Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Hydraulik

Långsam och slö Hanix H36C

63 inlägg • Sida 1 av 5
Hydraulik i grävmaskiner

marcus_h (trådstartaren)

#1 » 01:31:06, 08-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem en 2012 Hanix H36C med ca 5000h och den är otroligt slö och orkeslös på vissa funktioner.

Ex orkar den inte lyfta maskinen med bomen, men om jag bara rör larvningen lite så lyfter den med full styrka.
Har inte hunnit testa så mycket ännu, men även skopan äe otroligt slö och maskinen känns allmänt orkeslös.
Motorn går fint och är inte ansträngd.

Är det överströmningsventierna som behöver justeras eller är det någon sammankoppling eller liknande som kan spöka?
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare



akkamaan

#2 » 03:17:26, 08-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en verkstadshandbok på downloads med ett hydraulschema och även flera olika felsökningsscheman Här en LÄNK där du kan bläddra utan att behöva ladda ner...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

hydrolift

#3 » 07:18:04, 08-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det denna?
https://www.maskinera.se/auktioner/prod ... -000001641

Maskinera verkar ju "testköra" maskinerna själva men ser inte ut som han suttit i en maskin förr på filmen.
hydrolift
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:55:39, 02-08-2013
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 7710
MF 240

marcus_h (trådstartaren)

#4 » 19:49:35, 08-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar, såg den länken och ska fördjupa mig i den.

Stack iväg med husvagnen 1 vecka på semester idag så kommer inte bli något testkört närmsta tiden.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

marcus_h (trådstartaren)

#5 » 17:24:08, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämnade in maskinen på felsökning och trycken är överlag bra, men cykel-tiderna är i stort set hälften så snabba som de borde, så vi har ett flödesproblem.

Har kollat säljvideor som jag inte vet hur gamla de är, men borde vara från iår och då är tiderna bra, så något har i stort sett hänt på transporten ner.
Ska gå över elektroniken för det känns mer troligt när felet kommer så fort.

Hur svåra är regulatorerna på hydraulmotorn att riva isär på dessa?
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

akkamaan

#6 » 23:38:40, 12-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det saknas flöde på alla funktioner kolla upp så att pilottrycket till spakarna är rätt. Om pilottrycket är för lågt så kan inte riktningsventilen ge det flöde de ska
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

marcus_h (trådstartaren)

#7 » 20:40:47, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pilottrycket är uppmätt till 32 bar (ok) och har för mig det höll sig bra även med 3 funktioner påverkade.
Så det känns ok överlag.

1 person gillar det här inlägget.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

marcus_h (trådstartaren)

#8 » 20:30:05, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått hem maskinen efter felsökning och testade lite själv nu, alla funktioner får full hastighet om jag rör larvbanden minsta lilla.. Någon som har en aning om vad det kan vara då?
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

nixs

#9 » 21:46:01, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lika på alla grävfunktioner eller kan man säga att det är hälften av rörelserna som är långsamma?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

marcus_h (trådstartaren)

#10 » 22:05:20, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samtliga grävfunktioner går ca hälften så långsamt som de borde göra, jämfört med de cykeltider som står i manualen.

Men om jag rör larvbanden lite framåt så får jag full hastighet.

Om jag t.ex vill lyfta maskinen för att snurra så går inte det om jag inte samtidigt som jag försöker lyfta maskinen saxar med larvbanden samtidigt, då lyfter den så fint.
Om jag gräver med skopan går det jättelångsamt, men petar jag till på larvbanden så kommer den med full hastighet.

Hydraulschema bifogat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare

akkamaan

#11 » 00:42:38, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog en liten stund och rotade i tolkningen av hydraulschemat. Det är så klart svårt när det inte finns nån beskrivning på hur det är TÄNKT att fungera. Det verkar som fasta pumpen P3 är involverad i pålastningen av de variabla pumpaarna P1 och P2. P3 också levererar flöde till schaktblad och sväng
Det finns en rödmarkerad elventil nere till vänster som verkar ge ett pilotflöde via PB2 upp till en pilotstyrd ventil. När det pilotflödet klipps av av nån av grävaggregatfunktionerna så uppstå det pilottryck som får den pilotstyrda ventilen att växla och därmed lasta på pumpen P3 (gulmarkerad). När pumpen P# är pålastad så verkar den kunna påverka deplacementet på pumparna P1 och P2.

