Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Knepigt hydraulfel, Atlas 1304

41 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Jevlar

#31 » 22:24:50, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls på svängmotorn, aldrig hört talas om en sån lösning?

Då stämmer inte dina scheman alls för på dom är det en vanlig fast deplacementmotor.

Hade du några märkningar på de anslutningar du pluggade?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping



akkamaan

#32 » 23:18:59, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte du rätt nu? Måste det vara variabel svängmoter för att det ska kunna vara LS?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jevlar

#33 » 21:08:16, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Tänkte du rätt nu? Måste det vara variabel svängmoter för att det ska kunna vara LS?


Ja? Har du nåt exempel på en sväng eller annan motor för den delen som nyttjar eller skapar en LS signal, fast eller variabelt deplacement?

Att ventilsektionen för sväng har LS som styr en variabel pump är ju vardagsmat däremot.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

akkamaan

#34 » 22:40:43, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:
Ja? Har du nåt exempel på en sväng eller annan motor för den delen som nyttjar eller skapar en LS signal, fast eller variabelt deplacement?


Först så måste vi vara överens om vad det är för LS-signal vi pratar om. MÅnga använder LS för den trycksignal som krävs för att lasta på en variabel tryckkompenserad pump från stand-by tryck till ett (maximalt) konstant pumptryck. Det är då ett Avlastat Konstanttrycksystem där delta P över riktningsventilen varierar med lasttrycket. Högt lasttryck ger lågt delta P och vice versa.

Sen har vi LS kompenserade avlastade "konstanttrycksystem" där lasttrycket adderas på stand-by trycket vilket ger ett variabelt pumptryck men konstant delta P över riktningsventilen.

Motorer utan last från gravitation kommer alltid att påbörja rörelsen utan lastsignal. Lastsignalen byggs upp när "oljepelaren" ska accelerera motorn/svängen. Det lasttryck som byggsupp är en kombination av friktionslast och den tröghetslast från massan av det som ska svängas.
Exempel på såna motorer är kransvängar, rotatorer och grävmaskinssvängar. Men om en kran eller grävmaskin står i ett lutande plan så kommer gravitationen att inducera ett lasttryck.

Att ventilsektionen för sväng har LS som styr en variabel pump är ju vardagsmat däremot.

Visst, alla skogsmaskinskranar med LS hydraulik har ju även LS på kransväng och rotator. Antar att det är samma med grävmaskiner även dessa har mer komplex hydraulik med flera pumpar.

Sedan har jag aldrig stött på en LS kompenserad pump som driver en variabel hydraulmotor. Förstår att det skulle kunna finnas och skull gärna vilja ha en förklaring på hur det är tänkt att fungera.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#35 » 23:38:30, 05-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni pratar om varandra, det är högst osannolikt att det är en variabel hydraulmotor på svängen.

Konstanttryck på en hyfsat modern grävmaskin har jag aldrig hört talas om ännu...

Däremot är jag väl bevandrad i Linde hydraulik, och iallafall snarlik denna maskinens konstruktion.
LS i svängsektionen är separerad pga av att svängen är den enda funktionen på denna maskinen som är momentstyrd, servotrycket jobbar ihop med fjäder på kompensatorelementet i svängsektionen och ger ett LS tryck beroende på hur mycket du styr ut med spaken.

Sitter separat dränering, max trycksbegränsning och moment styrning i svängsektionen och backventilen är till för att LS signal från de övriga sektionerna inte skall läcka ut baklänges i svängsektionen.

Hydraulmotor på våra hjulgrävare är ju variabla ihop med ventilpaket och pump som är LS styrda.

Motorn är antingen tryckstyrt deplacement eller elektriskt.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

4 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jevlar

#36 » 07:30:55, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Först så måste vi vara överens om vad det är för LS-signal vi pratar om. MÅnga använder LS för den trycksignal som krävs för att lasta på en variabel tryckkompenserad pump från stand-by tryck till ett (maximalt) konstant pumptryck. Det är då ett Avlastat Konstanttrycksystem där delta P över riktningsventilen varierar med lasttrycket. Högt lasttryck ger lågt delta P och vice versa.

Sen har vi LS kompenserade avlastade "konstanttrycksystem" där lasttrycket adderas på stand-by trycket vilket ger ett variabelt pumptryck men konstant delta P över riktningsventilen.

Motorer utan last från gravitation kommer alltid att påbörja rörelsen utan lastsignal. Lastsignalen byggs upp när "oljepelaren" ska accelerera motorn/svängen. Det lasttryck som byggsupp är en kombination av friktionslast och den tröghetslast från massan av det som ska svängas.
Exempel på såna motorer är kransvängar, rotatorer och grävmaskinssvängar. Men om en kran eller grävmaskin står i ett lutande plan så kommer gravitationen att inducera ett lasttryck.


Du beskriver vad som sker i ventilen, inte motor.

Sedan har jag aldrig stött på en LS kompenserad pump som driver en variabel hydraulmotor. Förstår att det skulle kunna finnas och skull gärna vilja ha en förklaring på hur det är tänkt att fungera.

drivmotorer för larvmaskiner är väldigt vanligt med variabla motorer för att ställa 2 fasta deplacement så man får hög och lågfart eller på hjulmaskiner med steglöst varaiblet displacement för att kunna ha vanlig fart eller krypfart eller nåt mittemellan, funkar ihop med nfc eller ls system för det beskriver vad som sker i ventilen, inte motorerna.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Pistongen (trådstartaren)

#37 » 15:53:04, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
Däremot är jag väl bevandrad i Linde hydraulik, och iallafall snarlik denna maskinens konstruktion.



Får man vara så fräck o fråga om du har sett ett liknande block? Jag har CADat in hur slangen går normalt Går det bara att genom bilden gissa sig till var backventilen kan sitta? Jag vill inte börja skruva hej vilt o gissa mig fram Jag lever dessutom i förhoppningen att det skall gå att komma åt den utan att ta bort hela blocket.

Den övriga diskussionen hålelr jag mig utanför då det ligger långt över min kunskapsnivå.


Bild



Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#38 » 18:29:48, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så här på söndagskvällen gick hjärnan in mode "African Engineering" Ett uttryck som används offshore/till sjöss. Dvs man gör en nödlösning för att man inte har rätt delar eller verktyg. Och sådan lösning har en tendens att bli permanent då det faktiskt funkar i verkligheteten.

Så, hur illa skulle det vara att sätta in en extern backventil mellan blocket och t-korset? Det är naturligtvis inte rätt,, men kan man göra så?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jevlar

#39 » 20:43:09, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du fota skylten på svängmotorn?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Pistongen (trådstartaren)

#40 » 20:49:35, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Kan du fota skylten på svängmotorn?



Jajjemen. (Det är renare nu :grin: )



Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jevlar

#41 » 22:13:47, 06-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Linde HMF swingmotor med påbyggd riktningsventil.

Backventilen bör sitta under den lite skitiga 6kantpluggen på ovansidan vid anslutningen
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se