Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Tiltcylinder Indexator RT-60

2 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i grävmaskiner

torbjorn (trådstartaren)

#1 » 15:40:10, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en trasig tiltcylinder till en RT-60 och behöver lite råd.

Bifogar foto från två vinklar på den cylinder som fortfarande är hel och ett foto på den trasiga.
Efter att ha googlat manualer och liknande så förstår jag det som att det bör vara enkelverkande cylindrar. Vad mina cylindrar har som jag inte har sett på några andra bilder är en lite grövre slang till vardera cylinder kompletterat med en tunnare slang från cylinder till cylinder.

1. Riskerar jag några andra problem än begränsade tiltvinklar om jag helt enkelt skär av cylindern och svetsar fast fästet? Det ser ut som om den sedan tidigare har varit lagad med ett par punktsvetsningar.
2. Vad gör slangen mellan cylindrarna för nytta? Om jag skulle hitta en ersättningscylinder utan denna extra anslutning är det då bara att plugga den lilla anslutningen på min gamla cylinder?
3. Har någon en grov uppskattning av vad en passande cylinder skulle kosta hos någon av de firmor som säger sig ha reservdelar?
4. Tips på firma i norra Stockholm / södra Uppsala som kan tänkas laga cylindern utan att bråka om att man inte är ett jättelikt entreprenadföretag med splitt ny maskinpark.

Bild
Bild
Bild
torbjorn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:40:52, 27-10-2010
Ort: Stockholms län



Martin.Eriksson

#2 » 16:49:33, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns verkstadshandbok till dom där här på downloads. Försök banka tillbaka fästet å svetsa ihop riktigt. Annars är de ny kolv som gäller..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se