Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Knepigt hydraulfel, Atlas 1304

41 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i grävmaskiner

Pistongen (trådstartaren)

#16 » 13:08:06, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Kollade schemat och ser att just svängen skiljer sig lite på hur den är kopplad mot lskretsen så det skulle kunna vara förklaringen till varför den fungerar som den ska men det är för suddigt för att avgöra helt.
Eller så är det så att svängen går såpass lätt att du inte märker att den är påverkad.
Kolla trycket när man kör respektive funktion mot stopp kan ge en fingervisning.

Ser inte att hammar finns med, har du mer dokument?


Nu har jag testat lite mer, och det är definitivt LS relaterat. Det sitter troligen skit i nån skyttel eller backventil, eller fjäderbrott kanske? Tyvärr har jag inte kunnat mäta då jobbets mätgrejer är inlåsta o han med nyckeln är på semester. Dock är han tillbaks imorgon så jag smöra lite extra imorgon.

Men hur vet jag att det är LS relaterat? Jo, då jag kör svängen kan jag göra alla andra funktioner samtidigt, men det slutar så fort jag sätter joysticken för svängen i neutral. Så i min värld tyder det på att pumpen är ok och att den vinklar ut som den ska när den får LS signal. Så problemet sitter i ventilblocket någonstans.

Edit: Är mycket tacksam för hjälpen här. Det är lätt att snurra in sig i teorier, men med lite kastande av olika scenarion o diskutioner hamnar man på rätt väg till slut.
Det är ju Lindehydraulik, vilka andra maskiner har det i sig? Ett schema eller ritning över ventilblocket vore trevligt. "Testa o se" approachen är mycket lättare när man inte skruvar på sina egna, privata grejer. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M



akkamaan

#17 » 16:20:48, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag försöker få rätsida på svängen men alla detaljer på schemat blir så suddigt vid uppförstoring. Kan du ta en knivskarp bild på det här området på schemat. Vill ha med alla detaljer involverar svängventilen och allt som är anslutet till den internt i det gula området. Olyckligt att inte riktningsventilsymbolerna är ritade kompletta
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#18 » 16:39:49, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Crossover relief -ventilerna ser ut att vara en typ som öppnar på halvhögt tryck men styvar upp sig själva till fullt tryck i loppet av en halv sekund eller så. Detta ger en mjukare stopp av svängen om man plötsligt sätter joysticken i neutral. Ganska vanligt på moderna grävmaskiner också.

Ventilen längst till vänster vid nr 13 är en LS-tryckbegränsare som styvas upp av joystickens pilotsignal till svingen. Detta gör att man kan starta svingen mjukt och fint, ungefär som på en opencenterventil, man slipper LS-systemets styvhet. Motsvarande system finns även på moderna ventiler från Rexroth och Linde.

Hur bra det funkar på ett system utan kompensator element kan man ju fråga sig, lyfter man nåt tungt samtidigt så får ju svängen plötsligt det trycket istället.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#19 » 17:38:37, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom svängen klarar av att lasta på pumpen och inte de övriga funktionerna så "måste det" vara avbrott (plugg?) i den delen av LS-kretsen fram till de röda ringarna 1 och 2. Blå och brandgul LS-kretsarna från två olika ventilpaket. Dessutom saknas det inritade skyttelventiler vid ringarna 1 och 2.
Uppe vid ring 3 är det väldigt mystiskt (pga oskärpa kanske), den brandgula LS kretsar och den gröna LS kretsen för svängen verkar sammanbundna och i så fall skulle ju LS tryck från den brandgula kretsen gå direkt in i den gröna kretsen för svängens LS. Så det behövs klarhet/skärpa i hur detta är ritat samt varför inga skyttelventiler är inritade
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jevlar

#20 » 22:06:25, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror schemat är lite förenklat gentemot verkligheten, är säkert nån slags skyttel eller backventil på ls krets i varje slidsektion som inte är utritat.
Linde har åtminstone i modern tid inbygga lskompensatorer i varje slid.

Finns det nån reserdelsbok som kan ge ledtrådar?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jevlar

#21 » 22:34:43, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ såhär ser lindespolarna ut,
Bild
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jevlar

#22 » 23:01:16, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite Lindescheman och jag tror denna backventilen är kass, frågan är bara var den sitter.

