Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Knepigt hydraulfel, Atlas 1304

41 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Pistongen (trådstartaren)

#1 » 12:17:17, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Forumet.

Mitt i grävningen uppstod ett mycket märkligt hydraulfel på maskinen. Alla grävfunktioner slutade fungera, bom, sticka och skopa och även drivning. Dock fungerar rototilten så hydraultryck finns.
Under felsökningen märkte jag att om jag aktiverar pedalen till "extra hydrauliken" (slänt?) så fungerar alla funktioner, men svagare. Det var precis att jag lyckades rulla hem och där står jag nu, man får vara glad för det lilla.

Felet uppstod direkt, så det var ingen gradvis försämring vad jag märkte. Mycket längre har jag inte kommit, det sprutar inte olja nånstans och allt låter normalt. Kan det vara nån solenoid/säkerhetsfunktion som spökar eller är det rent hydrauliskt i nåt ventilblock?

Tyvärr har jag inget hydraulschema att titta på heller.

Nån som har några ideer om var jag ska börja?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



Jac

#2 » 13:06:22, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pedalen till slänthydrauliken går kanske rätt på ventilen?
Alla andra funktioner är servo?
Isåfall är felet i servokretsen.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

BM425

#3 » 14:16:00, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liknande fel kan jag få på min 1602 från -74 om inte den mekaniskt styrda ventilen till körmotorn hamnar mitt på neutralläge. Då blockerar den olja till övriga systemet.

Har du hydrauliskt servostyrda ventiler och två olika ventilblock till var sin hydraulpump?

Håller med om att servokretsen är misstänkt felkälla.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Pistongen (trådstartaren)

#4 » 16:33:13, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är nog något på spåret! Nu i efterhand så kändes spakarna lite sladdriga, som att det inte låg tryck på. Första idén jag fick är att det har nåt med säkerhetsbrytaren att göra. Men då körfunktionen också är påverkad tror jag inte det. Tyvärr har jag haft ett riktigt jobb att missköta på eftermiddagen, men imorgon bitti skall jag fortsätta felsökningen.

Inte säker på hur konfigrationen ser ut, skall riva upp täckplåtarna över blocken imorgon. Med lite tur är det sådana ventiler att det går att tvångsköra med en mejsel direkt på sliden, då går det ju att pinpointa ännu mer.

Jac skrev:
BM425 skrev:
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Michael Meier

#5 » 19:18:37, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken av småpumparna går rotortilten på? ibland är den kopplad rätt på servopumpkretsens direktdrivna kugghjulspump, och då är det troligtvis en tryckstyrd ventil som säkerställer flöde till servokrets innan rotortilten får sitt flöde, snäckväxeldrivningens hydraulmotor behöver inte så högt tryck och flöde.

XX04 har säkerligen dubbelpump på motorns transmissionssida och du har säkert en del väl valda positioner med trycktestuttag.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Pistongen (trådstartaren)

#6 » 20:33:09, 06-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vilken av småpumparna går rotortilten på? ibland är den kopplad rätt på servopumpkretsens direktdrivna kugghjulspump, och då är det troligtvis en tryckstyrd ventil som säkerställer flöde till servokrets innan rotortilten får sitt flöde, snäckväxeldrivningens hydraulmotor behöver inte så högt tryck och flöde.

XX04 har säkerligen dubbelpump på motorns transmissionssida och du har säkert en del väl valda positioner med trycktestuttag.


Bra fråga, inte helt säker men jag tror den går på huvudpumpen, den är kopplad på samma krets som flödespedalen.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#7 » 11:38:40, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
XX04 har säkerligen dubbelpump på motorns transmissionssida och du har säkert en del väl valda positioner med trycktestuttag.


Testuttag finns i drivor, på pump, ventilbord, svängmotor osv. Jag har även fått tag på hydraulschema för 1304, tyvärr årgången innan min då det byttes motor så jag vet inte hur tillförlitliga de är. Även vilka tryck som skall vara inställt.

