kollat den och de säger att den fungerar OK.
Flera förslag, tack! Kan det kanske vara något med kabeln dit???
Trånshult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:23, 28-05-2017
Ort: Högsby kn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 70-90

tortap

#5 » 11:09:42, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte inblandad men brorsan hade nåt likande. Brytare i armstöd eller för låsning av snurrstolen. Nåt sånt var det. Om det är nån microbrytare nånstans kan det ju funka när man testar men inte riktigt när det är lite glapp här o var.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Martin.Eriksson

#6 » 12:30:42, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med servon menar du styrningen? Den har väl egen pump. Är de hydraulservo till spakarna eller luft?

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Trånshult (trådstartaren)

#7 » 18:50:59, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det behöver inte vara mycket om det är glapp på rätta stället. När det inte är något som fungerar så tycker man det bör vara ganska centralt antingen det är elektriskt eller hydrauliskt fel. Är det någon som vågar gissa.??
Det är styrningen som fungerar och det är säkert en särskild pump för den, jag har inte manualen hemma just nu men jag skall studera noga. Egentligen skulle en gammal gubbe som närmar sig hundra inte ägna sig åt det här. Men grävningen tar jag som en utmaning sedan kommer de här bekymren som jag inte förstår mycket av. Jag tror att det är lufttryck som gäller, då åtminstone schaktbladet inte funkar förrän trycket är uppe. Innan det här hände så har vänster stödben stannat i ett mellanläge och har inte gått att få varken upp eller ner och det går väl inte att göra något åt förrän hydrauliken funkar igen. Kanske någon ventil som hängt sig.
Trånshult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:23, 28-05-2017
Ort: Högsby kn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 70-90

bangt

#8 » 19:29:54, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

30 år sen man körde en sån,så minnet kan svikta..är det inte en knapp på ena spaken till stödbenen som man styrde bladet med? känns nog lite som elfel till armstödet. låter som du inte har servotryck till reglagen.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Trånshult (trådstartaren)

#9 » 22:02:26, 27-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles riktigt med knappen på den ena spaken. Inte intryckt så reglerar man vänster stödben.
Trycker man in knappen så är det schaktbladet som gäller. Vi kollar vidare med elektriciteten.
Har fått ett elschema från Lännen. Yngste grabben är elektriker så det får han klura med. Han har bytt elsystem på
grävmaskiner som varvet i Oskarshamn har byggt om. För mig vara schemat rena grekiskan.
Det är nog inte bra när maskinerna står oanvända så lång tid.
Trånshult
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:23, 28-05-2017
Ort: Högsby kn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 70-90


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se