Bild

På volvo med samma typ av svängventil ser den här kulan o fjädern misstänkt ut?
Bild
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

akkamaan

#23 » 23:03:20, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monsun-Tison/VOAC hade skyttelventilerna inbyggda i sliderna på HV09. Men det krävs ju externa skyttelventiler när flera individuella ventilpaket är på samma pumpkrets...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#24 » 23:20:39, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Du är på rätt spår Jevlar.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#25 » 23:24:09, 16-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#26 » 00:09:00, 17-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Men det krävs ju externa skyttelventiler när flera individuella ventilpaket är på samma pumpkrets...


Är nog flowsharing detta, inga skyttelventiler då.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Pistongen (trådstartaren)

#27 » 14:35:02, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vad inlägg, tyvärr fick jag inga notiser om det heller! Tack så mycket!

Idag (innan jag såg allt ovan) fick jag tillfälle att kuckla lite med maskin. Av någon anledning finns det tydligen annat att prioritera, som semester, umgås med folk o familj. Allt sådant som inte har med grävarn att göra.

Som sagt, innan jag såg allt ovan så försökte jag följa baklängen, ner i blocket. Och jag fastnade i tanken att det kanske kunde vara så enkelt att det fastnat något i "pressure cut off valve? Jag lossade både signal till pump och mättutag på bilden nedan och där emellan är det rent blås. Om det sitter nåt skräp i den, kan det orsaka sådana problem?

Ju mer jag tittar på det blir jag mer och mer skeptiskt till att schemana är rätt. Jag har kontaktat Sundahls, men han som kan hjälpa mig är inte tillbaks föräns på måndag. Om nån råkar ha tillgång till Lindes databas är nummret på ventilbordet: 12X661N05608


Bild


Bild
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Jevlar

#28 » 22:20:15, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla backventilen istället.
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Pistongen (trådstartaren)

#29 » 08:02:53, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jevlar skrev:Kolla backventilen istället.


Jo, det är väl där problemet mest troligt sitter. Det verkar dock som att jag måste ha loss hela ventilbordet för att komma åt den pluggen så jag håller på att samla kraft för den operationen.
Jag hoppas att Sundahls kan få fram en ritning på bordet, det skulle göra livet bra mycket enklare om jag åtminstone visste var den sitter. I värsta fall får jag skicka hela limpan på service men vill i möjligaste mån undvika det.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M

Pistongen (trådstartaren)

#30 » 18:31:22, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Jag försöker få rätsida på svängen men alla detaljer på schemat blir så suddigt vid uppförstoring. Kan du ta en knivskarp bild på det här området på schemat. Vill ha med alla detaljer involverar svängventilen och allt som är anslutet till den internt i det gula området. Olyckligt att inte riktningsventilsymbolerna är ritade kompletta


Du var/är uppenbarligen något på spåret!

Jag pratade med verkmästaren på Sundahls i Växsjö och förklarade problemet. Han tyckte att det lät som ett problem med ventilblocket till svängmotorn, och det gick ju tvärt emot mina teorier tills han förklarade att det var väldigt möjligt att LS trycket från stora ventilbordet dränerades ut via svängmotorn. Och när man aktiverar svängen så bygger den upp mottryck och allt fungerar. Så idag testade jag med att ta bort LS slangen från svängmotorn o pluggade anslutningarna. Och då fungerar alla funktioner som normalt! ()utöversvängen såklart Så nu är det ytterligare ett steg på vägen. Han vill ha lite bilder på blocket för tydligen kan det vara en väldig skillnad mellan maskinerna. Och de ritningar jag har är mest troligt att hiva i soptunnan då det är en utbildningspärm och det finns inga garantier att nåt stämmer.

Jag har fått låna en hetvattentvätt till helgen, så det skall helsaneras innan jag börjar skruva öht. Det är mycket glädjande att felet sitter där. Jag kör relativt lite med maskinen men tycker att svängen har blivit svagare, särskilt med varmkörd olja och noterade att den orkade mer om jag duttade till med körpedalen. Så det kan mycket väl vara relaterat.

Tack alla för hjälpen så långt!

6 personer gillar det här inlägget.
Pistongen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 04:47:10, 15-09-2011
Ort: Linköpingstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1304M


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se