Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

EC50 Pel-Job 506 typ 247

40 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

nixs

#31 » 19:54:13, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Var det du som postade ett schema på en sådan pump för nåt år sedan?
Jag är långt ifrån expert på dessa pumpar och systemen de sitter i, jag har bara reparerat och testkört kanske 15-20 A10, men däremot sett massor av dem passera på min gamla arbetsplats. Mestadels pumpar från industrin, men aldrig sett denna (vad jag minns) med 3 regulatorer i verkligheten.
Hade varit kul med ett läsbart schema, och lite diskussion om hur allt fungerar.
Den är ju även "summerande" så den läser ju trycket från en annan pump. Det är väl den fasta pumpen du skriver om, då regulatorn inte kan ta någon hänsyn till pumpvinkel mer än på huvudpumpen.


Det kanske kan varit jag som postat något tidigare i ett annat liv. :huh:

Diskutera på, det är kul med folk som har erfarenhet och som delar med sig.

Det är inte så knepigt egentligen, systemet är byggt med ett lastkännade 2 funktions flödesdelande på den stora pumpen, och när man har en fast deplacementspump på sväng/schaktblad tar man hänsyn till kraften denna använder.
Man kan förenklat säga att man skickar trycket från denna vidare via en ventil som skickar trycket vidare baserat på vinkelskivans läge på stora pumpen, det trycket går sedan till den tredje spolen på regulatorn.

Borde gå att steloperera effektsummeringen och sätta dit en vanlig FR/LR regulator i nödfall.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



Jac

#32 » 21:58:52, 07-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Det är ett spännande ihopplock av LS och rundpumpande.
Rexhroth S12 ventilpaket om jag inte minns fel, sväng och schaktblad sitter på en egen krets med fast deplacement kugghjulspump.


Har man inte sett den här kombinationen på andra maskiner också måntro? Kommer inte ihåg, det är ganska grumligt i skallen nu förtiden. Spakade en Volvo maskin med samma pump layout för några år sen men den var nog mindre, EC35 kanske?
Jag tror tanken är att opencenterventil med kugghjulspump ger finare sväng än LS (LS blir gärna ryckigt på sväng). Schaktbladet fick åka på samma pump, då kan man jobba med schaktbladet oberoende av larverna när man "schaktar", smart. Svängen står ju oftast stilla då iallafall.


nixs skrev:Man kan förenklat säga att man skickar trycket från denna vidare via en ventil som skickar trycket vidare baserat på vinkelskivans läge på stora pumpen, det trycket går sedan till den tredje spolen på regulatorn. Borde gå att steloperera effektsummeringen och sätta dit en vanlig FR/LR regulator i nödfall.

Tänkte inte på det först men det låter väldigt bekant nu, tror att vi har haft uppe nåt liknande tidigare. Smart workaround med en vanlig FR/LR regulator, det borde funka hyffsat ok.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Johan D Stanell

#33 » 12:04:39, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Var nere i "källaren" ...
Hittade denna information , hoppas detta hjälper till lite.
Lycka till :grin:



Laddade upp filerna hit:
Pel-Job EB506 (EC50) hydraulschema
Pel-Job EB150/EB200/EB506/EB706 test och justering av servosystem
/Holger
Veni, vidi, vici :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan D Stanell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:03, 21-04-2022
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo

Zanico (trådstartaren)

#34 » 18:48:53, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt du råkar inte ha hur man mäter upp till gräv funktionerna samt justerar på svenska då tyska inte var min starka sida :buga:
Senast redigerad av Zanico 22:56:41, 08-05-2023, redigerad totalt 2 gånger.
Zanico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:25, 16-07-2021
Ort: rolfstorp
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC50

Zanico (trådstartaren)

#35 » 22:55:01, 08-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit och skruvat igen, följde ls ledningarna och i ventilpaketet sitter det en kula, med en insexa. Plockade ut kula samt säte för att kolla efter smuts men såg inget, efter det kom ls trycket fram en stund, och funktionerna går lite snabbare men fortfarande långsamt. Släppte även ls läckledningen till tank från ventilpaketet men det kom nästan ingen olja alls när maskin var igång med eller utan aktiv funktion.
Max trycket ligger på 251bar.
Zanico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:25, 16-07-2021
Ort: rolfstorp
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC50

Johan D Stanell

#36 » 11:56:39, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
hittade några fler hydraulikscheman och lite på ventilpaketet.
även lite info om test och justering av ventilpaket. Finns även lite info om hydraulpump också , men tyvärr inte till EC50/506.
det är för EB28.4 och EB30.4 , kanske det kan hjälpa ändå. :klia:
jag letar vidare , när tiden räcker till..



Laddade upp filerna hit:
Pel-Job 506 (EC50) diverse hydraulscheman
Pel-Job EB28.4/EB30.4 test och justering av dubbel variabelflödespump
/Holger
Veni, vidi, vici :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan D Stanell
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:03, 21-04-2022
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo

Zanico (trådstartaren)

#37 » 12:39:43, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Tackar väldigt mycket, bra scheman. Denna kulan är intressant hur man får ut, kulan till vänster har jag haft ute och det var då den blev lite bättre. Men man borde väl inte behöva dela ventilpaketet för att sätta om dom säterna
Zanico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:25, 16-07-2021
Ort: rolfstorp
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC50

nixs

#38 » 15:23:21, 09-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zanico skrev:Men man borde väl inte behöva dela ventilpaketet för att sätta om dom säterna


Det är precis vad du måste till och göra för att komma åt kulorna.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Zanico (trådstartaren)

#39 » 15:45:32, 11-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har delat ventilpaketet och kontrollerat kulorna och dom va bra, hittade dock skit i från en kolv som hade kärvat en gång i tiden. frågan är vart det skulle kunna sätta sig mer, ser att det sitter någon behållare under golvet som många av slangarna går till. om det kan ha satt sig där med. har snart haft isär hela systemet känns det som. Maskinen går iallafall lite snabbare nu och bygger bra max tryck. men ls trycket kommer och går.
Zanico
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:25, 16-07-2021
Ort: rolfstorp
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC50

AN

#40 » 19:37:52, 12-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man har väl ls i en vanlig effektreglerande regulator redan, så varför behöver man två st regulatorer förutom tryckkompensatorn?
Den summerande finns ju med i Rexroths utbud, men denna med tre st regulatorer köper man nog inte över disk hos rexroth :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se