Jsg har även hunnit med lite tester nu på förmiddagen.

Spakarna blir tycksatta när jag fäller ner säkerhetsbrytaren, så det kommer fram servotryck dit.

Vid fullt varv så rör sig stickan långsamt och svagt.
Skopa långsamt och svagt.
Ingen drivning
Bom och knäckbom rör sig inte alls. (de sjunker dock med hjälp av gravitation)

Alla funktioner går som sagt med flödespedalen aktiverad.

Men nu kommer det märkliga, och liten av en ljsusning. Svängen fungerar helt normalt, även på tomgång. Den är inte påverkad alls. Nu vet jag inte om den går på egen krets med avseende på både pump och servo. Men det är liten glädje att nåt funkar som det ska.

Att bommen sjunker visar ju på att det går fram servotryck till ventilbordet. Men är det för svagt att orka öppna för lyftfunktion eller beror det på att det inte kommer fram tryck? Jag hoppas att det finns klockor att låna på jobbet, och med rätt skala.

Hittar jag inget så måste jag nog ringa in service. Tyvärr har Atlas inget i närheten av Linköping. De fanns i Motala innan men de har tydligen inte dem längre. Nån som har koll på nån firma som skulle kunna titta på det?
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

BM425

#8 » 12:25:31, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pistongen skrev:Att bommen sjunker visar ju på att det går fram servotryck till ventilbordet. Men är det för svagt att orka öppna för lyftfunktion eller beror det på att det inte kommer fram tryck?


Servokretsen bygger på flöde inte tryck. När du drar i en spak skickar du flöde till en kolv som påverkar ventilen. Ju mer flöde till den kolven ju mer öppnas ventilen du vill styra. Kolven har ett beräknat läckflöde hela tiden släpper du spaken upphör flödet o ventilen stängs av fjädertryck.

Dock så ska det finnas ett grundtryck på servokretsen. Finns flera ställen som servokretsen kan krångla. För lite hydraulolja, servopumpen o dess drivning, ventilen för grundtrycket och läckage någonstans.

Har du normal nivå på motoroljan, o den ökar inte?

Vad är "flödespedal" körpedal fram o back?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

nixs

#9 » 14:27:08, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
Pistongen skrev:Att bommen sjunker visar ju på att det går fram servotryck till ventilbordet. Men är det för svagt att orka öppna för lyftfunktion eller beror det på att det inte kommer fram tryck?


Servokretsen bygger på flöde inte tryck. När du drar i en spak skickar du flöde till en kolv som påverkar ventilen. Ju mer flöde till den kolven ju mer öppnas ventilen du vill styra. Kolven har ett beräknat läckflöde hela tiden släpper du spaken upphör flödet o ventilen stängs av fjädertryck.

Dock så ska det finnas ett grundtryck på servokretsen. Finns flera ställen som servokretsen kan krångla. För lite hydraulolja, servopumpen o dess drivning, ventilen för grundtrycket och läckage någonstans.

Har du normal nivå på motoroljan, o den ökar inte?

Vad är "flödespedal" körpedal fram o back?


Stämmer inte riktigt, Servo jobbar med tryck inte flöde.
Det är trycket du styr ut med manöverspak som övervinner fjäderkraften i sliden och när du släpper manöverspaken så dränerar du ut den mängden olja som påverkat sliden via retur till hydraultanken.

