Har en gammal Kobelco (K905) som jag fixat lite med grävarmen denna sommar.
Nu skulle man då få den färdig och få iväg den ut på uppdrag. Fyllde på olja till rätt nivå, sen startade jag, lät den värmas upp och tänkte köra tuberna fram och tillbaka och få bort luft ur systemet.
Sen mitt i allt var det alldeles för lite olja i systemet
Maskinen stod i halvlångt gräs luft i en sluttning där marken verkligen suger åt sig. Men, det visade sig att det läckte av sjuttsingen från ena drivmotorn. Hade tydligen spottat ut sig flera tiotals liter på ett litet kick (försökte köra lite fram och tillbaka också). När jag öppnade oljepluggen till själva kugghjulssidan så verkade det vara ganska lite olja där också, fastän jag är ganska säker på att det inte var så länge sedan den oljenivån kollades). Glömde att kolla om den var alldeles tom
Läckaget verkar komma någonstans vid drivhjulet
Här syns från utsidan hur oljan har runnit
Detta är från insidan som visa oljesöl på drivhjulet.
Tog ut nivåskruven på transmissionssidan och bad en bekant försöka köra motorn fram och tillbaka för att se om det skulle tvinga ut olja genom påfyllningshålet. Ingenting hände där i alla fall.
Med andra ord, allvarligt läge. Går inte att använda maskinen i nuvarande skick Och stenarna som som börjar bli så mogna och fina denna tid på året
Några frågor?
- Går det att renovera en sådan här drivmotor?
- Hittar man i så fall reservdelar åt en gammal maskin (~30 år)?
- Är det vettigast att bita i det sura äpplet och köpa en ny motor? Eller är de ohemult dyra? Lönar det sig med egen Kinaimport?
- Ifall man hamnar att byta, är det då något mera man bör tänka på än det rent mekaniska efter att man bytt/renoverat den gamla? Hört att man borde kolla hydraultryck för motorerna osv?
- Har en ordentligt verkstadshandbok, och enligt denna bör man byta motorn när fel av detta slag dyker upp... Men, kanske det kunde finnas något gammalt "djungeltrick"? Eller så har jag kanske fått ett eller annat om bakfoten... Vore tyvärr inte första gången