Hur som helst så är systemet ganska komplext och jag tror det behövs flera röster för att jag ska kunna förstå hur det är tänkt att fungera.
Jag skulle dock gärna föreslå att du kollar upp funktionen på alla on/off elventiler. Kanske går de att tvångsstyra via pinnen inuti magnetdelen för att se om det blir nån ändring på funktionerna som går långsamt.
Bild
hydraulschema 2.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#12 » 01:59:56, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

P1 tar normalt höger larv, bom och skopa
P2 tar normalt vänster larv och sticka.
P3 tar normalt sväng och blad.

Anta att man är ute och larvar längs kanten av en djup grop eller en smal klippavsats eller nåt. Om man samtidigt kör en grävfunktion så saktar ena bandet plötsligt ner (eller går fortare om man körde på halvfart) och maskinen svänger plötsligt över kanten. Lite överdrivet men ni fattar

För att undgå detta har man en raklarvningsventil. Om man kör bägge larverna plus en grävfunktion så kopplar raklarvningsventilen om P3 till att köra all funktioner utom larverna som körs exklusivt av P2 och P3. Detta gör att grävaggregatet blir långsamt och muppigt att köra men maskinens körriktning påverkas inte av att man plötsligt aktiverar en grävfunktion, den går rakt fram oavsett.

Pilottrycket som går in på PB2 går genom en dysa för att begränsa flödet och kan sen dränera till tank genom antingen nån av larvsliderna ELLER så måste den gå genom alla grävsliderna till tank. Resultatet är att kör man bägge larverna så stängs två dräneringsmöjligheter. Kör man i tillägg en valfri grävfunktion så stängs den sista dräneringsmöjligheten och raklarvningsventilen får pilottryck och slår om.

En raklarvningsventil som har hängt sig är en bra förklaring på en slö maskin.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#13 » 02:10:13, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tilläggas att pumparna inte styrs av nån ventil, pilotlinjerna som syns på pumparna är för summa effektreglering av P1, P2 och P3.
Variabel pump men alltså bara effektreglerad, ingenting annat, inte ens maxtryckbegränsing (finns tryckbegränsingsventiler i ventilblocket).
Pumparna går alltså normalt på max deplacement men vinklar ner gradvis med ökande tryck för att inte överbelasta motorn. Två fjädrar med olika längd ger en konstanteffekts -liknande kurva istället för att bara vara helt linjär.


P1 och P2 är egentligen en styck axialkolvspump med en uppdelad ventilplatta så att det blir som två pumpar som vinklar tillsammans. Beskrivs ganska bra här: https://www.insanehydraulics.com/backen ... p2d14.html

Elventilen som ger tryck till Pb1 och Pb2 är antagligen styrd av pinnen man måste fälla ner vid dörren för att maskinen ska kunna köras. När man går ut fäller man upp pinnen och då dör alla funktioner.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#14 » 02:17:56, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här layouten med OpenCenter och effektreglerad dubbelpump plus egen pump för sväng är ganska vanlig på grävmaskiner i "midi" -klassen (från 3-6 ton eller nåt sånt) men andra system t.ex. varianter av LS med flowsharing förekommer också.

Logiken med sväng och blad på egen pump är att sväng och grävrörelser inte påverkar varandra. Hade svängen varit på samma pump som t.ex. bommen så kan det bli en överraskning om man försöker svänga försiktigt och sen samtidigt lyfter bommen med full last, då skjuter svängen fart och gubben i gropen får en skopa i tinningen.

Logiken med att bladet sitter på samma pump som svängen är att man kan leka bulldozer och härja med larver och blad utan att någon av dom påverkar varandra. Bra körbarhet för bladarbete helt enkelt.

Att sväng och blad påverkar varandra spelar ingen roll, dom körs ändå inte samtidigt.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

marcus_h (trådstartaren)

#15 » 06:33:55, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack bägge för engagemang.

En sak till att ha med sig är att felet uppstod i stort sett på en gång, den funkade innan frakten, och när den kom ner funkade den inte. Så det känns som en ventil.

Elventilen som styr raklarvning och pilottryck bör funka eftersom jag har bra pilottryck.
Däremot raklarvningsvetilen (antar det är den som sitter som 3:e ventil uppifrån) har dels ett filter och kan dels ha hängt sig. Är det att riva isär ventilpaketet som gäller (kollar filtret först)?
marcus_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:54:29, 24-02-2018
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare


Återgå till [Grävmaskiner] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se