Kan du dela schema så kan vi försöka hjälpa dig att med att tolka det?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan

#10 » 15:42:25, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här fungerar ett pilotstyrningssystem...
Siffrorna i min illustration är fiktive man har rimlig relevans...
På frågan om det är tryck eller flöde pilotservo systemet arbetar med så är det tryck som ger den proportionella funktionen. Trycket balanserar mella riktningsventilens motstående returfjäder och den (ljusgröna) tryckkontrollfjädern mellan spak och den tryckreglerande pilot servoventilen. Utan den gröna tryckkontrollfjädern så blir systemet on-off. Vad gäller flödes aspekten så visst är det ett lite flöde med i spelet som påverkar huvudsliden man man ska nog inte titta sig blind på L/min. Det handlar i stället om en oljevolym i några cm3 beroende på spakutslaget

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Pistongen (trådstartaren)

#11 » 16:41:25, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:
Pistongen skrev:Att bommen sjunker visar ju på att det går fram servotryck till ventilbordet. Men är det för svagt att orka öppna för lyftfunktion eller beror det på att det inte kommer fram tryck?


Servokretsen bygger på flöde inte tryck. När du drar i en spak skickar du flöde till en kolv som påverkar ventilen. Ju mer flöde till den kolven ju mer öppnas ventilen du vill styra. Kolven har ett beräknat läckflöde hela tiden släpper du spaken upphör flödet o ventilen stängs av fjädertryck.

Dock så ska det finnas ett grundtryck på servokretsen. Finns flera ställen som servokretsen kan krångla. För lite hydraulolja, servopumpen o dess drivning, ventilen för grundtrycket och läckage någonstans.

Har du normal nivå på motoroljan, o den ökar inte?

Vad är "flödespedal" körpedal fram o back?


Med flödespedalen menar jag den pedal som går till extrauttaget på stickan. Om man vill ha hammare, rotor eller vad som helst. Den styrs med en pedal, och aktiverar en ventil på ventilbordet med hjälp av servo. Rototilten är inkopplad på samma krets parallellt. Hur servo fungerar har jag koll på.

Det är som sagt märkligt att svängmotorn inte påverkas alls men allt annat lider av den. Schaktbladet lider av samma problem som de andra funktionerna i övrigt. Att styrningen fungerar är helt rimligt då den har en egen pump. Nivån på motoroljan är normal, men att det läcker in från pumpen i motorn tror jag inte. Då ska den igenom två axeltätningar med en kopplingskåpa emellan som är öppen i botten.

nixs skrev:
Stämmer inte riktigt, Servo jobbar med tryck inte flöde.
Det är trycket du styr ut med manöverspak som övervinner fjäderkraften i sliden och när du släpper manöverspaken så dränerar du ut den mängden olja som påverkat sliden via retur till hydraultanken.

Kan du dela schema så kan vi försöka hjälpa dig att med att tolka det?


Det är så jag har lärt mig också. Skall jämföra ritningarna med verkliga livet i helgen, "flödespedalen" finns inte med så redan där spricker det. Jag scannar in ritningarna på måndag om det ser hyfsat verlighetstroget ut. Men i praktiken borde det inte skilja så mycket.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jac

#12 » 16:56:37, 07-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bilder med en bra kamera kan funka bättre än scanner
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Pistongen (trådstartaren)

#13 » 18:12:42, 08-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ta bilder med en bra kamera kan funka bättre än scanner


Det här är vad jag har, det är dålig kvalisort redan från början. Det mesta verkar dock stämma med verkliga livet det lilla jag kollade upp idag.


Bild


Bild

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jevlar

#14 » 22:51:08, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ett LS system och sånt problem du beskriver så tänker jag på läckage i ls kretsen, typ en defekt skyttel eller backventil som gör att ls trycet från vissa funktioner dräneras.
Schemat var lite suddigt men ska försöka kika närmare.

Fanns du i Linköping, kollar gärna på den live om du vill?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jevlar

#15 » 23:32:33, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade schemat och ser att just svängen skiljer sig lite på hur den är kopplad mot lskretsen så det skulle kunna vara förklaringen till varför den fungerar som den ska men det är för suddigt för att avgöra helt.
Eller så är det så att svängen går såpass lätt att du inte märker att den är påverkad.
Kolla trycket när man kör respektive funktion mot stopp kan ge en fingervisning.

Ser inte att hammar finns med, har du mer dokument?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se